3730
Sök

Vanlig luft i Continental-däck? Grön luftkork?

25 Inlägg
3 april 2012
#21
Orkar inte skriva allt på min platta. Men kosta på dig och lägg i nitrogen i hjulen. Och folk som säger att det inte funkar googla och läs, tack för mig bb


Meldem
917 Inlägg
3 april 2012
#22
http://troll.me/images/trololo/u-mad-bro-thumb.jpg.pagespeed.ce.5vMWlsg2vC.jpg

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

604 Inlägg
3 april 2012
#23
Att det inte finns något syre  i däcket hindrar även korrosionsbildning. Än mindre läckage och besök på macken.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

25 Inlägg
3 april 2012
#24

Nej värkligen inte men svårt att skriva novell på en platta smile http://hd.se/motor/2006/10/14/nitrogen- … engar-och/


Meldem
917 Inlägg
3 april 2012
#25
Daniel87 skrev:

Nej värkligen inte men svårt att skriva novell på en platta smile http://hd.se/motor/2006/10/14/nitrogen- … engar-och/

Alrighty then smile Tack för länken!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

695 Inlägg
3 april 2012
#26
http://www.nordendack.se/69/page/Nitrogen.html

Där står det mesta om hur det i praktiken är tänkt att funka med nitrogen i däcken.

Eftersom det alltid finns en mängd H2O i vår "vanliga" luft så uppstår då kondens på däckets insida när däcket utsätts för temperaturskillnad, så jag kan förstå varför flyg har det i sina däck, tänk er att sätta ner hjulen i backen i typ 250km/h med isbitar som rullar rundor på insidan, med nitrogen minskas även brandrisken om ett däck skulle explodera och risken för korrosion på fälgens insida elimineras kraftigt och du bevarar ringtrycket i kall som varm väderlek. En Kvävgasmolekyl är segare än kvävgas/oxygen blandningen som finns i luft, vilket minskar däckets kompressions egenskaper, MEN på våra svenska 90 vägar tycker jag inte detta borde göra någon groteskt större skillnad, fyll på med ett par hekto extra med mackluft istället, de är billigare. Läste på vägverkets hemsida att man i snitt skulle tjäna typ 600kr per år med nitrogen, och att däcken skulle klara hålla ringtrycket 3-4 gånger längre, men jag som många andra här inne som byter däck i stort sett inför varje säsong (sommar och vinterdäck) tjänar ju inte så mycke då vi får göra 2 fyllningar varje år = ca 500 spänn, så om jag då tankar 0.2-0.4 bar extra än vanligt med mackluft och kontrollerar ringtrycket (vilket tar 2min) 1gång i månaden är jag säker på att jag kan tjäna in den sista hundralappen..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 april 2012
#27
Children-Of-Bodom skrev:
Naikon skrev:
nesum skrev:
Du har nitrogen i dina däck, ett "Miljövänligt" alternativ enligt vissa, Minskat däckslitage, höjd säkerhet och lägre bränsleförbrukning påstås det!.....

Ahh, det var nitrogen. Minns att säljaren nämnde något om det ja.

Men hur fan fixar man det? Är ju van vid att åka ner till macken och pumpa luft... Nu blev det ju genast mycket krångligare.

Grejjen med Nitro är ju att man ska slippa pumpa ofta.. & sen miljövänligt m.m
Om allt är som det skall så ska nitro hålla en hel sommar säsong utan bekymmer.

Om allt är som det ska behöver du inte pumpa vanliga luftfyllda däck heller...

Vikten du sparar på däck med ren kvävefyllning är ytterst försumbar, det rör sig om enstaka gram per hjul. Det gör större skillnad att tvätta bort allt bromsdamm från fälgarna noga. Och man viker sig nästan av skratt när man hör folk med 18"-fälgar motivera kvävefyllning med att bilen får bättre prestanda och mindre förbrukning lol
Jag brukar svara att om du vill ha de sakerna kan du ju sätta på 15"-däck igen...

Kvävefyllning är inget annat än en mycket lyckad marknadsföring, med ungefär lika mycket vetenskaplig evidens som strukturerat vatten eller tarot-kort.
Senast redigerat av Andromeda (3 april 2012)


Rumpmas
3 860 Inlägg
3 april 2012
#28
Daniel87 skrev:
Orkar inte skriva allt på min platta. Men kosta på dig och lägg i nitrogen i hjulen. Och folk som säger att det inte funkar googla och läs, tack för mig bb

Hur stor blir viktskillnaden mellan ett hjul med 3 bar kväve och 3 bar atmosfärsluft? Vilka andra egenskaper får däcket som det inte får om mediet i det även innehåller syre?

Som kemist är jag uppriktigt nyfiken, berätta, med vetenskapliga källor! smile


Kokar ris
923 Inlägg
3 april 2012
#29
Marticus skrev:
Daniel87 skrev:

Nej värkligen inte men svårt att skriva novell på en platta smile http://hd.se/motor/2006/10/14/nitrogen- … engar-och/

Alrighty then smile Tack för länken!

tack för länken? källkritik, tack!

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Meldem
917 Inlägg
3 april 2012
#30
cenoxide skrev:
Marticus skrev:
Daniel87 skrev:

Nej värkligen inte men svårt att skriva novell på en platta smile http://hd.se/motor/2006/10/14/nitrogen- … engar-och/

Alrighty then smile Tack för länken!

tack för länken? källkritik, tack!

ja de e en början iaf på nått konkret till skillnad från alla påståenden i denna tråd

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

695 Inlägg
3 april 2012
#31
Andromeda skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Naikon skrev:
Ahh, det var nitrogen. Minns att säljaren nämnde något om det ja.

Men hur fan fixar man det? Är ju van vid att åka ner till macken och pumpa luft... Nu blev det ju genast mycket krångligare.

Grejjen med Nitro är ju att man ska slippa pumpa ofta.. & sen miljövänligt m.m
Om allt är som det skall så ska nitro hålla en hel sommar säsong utan bekymmer.

Om allt är som det ska behöver du inte pumpa vanliga luftfyllda däck heller...

Vikten du sparar på däck med ren kvävefyllning är ytterst försumbar, det rör sig om enstaka gram per hjul. Det gör större skillnad att tvätta bort allt bromsdamm från fälgarna noga. Och man viker sig nästan av skratt när man hör folk med 18"-fälgar motivera kvävefyllning med att bilen får bättre prestanda och mindre förbrukning lol
Jag brukar svara att om du vill ha de sakerna kan du ju sätta på 15"-däck igen...

Kvävefyllning är inget annat än en mycket lyckad marknadsföring, med ungefär lika mycket vetenskaplig evidens som strukturerat vatten eller tarot-kort.

Slängde på sommarhjulen igår och hade då tappat knappa 2 hekto under vintervilan, om man mäter med digital mätare tappar jag 1 hekto på 2 månader med mackluft, och enligt statistik ska nitrogen hålla 3-4 ggr längre, vilket i min värld innebär 6-8 månader per hekto, och ska man då behöva betala  = X kr för att fylla på plus att jag byter däck varje säsong, både vinter och sommar (gasglad) =ca 500 spänn för fyllning av båda omgångarna, så ser jag den teoretiska vinsten (600kr enligt schablon) som en ren förlust. För inte fan drar volvon 0.5L/milen med nitrogen i sulorna vilket hade varit ett bra argument till o tanka nitrogen... Jag håller med dig, håll bil och fälgar rena, byt olja och filter i rätt tid och fyll på med ett par hekto extra mackluft o tjäna pengar..
Senast redigerat av nesum (3 april 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 april 2012
#32
Andromeda skrev:
Daniel87 skrev:
Orkar inte skriva allt på min platta. Men kosta på dig och lägg i nitrogen i hjulen. Och folk som säger att det inte funkar googla och läs, tack för mig bb

Hur stor blir viktskillnaden mellan ett hjul med 3 bar kväve och 3 bar atmosfärsluft? Vilka andra egenskaper får däcket som det inte får om mediet i det även innehåller syre?

Som kemist är jag uppriktigt nyfiken, berätta, med vetenskapliga källor! smile

Angående att däcken ska slitas mer så har jag iaf hört att nitrogen inte blir så varmt som luft och därför blir inte däcken heller lika varma och slits mindre.

Vet kemisten om det stämmer att kväve i ett bilhjul inte värms upp lika mycket som vanlig h2o ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 april 2012
#33
nesum skrev:
http://www.nordendack.se/69/page/Nitrogen.html

Där står det mesta om hur det i praktiken är tänkt att funka med nitrogen i däcken.

Eftersom det alltid finns en mängd H2O i vår "vanliga" luft så uppstår då kondens på däckets insida när däcket utsätts för temperaturskillnad, så jag kan förstå varför flyg har det i sina däck, tänk er att sätta ner hjulen i backen i typ 250km/h med isbitar som rullar rundor på insidan, med nitrogen minskas även brandrisken om ett däck skulle explodera och risken för korrosion på fälgens insida elimineras kraftigt och du bevarar ringtrycket i kall som varm väderlek. En Kvävgasmolekyl är segare än kvävgas/oxygen blandningen som finns i luft, vilket minskar däckets kompressions egenskaper, MEN på våra svenska 90 vägar tycker jag inte detta borde göra någon groteskt större skillnad, fyll på med ett par hekto extra med mackluft istället, de är billigare. Läste på vägverkets hemsida att man i snitt skulle tjäna typ 600kr per år med nitrogen, och att däcken skulle klara hålla ringtrycket 3-4 gånger längre, men jag som många andra här inne som byter däck i stort sett inför varje säsong (sommar och vinterdäck) tjänar ju inte så mycke då vi får göra 2 fyllningar varje år = ca 500 spänn, så om jag då tankar 0.2-0.4 bar extra än vanligt med mackluft och kontrollerar ringtrycket (vilket tar 2min) 1gång i månaden är jag säker på att jag kan tjäna in den sista hundralappen..

En däckexplosion är ingen vanlig företeelse i trafiken. Jag är inte heller säker på att den helt kan undvikas med syrefri miljö i däcket heller. Blir däcket skadat kan ju brännbara gaser komma i kontakt med luften utanför.

En kompressor som inte levererar avfuktad luft skulle då inte jag använda. För att förtydliga; den vanliga atmosfärsluft som pumpas i däcken på däckverkstader är avfuktad.

Neger snälla, betalar folk alltså 250 spänn för att fylla däcken med ~100 % kväve istället för 78% kväve och 21 % syre? Tänk om man kunde komma på någon liknande grej som folk tror på hmm


Muttley
3 april 2012
#34
TBOC_Razor skrev:
Andromeda skrev:
Daniel87 skrev:
Orkar inte skriva allt på min platta. Men kosta på dig och lägg i nitrogen i hjulen. Och folk som säger att det inte funkar googla och läs, tack för mig bb

Hur stor blir viktskillnaden mellan ett hjul med 3 bar kväve och 3 bar atmosfärsluft? Vilka andra egenskaper får däcket som det inte får om mediet i det även innehåller syre?

Som kemist är jag uppriktigt nyfiken, berätta, med vetenskapliga källor! smile

Angående att däcken ska slitas mer så har jag iaf hört att nitrogen inte blir så varmt som luft och därför blir inte däcken heller lika varma och slits mindre.

Vet kemisten om det stämmer att kväve i ett bilhjul inte värms upp lika mycket som vanlig h2o ??

Den är rätt intressant med. För kalla däck slits också.



Men säg då 200 kr för att fylla alla 4 hjulen. Sett till om de är värt det? Nja vettifan. Då hade nog många fler kört med de idag.

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 april 2012
#35
TBOC_Razor skrev:
Andromeda skrev:
Daniel87 skrev:
Orkar inte skriva allt på min platta. Men kosta på dig och lägg i nitrogen i hjulen. Och folk som säger att det inte funkar googla och läs, tack för mig bb

Hur stor blir viktskillnaden mellan ett hjul med 3 bar kväve och 3 bar atmosfärsluft? Vilka andra egenskaper får däcket som det inte får om mediet i det även innehåller syre?

Som kemist är jag uppriktigt nyfiken, berätta, med vetenskapliga källor! smile

Angående att däcken ska slitas mer så har jag iaf hört att nitrogen inte blir så varmt som luft och därför blir inte däcken heller lika varma och slits mindre.

Vet kemisten om det stämmer att kväve i ett bilhjul inte värms upp lika mycket som vanlig h2o ??

Kemisten vet! smile

Det åtgår 1,04 Joule för att värma 1 g kväve 1 grad, medan det åtgår 0,92 Joule för att värma 1 gram syre 1 grad.

Då däck fyllda med gratis atmosfärsluft innehåller 21 % syre åtgår 1,0148 Joule för att värma 1 g atmosförsluft 1 grad.

Om vi antar att nitrogendäck innehåller 100% kväve åtgår alltså 1,04 Joule för att värma 1 gram 1 grad.

Det ger en skillnad i uppvärmningshastighet på 2,5%. Att nu det spelar någon roll i verkligheten där däcken kyls under körning och man ofta cruisar 90 km/h på landsvägar tror jag knappast. Om någon tycker det är värt 250 spänn att ha däck som värms upp 2,5% långsammare när ingen avkylning mot omgivningen sker får de väl tycka det, men kom för fan inte och påstå en massa saker som inte stämmer.

Källa: SI Chemical Data, 5th Edition, Gordon Aylward % Tristan Findlay, sid. 10
Senast redigerat av Andromeda (3 april 2012)


32 Inlägg
3 april 2012
#36
Hur gör däckfirman när man kränger på det nya däcket på fälgen?
Står däckmaskinen i ett kvävgastält och däckkrängaren har en syrgastub på ryggen för att inte dö??
Eller kränger man bara på däcket som förr i tiden och struntar i att däcket blir fyllt till atmosfärstryck med 21% syre, innan man fyller på med den miljövänliga kvävgasen?

/Bella.

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 april 2012
#37
BellaBlond skrev:
Hur gör däckfirman när man kränger på det nya däcket på fälgen?
Står däckmaskinen i ett kvävgastält och däckkrängaren har en syrgastub på ryggen för att inte dö??
Eller kränger man bara på däcket som förr i tiden och struntar i att däcket blir fyllt till atmosfärstryck med 21% syre, innan man fyller på med den miljövänliga kvävgasen?

/Bella.

Den trollas dit smile

Nej, jag tror det går till som du säger, och folk betalar alltså 250 spänn för något de inte har en aning om fungerar?

Jag kommer osökt att tänka på den där lilla klena fläkten man kunde sätta i insuget som skulle ge bilen typ 50 hästar mer men som bara ökade insugstrycket med någon millibar, det här är på samma nivå lol
Senast redigerat av Andromeda (3 april 2012)


680 Inlägg
3 april 2012
#38
BellaBlond skrev:
Hur gör däckfirman när man kränger på det nya däcket på fälgen?
Står däckmaskinen i ett kvävgastält och däckkrängaren har en syrgastub på ryggen för att inte dö??
Eller kränger man bara på däcket som förr i tiden och struntar i att däcket blir fyllt till atmosfärstryck med 21% syre, innan man fyller på med den miljövänliga kvävgasen?

/Bella.

man vakums suger däcken innan man fyller på nitrogen...


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 april 2012
#39
Andromeda skrev:
TBOC_Razor skrev:
Andromeda skrev:

Hur stor blir viktskillnaden mellan ett hjul med 3 bar kväve och 3 bar atmosfärsluft? Vilka andra egenskaper får däcket som det inte får om mediet i det även innehåller syre?

Som kemist är jag uppriktigt nyfiken, berätta, med vetenskapliga källor! smile

Angående att däcken ska slitas mer så har jag iaf hört att nitrogen inte blir så varmt som luft och därför blir inte däcken heller lika varma och slits mindre.

Vet kemisten om det stämmer att kväve i ett bilhjul inte värms upp lika mycket som vanlig h2o ??

Kemisten vet! smile

Det åtgår 1,04 Joule för att värma 1 g kväve 1 grad, medan det åtgår 0,92 Joule för att värma 1 gram syre 1 grad.

Då däck fyllda med gratis atmosfärsluft innehåller 21 % syre åtgår 1,0148 Joule för att värma 1 g atmosförsluft 1 grad.

Om vi antar att nitrogendäck innehåller 100% kväve åtgår alltså 1,04 Joule för att värma 1 gram 1 grad.

Det ger en skillnad i uppvärmningshastighet på 2,5%. Att nu det spelar någon roll i verkligheten där däcken kyls under körning och man ofta cruisar 90 km/h på landsvägar tror jag knappast. Om någon tycker det är värt 250 spänn att ha däck som värms upp 2,5% långsammare när ingen avkylning mot omgivningen sker får de väl tycka det, men kom för fan inte och påstå en massa saker som inte stämmer.

Källa: SI Chemical Data, 5th Edition, Gordon Aylward % Tristan Findlay, sid. 10

Har inte påstått något utan sa bara en av anledningarna jag har hört för nitrogen...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

680 Inlägg
3 april 2012
#40
jonnielahti skrev:
demk skrev:
BellaBlond skrev:
Hur gör däckfirman när man kränger på det nya däcket på fälgen?
Står däckmaskinen i ett kvävgastält och däckkrängaren har en syrgastub på ryggen för att inte dö??
Eller kränger man bara på däcket som förr i tiden och struntar i att däcket blir fyllt till atmosfärstryck med 21% syre, innan man fyller på med den miljövänliga kvävgasen?

/Bella.

man vakums suger däcken innan man fyller på nitrogen...

alltså först montera dem på fälgen och pumpa upp med vanlig luft, sen vakumsuga och till slut fylla på med nitrogen? smile

nä inget vanligt luft nitrogen direkt ,fyll sen vakum å fyll igen



Sök