Jag räknade lite på det och ja, ang utväxling har du definitivt rätt.
Om du har en Th700 har du 0.7 på 4an enligt Wiki, det blir med dina däck och din bakaxel 108.5km/h @1500rpm
Med samma utväxling i lådan men med 3.38 i bakaxeln och andra däck gör min 85.1km/h vid samma varv så visst är det skillnad.
Men och andra sidan, din bil är från 88 och du har 4stegat med lockup. I början snackades det om 2.5t amerikanskt stål från 70 talet med 3 stegat vilket jag inte köper.
Men ok, om vi förutsätter att det går att köra snålt på landväg. Jag förstår fortf inte hur en så pass ineffektiv motor med så få växlar kan hålla nere förbrukningen när man hela tiden ska accelerera i stan?
Att Volvo inte kan göra bensinsnåla motorer är väl ingen nyhet
Och nu försöker jag va objektiv, men kom inte och säg att BMW inte gör effektiva motorer. Nu har ju i alla tider den raka 6an varit deras grej men ser man på rena siffror så är det ju uppenbart. Fördelen med deras motorer är väl kanske att man även får en massa effekt som kan användas vid passande tillfällen. Något en 80-tals Caprice inte ofta associeras med.
Eftersom du har ett så pedagogiskt och vänligt bemötande har min irritation lagt sig nu
Jag köper dina siffror (ang din bil), trevlig kväll.