Lånade verkstad över påskhelgen för att göra ett kopplingsbyte på en Saab som verkar ha gått åt helvete. Ska beskriva symptomen så om nån känner igen vart det kan ha gått fel?
Tog ner hela växellådan och lossade därmed drivknutarna. Bytte kopplingen och centrerade med centreringsverktyg. Satte ihop allt och verkade som vi fick allt rätt, inga skruvar över eller andra större komplikationer. När vi sen skulle testköra så verkar de som att de tar stopp i lådan och kopplingen slirar.
Går att varva på tomgång. Kör man på ettan eller tvåan (de vi vågade testa) så hackar sig bilen fram och det går inte att varva mer än 500 rpm. Blir även att lukta bränd koppling så känns som lådan tar stopp och den slirar på kopplingen istället. Däremot så fungerar backväxeln klockrent. Kopplingen fungerar normalt och de går att varva som vanligt. Femmans växel går heller inte att lägga i från stillastående men han som monterade ihop spaken i lådan igen hävdar att han fick dit den precis som den satt innan.
När vi fyllde på olja i växellådan efter att ha monterat ihop den igen så noterade vi att den oljan som kom ut på sidan innehöll ganska mycket metallspån men de var inget vi reagera på just då. Svänghjulet hade även tagit lite stryk då den gamla kopplingens skruvar hade svarvat en liten ring mitt på svänghjulets greppyta men vi chansade och satte ihop den ändå, men känns inte som att de kan orsaka de problem vi fått i efterhand. Växellådan fungerade till synes felfritt innan kopplingsbytet så vart kan de ha gått fel?
Kopplingen är från mekonomen och framtagen via regnummret och såg identisk ut med den vi plockade ur. Bytte även slavcylindern som köptes även den på reg nr från skruvat.se.
Backen fungerar ju klockrent så känns ju som lådan som strular, men den fungerade felfritt innan och har inte gett ifrån sig nå ljud som tyder på ras.
Kan vara där vi missat. Vad gör att det blir stopp i lådan isåfall? Bilen går ju framåt, men trögt. Borde den inte slira på kuggarna och höras om växel inte ligger helt i? Kan tänka mig att vi behöver göra den där kalibreringen på spaken för att den ska hitta femman men känns inte som det är enda problemet.
Det stämde med växlingen. Det var trean och fyran som de försökte startas på, och backen gick dessutom i utan att behöva använda spärren på spaken. Löste sig efter en enkel justering. Skipper nog ölen nästa gång vi tar en kväll i garaget
Lite andra fel då. Finns det något välkänt ställe som leder till glapp i klimatsystemet? Hela panelen med alla fläktinställningar dör men lysdioden vid OFF lyser fortfarande så matningen dör inte. Händer inget på knapparna och att dunka i instrumentbrädan hjälper inte men den kommer tillbaks å försvinner lite hur som helst vid körning. Märkte även när vi skulle byta olja att framlysena levde sitt eget liv och tändes/släcktes av sig själva fast bilen var avstängd och nyckeln urdragen.
Bilen har ett larm monterat men vet ej om det är original. Dock flippade detta ur och började blinka å ha sig en gång under vintern när batteriet hade laddat ur sig. SRS lampan lyser och ibland får den för sig att bakljus/bromsljus är trasigt och tänder indikationen för detta i instrumentet. Okänt om SRS-lampan har tillkommit med resten av elstrulet eller om det varit fel när vi fick bilen.
Tack på förhand
Edit: Lampan var det tydligen ett relä som behöver lödas om, hänt förr på den bilen. Säkringen för centrallåset har också den brunnit under vintern ifall de kan vara en ledtråd...