3194
Sök

Ford 429 Bigblock i en Edsel Villager Station Wagon 1959

En enkel projekttråd om min lite udda 50-talsjänkare med Bigblock-motor. Den 14/5 blev jag klar med det primära målet att få bilen godkänd på SBP efter att ha byggt fästen till- och renoverat automatlådan, tätat en läckande... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
212 961 Visningar
Uppdaterades senast 1 februari 2013
1 125 Inlägg
13 april 2012
#61
Vet inte om det hjälper dej,men här har du en länk jag använt.
http://raceabilene.com/kelly/hotrod/ima … /c6exp.gif
Senast redigerat av fadret (13 april 2012)


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#62
fadret skrev:
Vet inte om det hjälper dej.
http://raceabilene.com/kelly/hotrod/ima … /c6exp.gif

Den bästa sprängskissen jag sett hittills smile

Det är än otrolig massa packningar, ringar och tätningar i satsen roll

Jag skulle nog skaffat en "Haynes-bok" innan jag kastade mig ut i detta. Fast å andra sidan har jag ju er - om min egen livlina: Mr. Mechanic tongue
Senast redigerat av -MATS- (13 april 2012)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#63
Har surfat runt lite och letat efter data som rör växellådan

Jag tyckte jag fick en bra träff på FORDification.com

Här ser man hur man identifierar olika automatlådor från Ford åren 1965-1972:

http://www.fordification.com/tech/images/transtag-6572car-id_750.png

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e6410d1e7ce881525a8fac1f15916df7.jpg
Vår låda har för det första givetvis ingjutet ett stort FoMoCo på förarsidan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c41aa5f045ccae7f40588135bbd44bd4.jpg
Längre ner på samma sida i bakänden sitter gjutnumret RF-C8MP-7006-A som säger att lådan är en C6 tillverkad mellan 1968-1972 och passar på motorerna 351C, 400C, 429 och 460.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7fe565dd11f8f11e18ee815f1df701f2.jpg
Ovanpå lådan sitter numret 9Z574031, som jag inte lyckats översätta

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-a4ee6c07eec848186093de3bbd14a3b0.jpg
På passagerarsidan sitter den plåtbricka som definitivt kan tala om vad detta är för låda. När man kollar koden PGA Z 079717 på FORDification får man svart-på-vitt att motor och låda är ”matching numbers”: ”PGA-Z | C6 | 8 429-2B | 1969 | Ford (column shift)smile

Om man nu inte vill nörda ner sig totalt i alla dessa siffror är det enklaste sättet att skilja den kraftigare C6 från den något klenare C4-lådan att räkna antalet bultar som håller oljetråget i botten – C4 har 11 bultar, medan C6 har 17 stycken. END OF LESSON! wink

Jag har faktiskt även löst den kluriga frågan om arbetsbänk…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-eb90496547416d0bf34241b7428a2553.jpg
Jag använder helt enkelt billyften big_smile – höj- och sänkbar bänk, kan det bli bättre?

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-43581478568e2c8c28a14db382e48f59.jpg
Massor av packningar m.m. som ska i lådan – fixar jag verkligen detta? hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
13 april 2012
#64
Jäklar du jobbar på i riktigt bra fart, kul och se allt så välbeskrivet.
Jag skickar en tröstbild från rivningen av min låda, allt på arbetsbänken tillhör den lådan. big_smile

https://www1.garaget.org/archive/2/1341/153576/153576-2530645.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

5 071 Inlägg
13 april 2012
#65
Och jag som trodde att C ett stod för sextiotalet och siffran efter för årtalet. Alltså C-4 skulle betyda att lådan är tillverkad 1964. Detta stämmer alltså inte?


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#66
N_W skrev:
Jäklar du jobbar på i riktigt bra fart, kul och se allt så välbeskrivet.
Jag skickar en tröstbild från rivningen av min låda, allt på arbetsbänken tillhör den lådan. big_smile

Tack smile

Hjälp - det var en del prylar yikes Men jag har inte börjat riva ur innanmätet på bilden ännu, det är bara det som följde med satsen... Vänta bara tills jag rivit min låda tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#67
JohnWayne skrev:
Och jag som trodde att C ett stod för sextiotalet och siffran efter för årtalet. Alltså C-4 skulle betyda att lådan är tillverkad 1964. Detta stämmer alltså inte?

Du har helt rätt - delvis det vill säga neutral

Alla reservdelsnummer är uppbyggda så som du anger: B9xxxxxx=1959, C4xxxxxx=1964, D3xxxxxx=1973 osv.

Men C4 och C6 är det officiella namnet på dessa lådor, liksom det finns FMX, Ford-O-Matic osv osv... wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
13 april 2012
#69
Detta får man ju ta till och följa. Men vilken lyx med billyft och växellåds lyft.

Hjälpte polarn att lyfta upp en TH350 från golvet, upp på en domkraft, lite slut var man efter det.

Lev livet, det kan ta slut fort

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#70
NMI skrev:
lycka till med lådan,, inte avensjuk på det jobbet.

Tack - men jag är också lite 'nervös' neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#71
darkwizard skrev:
Detta får man ju ta till och följa. Men vilken lyx med billyft och växellåds lyft.

Hjälpte polarn att lyfta upp en TH350 från golvet, upp på en domkraft, lite slut var man efter det.

cool

Jo, bra verktyg och redskap gör ju allt bra mycket lättare wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
13 april 2012
#72
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Och jag som trodde att C ett stod för sextiotalet och siffran efter för årtalet. Alltså C-4 skulle betyda att lådan är tillverkad 1964. Detta stämmer alltså inte?

Du har helt rätt - delvis det vill säga neutral

Alla reservdelsnummer är uppbyggda så som du anger: B9xxxxxx=1959, C4xxxxxx=1964, D3xxxxxx=1973 osv.

Men C4 och C6 är det officiella namnet på dessa lådor, liksom det finns FMX, Ford-O-Matic osv osv... wink

Sista C6:an tillverkades så sent som 1996


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#73
fadret skrev:
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Och jag som trodde att C ett stod för sextiotalet och siffran efter för årtalet. Alltså C-4 skulle betyda att lådan är tillverkad 1964. Detta stämmer alltså inte?

Du har helt rätt - delvis det vill säga neutral

Alla reservdelsnummer är uppbyggda så som du anger: B9xxxxxx=1959, C4xxxxxx=1964, D3xxxxxx=1973 osv.

Men C4 och C6 är det officiella namnet på dessa lådor, liksom det finns FMX, Ford-O-Matic osv osv... wink

Sista C6:an tillverkades så sent som 1996

Japp - de hängde med i många år cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#74
I kväll har jag börjat demontera växellådan. Jag har en utskrift från en pdf-fil som underlag för hur jag ska gå tillväga…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0e11ad89e0d090a82741110a5cea3d9f.jpg
Första steget blir att demontera bakre struten (”Extention housing”)

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-526399317e6debad73bacf17d07a64e2.jpg
För att se hur ’nervös’ jag är för att blanda ihop allting (börjar bli disträ nämligen roll ) vill jag illustrera hur jag noterar åtdragningsmoment och lägger rengjorda bultar och bleck tillsammans med den nya packningen i en plastpåse wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-82843cb6a31b06da3f1b875cf9332241.jpg
Andra steget är demontering av ”Governor” följt av uppmärkning o.s.v.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-bad3b70e3c79d0b81d71eba6c8179750.jpg
Nu har turen kommit till oljegtråget

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-870359f397bff2d7117f2cbc540a55b3.jpg
Innanför oljetråget sitter ”Valve Body” med åtta bultar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ee57b97db2273744a5da39b9bfa002b2.jpg
Som ni ser arbetar jag utan handskar – något jag tyvärr får lida för på kvällen hmm . Tips: Använd skyddshandskar! Huden torkar ut oerhört mycket av oljan och av olika rengöringsmedel som jag använder…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ff30ffd262147bafce1819f069a92ccf.jpg
När jag ’tar kvällen’ har jag kommit så här långt, men jag ska på’t i morgon igen – SO STAY TUNED! smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
13 april 2012
#75
Om man tar det metodiskt så är dom inte så svåra att renovera,har renoverat både C4 och C6,och dom har fungerat.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#76
fadret skrev:
Om man tar det metodiskt så är dom inte så svåra att renovera,har renoverat både C4 och C6,och dom har fungerat.

Okej, det låter bra - men nu tror jag ändå att jag stött på något:

sad sad sad

Nu behöver jag lite input! hmm

Min svåger var över nu på förmiddagen och lånade ut ett litet mätverktyg:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0d7a3058aa8ec7a151d22a5ca0ff7fd0.jpg
Enligt manualen jag följer ska man mäta spelet…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-006e8383615bfdabc54f1d4a5b4ab6e2.jpg
…genom att föra turbinen fram och tillbaka. MEN DEN SITTER FAST! yikes

Inte en chans att det rör sig i längsled inne i lådan! Är detta godtagbart, eller är detta ett av ”felen” men min låda från första början? Någon som minns från egna försök?

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-30f30fdaacb93e5bafd7e75c118bdff4.jpg
Så här ser illustrationen från manualen ut

Ska jag bara ”låtsas som det regnar” och hoppa över detta moment och fortsätta riva, eller hitta på något annat?

All input välkommen från vem som helst som känner sig manad! smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

25 Inlägg
15 april 2012
#77
Hittar tyvärr inte igen sidan jag hittade pdf:en på... Men PM:a en mailadress så kan jag maila den till dig:)
Kunde tydligen inte lägga till PDF:er här...

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#78
Dart_GT skrev:
Hittar tyvärr inte igen sidan jag hittade pdf:en på... Men PM:a en mailadress så kan jag maila den till dig:)
Kunde tydligen inte lägga till PDF:er här...

Tack för tipset - PM skickat cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#79
Och laddat ner PDF-filen nu också smile - tack Niklas smile !

Då blir det ny friska tag senare idag tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 290 Inlägg
16 april 2012
#80
-MATS- skrev:
Enligt manualen jag följer ska man mäta spelet…

…genom att föra turbinen fram och tillbaka. MEN DEN SITTER FAST! yikes

Nu kan jag inte så mycket om automatlådor... men kan det inte vara så att lådan ligger i parkeringsläge och iom det så blir det inget spel?


Sök