4090
Sök

Skillnad mellan Bosch och Motornods CF-650S Spridare

6 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
Hej hopp!

Håller på med en gammal Volvo motor, B21 turbo som nu är konverterad till Megasquirt insprutning.

Kör som bäst med småa 200cc Bosch spridare som inte räcker längre än till ca 0,5 bars laddtryck och har därför skaffat nya, större spridare från Motor Nord.

Problemet kommer nu när jag har monterat de större spridarna. Fast jag justerar ner Req_fuel värdet till ca 1/3 så lyckas jag inte få bilen att gå rent. Bredbandslambdan visar runt 12-13. Om jag ställer den riktigt snålt, så kan den gå rent några sekunder för att sen stanna.

Spridarna jag skaffat är Högohm, 650cc spridare. Dom har samma mått mellan o-ringarna, men i änden som går in i insuget skiljer det en del. Kan denna skillnad orsaka att bilen inte går rent med dessa spridare?

Bifogar en bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24761/24761-b467f78cf771698a81b50ce5ae29ca17.jpg

Grön Bosch spridare till vänster och Motornods CF-650S spridare till höger. Båda är högohm.

Tacksam för svar och ideer.

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 april 2012
utseendet på spridaren spelar ingen roll, nyare spridare ser ut så-

650cc spridare är inte heller jättestora å jag ser inta problem å få vettig tomgång med dom.

tror du har fel inställningar på spridarna-

6 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
Aha, dom borde nog fungera då med andra ord.

Req_fuel med småa spridarna ligger på 10.0 och med dom stora spridarna har jag testat req_fuel allt från 8 ner till 2 utan att få den att gå vettigt. Det är alltså inte bara tomgången som blir dålig, utan hela motorn beter sig skumt. Låter lite som den går på 3 cylindrar.

Vilka andra inställningar bör jag pilla på förutom req_fuel om du tror jag har fel inställningar?

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 april 2012
vad har du för box ?

gamla spridarna är låg/hög ohm ? nya är ?

6 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
Har  ms1 v2.2

Båda spridarna är högohm.

Sök