Andromeda skrev:
TBOC_Razor skrev:
Andromeda skrev:
Hur stor blir viktskillnaden mellan ett hjul med 3 bar kväve och 3 bar atmosfärsluft? Vilka andra egenskaper får däcket som det inte får om mediet i det även innehåller syre?
Som kemist är jag uppriktigt nyfiken, berätta, med
vetenskapliga källor!
Angående att däcken ska slitas mer så har jag iaf hört att nitrogen inte blir så varmt som luft och därför blir inte däcken heller lika varma och slits mindre.
Vet kemisten om det stämmer att kväve i ett bilhjul inte värms upp lika mycket som vanlig h2o ??
Kemisten vet!
Det åtgår 1,04 Joule för att värma 1 g kväve 1 grad, medan det åtgår 0,92 Joule för att värma 1 gram syre 1 grad.
Då däck fyllda med gratis atmosfärsluft innehåller 21 % syre åtgår 1,0148 Joule för att värma 1 g atmosförsluft 1 grad.
Om vi antar att nitrogendäck innehåller 100% kväve åtgår alltså 1,04 Joule för att värma 1 gram 1 grad.
Det ger en skillnad i uppvärmningshastighet på 2,5%. Att nu det spelar någon roll i verkligheten där däcken kyls under körning och man ofta cruisar 90 km/h på landsvägar tror jag knappast. Om någon tycker det är värt 250 spänn att ha däck som värms upp 2,5% långsammare när ingen avkylning mot omgivningen sker får de väl tycka det, men
kom för fan inte och påstå en massa saker som inte stämmer. Källa: SI Chemical Data, 5th Edition, Gordon Aylward % Tristan Findlay, sid. 10
Har inte påstått något utan sa bara en av anledningarna jag har hört för nitrogen...
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P