Kopplings handtag på växelspaken?

hedberg____
25 mars 2012 · 8 Inlägg

hejsan jag undrar om nån har byggt kopplings handtag på växelspaken på en bil eller om nån har nån ide hur man ska göra behöver inte vara besiktnings dugligt ska vara på en folkrace bil hydraulisk koppling...

hoppas på bra respons. mvh martin

Winternight
26 mars 2012 · 63 Inlägg

Ta kopplingshandtag + behållare från en cross..

baltis
26 mars 2012 · 1 948 Inlägg

ehhh? varför skulle man vilja ha det för? big_smile enda anledningen jag kan se till att ha det, det e ifall man e enbent.

KHRacing
27 mars 2012 ·

baltis skrev:
ehhh? varför skulle man vilja ha det för? big_smile enda anledningen jag kan se till att ha det, det e ifall man e enbent.

Många bygger ju gokarts på detta sättet, men då brukar det alltid vara vajer. så såklart borde det funka.

hedberg____
27 mars 2012 · 8 Inlägg

ja vill ha de för att prova om de funkar bättre ska köra folkrace å bilen ja bygger på är en gammal automat men satt i manuell låda nu å måste därför sätta in ett pedalställ men tänkte att de går fortare att släppa ut fingrarna än att lyfta på benet... men tror inte det går med ett typ bromshandtag eller nått från en skoter som e hydrauliskt för slag längden är för kort. men vet nån om de finns ett hydrauliskt handtag och slav cylinder?

baltis
27 mars 2012 · 1 948 Inlägg

KHRacing skrev:

baltis skrev:
ehhh? varför skulle man vilja ha det för? big_smile enda anledningen jag kan se till att ha det, det e ifall man e enbent.

Många bygger ju gokarts på detta sättet, men då brukar det alltid vara vajer. så såklart borde det funka.

Aldrig sagt att det inte skulle funka, menade på att det måste gå snabbare/smidigare att växla med hjälp av foten istället. Du måste ju bland annat ta handen från ratten längre tid än med en kopplingspedal...

Gissar även att anledningen till att man gör på detta vis i gokarts är för att det inte finns så mycket plats för kopplingspedalen?

KHRacing
27 mars 2012 ·

baltis skrev:

KHRacing skrev:

baltis skrev:
ehhh? varför skulle man vilja ha det för? big_smile enda anledningen jag kan se till att ha det, det e ifall man e enbent.

Många bygger ju gokarts på detta sättet, men då brukar det alltid vara vajer. så såklart borde det funka.

Aldrig sagt att det inte skulle funka, menade på att det måste gå snabbare/smidigare att växla med hjälp av foten istället. Du måste ju bland annat ta handen från ratten längre tid än med en kopplingspedal...

Gissar även att anledningen till att man gör på detta vis i gokarts är för att det inte finns så mycket plats för kopplingspedalen?

nej nej menade inte att du sade det heller big_smile utan mitt inlägg var mera riktatr som ett tillägg på din text smile

elgh33
27 mars 2012 · 266 Inlägg

Winternight skrev:
Ta kopplingshandtag + behållare från en cross..

tror nog cylindern är väldigt för liten för de?

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
KHRacing
27 mars 2012 ·

elgh33 skrev:

Winternight skrev:
Ta kopplingshandtag + behållare från en cross..

tror nog cylindern är väldigt för liten för de?

med rätt utväxling så lär det funka med en crosscylinder med. eller en ombyggd bil-cylinder

elgh33
27 mars 2012 · 266 Inlägg

mjo kanske.. men jag skulle inte rekomendera detta, har själv kört folkrace, ganska vass 244a körde jag riktigt högvarvig, på de flesta banor är de inte änns en ide att lägga i 3an, varva skiten ur 2an gör de flästa åkarna med för den delen.. men kan ju seja att i kurvor när man tappar kraft får man "snärta till kopplingen" för att få upp varven. kan ju vara lite jobbigt att ta handen till spaken då? bara en tanke smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
hedberg____
27 mars 2012 · 8 Inlägg

ja men att behöva flytta handen från ratten när ja ska växla lär ja juh ändå dit med handen för att dra i växelspaken.. kör en bmw med 6a mycket vrid å hK så bör inte behöva sparka koppling... men vill bygga så behöver förslag på hur man ska fixa de om de finns nå som har handtag och slav cylinder.

KHRacing
27 mars 2012 ·

Finns en firma i Dalarna som specialanpassar handikappfordon, ring dem o be om råd

elgh33
27 mars 2012 · 266 Inlägg

om du tänker dej hur "lång" en pedal är i "armen" innan den når cylindern, och häv effekten som bildas mha av den, du kan ju testa trycka ner en kopplings pedal med handen bara de är rätt trögt.. och ha den på fingrarna lär vara tungt?
men kanske fungerar med rätt storlek av cylindrar hmm... altid kul med expriment så testa du lite smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
hedberg____
27 mars 2012 · 8 Inlägg

jo tanken är att ha ett system med handtag och slavcylinder som trycker på org huvudcylinder. sen vidare till org slav.. vad heter firman i dalarna då?

KHRacing
27 mars 2012 ·

hedberg____ skrev:
jo tanken är att ha ett system med handtag och slavcylinder som trycker på org huvudcylinder. sen vidare till org slav.. vad heter firman i dalarna då?

tyvärr ingen aaning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang