3826
Sök

Köpråd: Första bil. Max 50000:- Minst 200Hk.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
27 april 2012
#41
Evildan skrev:
http://www.blocket.se/varmland/Mercedes_E430_avantgarde_carlsson_pkt_40014357.htm?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/Merce … 12&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … 12&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Audi … 12&w=3

a8 ser fint ut inkl navi

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

2 405 Inlägg
27 april 2012
#42
gps18 skrev:
Evildan skrev:
http://www.blocket.se/varmland/Mercedes_E430_avantgarde_carlsson_pkt_40014357.htm?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/Merce … 12&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … 12&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Audi … 12&w=3

a8 ser fint ut inkl navi

Han ville inte ha e55 amg så då är en a8 alldeles för dyrt också tongue   Men visst såg den fin ut


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 april 2012
#43
aha_100 skrev:
Rquired skrev:
Smaken är olika, jag tycker Mercedes bensinmotorer inte briljerar i något register särskilt 320 tycker jag känns väl platt i alla lägen medan 350 går (Och låter) klart mycket bättre. Men då har de 350 jag kört också varit av markant nyare årsmodell. Hur du tänkte när du jämför 35d och 320cdi vet jag dock inte, tänkte du på 30d? Hur 224hk singel-turbodiesel ens kan jämföras med 286hk twinturbo går inte riktigt ihop i min värld åtminstone.

Alltså bmws motorer brukar ju i regel vara snabbare än motsvarande mercedesmotor.

En 320 är slöare än en 330 men å andra sidan har 320in ett mycket jämnare och finare register.

Är du säker på att 320cdi -09 är singelturbo?

I vilket fall har jag kört en c320 cdi -09 och en 335d -08 och bmwn var självklart snabbare men hade också ett turbolagg och ville ha höga varv medans 320cdi nästan drog bättre på låga än höga varv.


Det finns såklart för och nackdelar med båda registren men alla bmw jag provat har velat varva mycket mer än motsvarande merca vilket inte jag gillar. Det har mycket att göra med att jag vill ha automatlåda och gör du kick down och hamnar på fel varv tappar du mycket.. På en manuell bil förstår jag att det finns viss charm med ett högvarvigt register dock.

Det är mycket en smakfråga, jag föredrar motsatsen och det är just därför jag blev lite förvånad när du ogillade BMW´s 35d. Den motorn levererar fullt vridmoment (580Nm) vid 2000-2500rpm och har största delen (jag har för mig att det är 80% av vridmomentet) av vridmomentet tillgängligt över nästan hela varvtalsregistret. Jag upplever att den motorn drar rejält från alla varvtal men tappar lite i sting över 4000rpm (Om man kör manuellt, annars växlar den upp innan).

Mercedes 320cdi som sitter i bland annat C-klass 2009 levererar bara runt 300Nm vid samma varvtal och har ett väldigt flack och stigande kurva som når sin topp först vid nästan 4000rpm. Du kan hitta den grafen på Teknikens Världs hemsida, 4WD-testet i nummer 25/08.

Både BMW och Mercedes dieselmotorer är varvvilliga för att vara oljebrännare tycker jag, på dig låter det nästan som om du skulle trivas med Volvo´s femma som vill ligga runt 2000 och dör helt efter 3000rpm? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

535 Inlägg
27 april 2012
#44
Jag kollade inte alls på varvräknaren när jag provade bilarna. Både 35d och 320cdi var automat och väljer således lämplig växel efter hur mycket du gasar.

35d växlade ner mer för att få upp varven, jag upplevde också ett turbolagg vilket inte existerade hos 320cdi.

Hur dom drar vid vissa varv enligt diagram vet jag inte.

Jag har inget emot 35d, det var en fin motor men som fortfarande hade liknelser hos bmws bensinare. Det var därför jag tog upp den.


Det är främst bmws sexcylindriga bensinmotorer utan turbo jag inte kommer överens med.

Om volvos 5a dör vid 3 tusen varv är inte heller det någon motor som passar mig, jag vill ha ett starkt register hela vägen.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 april 2012
#45
aha_100 skrev:
Jag kollade inte alls på varvräknaren när jag provade bilarna. Både 35d och 320cdi var automat och väljer således lämplig växel efter hur mycket du gasar.

35d växlade ner mer för att få upp varven, jag upplevde också ett turbolagg vilket inte existerade hos 320cdi.

Hur dom drar vid vissa varv enligt diagram vet jag inte.

Jag har inget emot 35d, det var en fin motor men som fortfarande hade liknelser hos bmws bensinare. Det var därför jag tog upp den.


Det är främst bmws sexcylindriga bensinmotorer utan turbo jag inte kommer överens med.

Om volvos 5a dör vid 3 tusen varv är inte heller det någon motor som passar mig, jag vill ha ett starkt register hela vägen.

En turbomotor utan turbolagg det låter inte riktigt rimligt. Jag upplever åter igen det precis tvärt om faktiskt, jag har kört en del med både en ML320 CDI-2009 och en GLK320 CDI-2009 och upplever en klart märkbar tvekan innan motorn börjar dra även om den inte är seg på något vis. Det är tyngre bilar än C-klass visserligen, men vikten borde inte påverka motorns respons.

Jag kör också någon gång ibland med BMW 535d, en 286hk-variant som är min fars och en 272hk som likt ovanstående Mercedes finns i bekantskapskretsen och upplever mindre tvekan även om också 35d tvekar ett tag. I BMW upplever jag att det till en stor del är elektroniken som ställer till det, den starkare 5-serien har tillvalet sportautomatlåda och med den knappen aktiverad upplevs gasresponsen som snudd på nervös jämfört med standardläget.

Men även i standardläge svarar 35d bättre än 320 CDI upplever jag, och det är främst därför jag som annars ogillar diesel blev förtjust i den motorn, men nu har vi väl ändå hamnat långt ifrån aktuella modeller för trådskaparen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök