2380
Sök

22årig mc förare avlider erfter en vild polis jakt nu anklagas polisen.

64 Inlägg
19 april 2012
XzitXR3I skrev:
tyckte poliserna körde ganska lugnt, och körde väldigt sakta för att vara utryckning på många av sträckorna.

200 utan blåljus?

Han hade möjligheten att stanna och stå för sina trafikförseelser.

Han kunde i alla fall stannat och släppt av tjejen.

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

unquattro skrev:
XzitXR3I skrev:
tyckte poliserna körde ganska lugnt, och körde väldigt sakta för att vara utryckning på många av sträckorna.

200 utan blåljus?

Blåljus hade de väl?

Men inte sirenerna påslagna

För Volvo i tiden
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.

7 432 Inlägg
19 april 2012
RightFront skrev:
unquattro skrev:
XzitXR3I skrev:

200 utan blåljus?

Blåljus hade de väl?

nej inte hela tiden,, för det mesta så körde de utan blåljus

64 Inlägg
19 april 2012
RightFront skrev:
unquattro skrev:
XzitXR3I skrev:

200 utan blåljus?

Blåljus hade de väl?

Det slog dom på efter halva filmen på motorvägen så uppfatta jag det på kalla fakta igår.

Men som sagt han gjorde jävligt fel men vi ska följa lagar? Och ska inte polisen vara ett bra föredöme då å lyda lagar?

Tyckte man såg reflexer av blåljus i bilarna det åkte förbi, men titta inte så noga smile

För Volvo i tiden

Avstängd
10 388 Inlägg
19 april 2012
engolf skrev:
Dem såg ju att det satt två personer på hojen, alltså riskerade poliserna två liv under jakten. Ordern om att avbryta ignorerades= ergo är det (enligt min mening)  grovt tjänstefel. I tillägg är det många andra saker som inte är helt på plats: varför ingen intern utredning med en gång efter olyckan?  Poliserna har ju haft tillgång till filmen hela tiden, så varför utreds händelsen först nu när filmen har läckt ut? Vad fan hände med filmen från helikoptern?
Dem ville säkert statuera ett exempel på att man inte kan köra ifrån polisen, och nu har dem ett liv på samvetet...
Det kunde ha varit Usama bin Laden, eller Saddam Hussein på hojen, men det ger inte polisen rätt att hetsa en MC-förare in i döden. Han var ingen ängel heller, men nu är han säkert det. Trafikpoliser är varken åklagare eller domare, dem ska ta trafiksyndare (levande) och ställa dem inför rätta.

Och motorcykelföraren riskerade hur många liv? Huruvida jakten avbröts eller inte kan diskuteras, med tanke på att bilen som du (och alla andra sett filmen från) var "lång åt helv..." när ordern kom. Hur eller hur kan ingen på fullaste allvar mena att bilen som vi sett filmen från, skulle hetsat honom till att köra in i bommen (bilen var vad...8km bort?)

Och polisen drog igång en internutrdening, långt tidigare än "nu". Och nej, dom har inte något liv på sitt samvete, då de precis som jag och många andra (de flesta) inte anser att de har gjort något fel.

Filmen har inte heller "läckt" ut som du (och många andra) verkar tro.

Side note;

använd inte "=" och "ergo"...det blir kaka på kaka

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 april 2012
unquattro skrev:
RightFront skrev:
unquattro skrev:

200 utan blåljus?

Blåljus hade de väl?

Det slog dom på efter halva filmen på motorvägen så uppfatta jag det på kalla fakta igår.

Men som sagt han gjorde jävligt fel men vi ska följa lagar? Och ska inte polisen vara ett bra föredöme då å lyda lagar?

om alla följer lagarna behöver vi inga poliser ....
tycker det är bra gjort av polisen
stanna annars stressar vi dig till döds
om polisen ska börja skita i att jaga dom moppe pojkar som vill dra i från polisen så kommer ju alla och bränna på till slut.

istället för att klaga på polisen kom på nått bra sätt att stoppa en moppe pojke i 300km\h

jag säger bara emp big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

64 Inlägg
19 april 2012
it_mutt skrev:
engolf skrev:
Dem såg ju att det satt två personer på hojen, alltså riskerade poliserna två liv under jakten. Ordern om att avbryta ignorerades= ergo är det (enligt min mening)  grovt tjänstefel. I tillägg är det många andra saker som inte är helt på plats: varför ingen intern utredning med en gång efter olyckan?  Poliserna har ju haft tillgång till filmen hela tiden, så varför utreds händelsen först nu när filmen har läckt ut? Vad fan hände med filmen från helikoptern?
Dem ville säkert statuera ett exempel på att man inte kan köra ifrån polisen, och nu har dem ett liv på samvetet...
Det kunde ha varit Usama bin Laden, eller Saddam Hussein på hojen, men det ger inte polisen rätt att hetsa en MC-förare in i döden. Han var ingen ängel heller, men nu är han säkert det. Trafikpoliser är varken åklagare eller domare, dem ska ta trafiksyndare (levande) och ställa dem inför rätta.

Och motorcykelföraren riskerade hur många liv? Huruvida jakten avbröts eller inte kan diskuteras, med tanke på att bilen som du (och alla andra sett filmen från) var "lång åt helv..." när ordern kom. Hur eller hur kan ingen på fullaste allvar mena att bilen som vi sett filmen från, skulle hetsat honom till att köra in i bommen (bilen var vad...8km bort?)

Och polisen drog igång en internutrdening, långt tidigare än "nu". Och nej, dom har inte något liv på sitt samvete, då de precis som jag och många andra (de flesta) inte anser att de har gjort något fel.

Filmen har inte heller "läckt" ut som du (och många andra) verkar tro.

Side note;

använd inte "=" och "ergo"...det blir kaka på kaka

dom säger att dom var långt ifrån ögonvittnen säger motsatsen? men inget kan bevisas pga att kameran på helikoptern hade tekniskt fel. lite lägligt kan tyckas bara

Avstängd
10 388 Inlägg
19 april 2012
unquattro skrev:
RightFront skrev:
unquattro skrev:

200 utan blåljus?

Blåljus hade de väl?

Trafikförordningen är ändrad sedan ett antal år tillbaka, så numera är det upp till föraren vilka godkända larmanordningar som skall användas för att kräva fri väg (hette tidigare "påkalla fri väg", men det är ändrat till "kräva").

Dock är det så att för att sirenen ska få användas måste blåljusen vara på, alltså är turordningen i praktiken denna:

1. Trängande fall/brådskande tjänsteutövning/utryckning, inga larmanordningar krävs för att t.ex. köra fortare än gällande hastighetsbegränsning.

2. Kräva fri väg, blåljus på.

3. Kräva fri väg, blåljus och sirener på.

Sen säger trafikförordningen också att föraren av ett utryckningsfordon behöver i trängande fall inte följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne.

Det är alltså, upp till föraren om blåljus / och sirener, ska/behöver användas

Eller för att vara petig och slippa gap om källor;

11 kap.8§ Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar.

11 § Föraren av ett utryckningsfordon behöver i trängande fall inte följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne.

64 Inlägg
19 april 2012
turboforssen skrev:
unquattro skrev:
RightFront skrev:

Blåljus hade de väl?

om polisen ska börja skita i att jaga dom moppe pojkar som vill dra i från polisen så kommer ju alla och bränna på till slut.

istället för att klaga på polisen kom på nått bra sätt att stoppa en moppe pojke i 300km\h

Säger du samma sak när du blir rammad av en polisbil? har sett 17 åringar som har kört ifrån polisen med gamla 240is vem avgör om polisen kan köra så fort utan att riskera andra? men säger som förut killen har tur att bara han går åt! men det jag vill mena är att om inte polisen följer lagarna vem ska vi då se upp till? vilka ska vara förebilder för oss trafikanter? sen pratar vi prioritering på filmen ser man ju klart varför inte polisen kan komma hem till mig när det står en pundare i hallen å viftar med en kniv.

448 Inlägg
19 april 2012
unquattro skrev:
XzitXR3I skrev:

200 utan blåljus?

var ju bara en kort stund dem körde fort. låg oftast runt 120

Xzit

Avstängd
10 388 Inlägg
19 april 2012
unquattro skrev:
turboforssen skrev:
unquattro skrev:

Säger du samma sak när du blir rammad av en polisbil? har sett 17 åringar som har kört ifrån polisen med gamla 240is vem avgör om polisen kan köra så fort utan att riskera andra? men säger som förut killen har tur att bara han går åt! men det jag vill mena är att om inte polisen följer lagarna vem ska vi då se upp till? vilka ska vara förebilder för oss trafikanter? sen pratar vi prioritering på filmen ser man ju klart varför inte polisen kan komma hem till mig när det står en pundare i hallen å viftar med en kniv.

Så, summan av det hela utifrån vad du skriver blir alltså; om någon blåser förbi polisen i 150km/h på 70väg, ska polisen följa efter...i 70km/h? Så dom följer lagarna? För dom kan ju inte bryta mot lagen hur som helst, så det låter väl vettigt att de ska lalla efter i 70km/h...

Det är självfallet den enskilde polisen som i varje fall avgör huruvida han "kan" följa efter eller inte. Om någon har någon invändning mot detta, görs en internutredning alternativt så får justitieombudsmannen in en anmälan och kan göra en utredning. Eller så gör en åklagare den på eget "bevåg"

Vi ska väl för F*N inte behöva "se upp till någon", vi bör väl ha vett nog att följa lagarna SJÄLVA utan att någon behöver föregå med gott exempel?! Om inte; så varför föregick inte "dina" föräldrar med gott exempel och lärde "dig"? (ersätt det inom "" med vem du nu vill som du tycker behöver ledsagare)
Senast redigerat av it_mutt (19 april 2012)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 april 2012
unquattro skrev:
turboforssen skrev:
unquattro skrev:

om polisen skulle ramma mig för att stoppa en sån idiot skulle jag bli lite sur men ändå skylla på mig själv att jag inte hade uppsikt nog...
vem har sagt att polisen ska vara förebilder .... trafikläraren, din mor och far eller grannen kan vara förebilder , polisen ska se till att lagarna följs inte vara förebilder.
du värkar tro att polisen bara har en avdelning och bara en polis .
om polisen hade fått vart hårdare i detta land så hade det stått nån pundare i hallen och viftat med nån kniv

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 april 2012
it_mutt skrev:
unquattro skrev:
turboforssen skrev:

Så, summan av det hela utifrån vad du skriver blir alltså; om någon blåser förbi polisen i 150km/h på 70väg, ska polisen följa efter...i 70km/h? Så dom följer lagarna? För dom kan ju inte bryta mot lagen hur som helst, så det låter väl vettigt att de ska lalla efter i 70km/h...

Det är självfallet den enskilde polisen som i varje fall avgör huruvida han "kan" följa efter eller inte. Om någon har någon invändning mot detta, görs en internutredning alternativt så får justitieombudsmannen in en anmälan och kan göra en utredning. Eller så gör en åklagare den på eget "bevåg"

Vi ska väl för F*N inte behöva "se upp till någon", vi bör väl ha vett nog att följa lagarna SJÄLVA utan att någon behöver föregå med gott exempel?! Om inte; så varför föregick inte "dina" föräldrar med gott exempel och lärde "dig"? (ersätt det inom "" med vem du nu vill som du tycker behöver ledsagare)

det hade sätt kul om nån ligger i 75 på 70väg och polisen efter i 70 XD

64 Inlägg
19 april 2012
it_mutt skrev:
unquattro skrev:
turboforssen skrev:

Du har inte läst det jag skrivit tidigare när mc föraren stannar vid rött ljus kunde dom slagit till när han inte ens viste om att han var förföljd? efter de var det ju bara en katt å råtta lek kändes det som. Jag försvarar ingen! sen vet jag inte var jag kommer in i bilden att behöva en ledsagare jag kan lagar å regler i trafiken kör skälv mc och jag personligen skulle aldrig någonsin göra något liknande! saken det handlar om jag tycker kanske personligen att polisen agera fel att dom inte tog han på en gång i rödljuset? men det är min privata åsikt sen om du tycker något annat så är det upp till dig!

5 198 Inlägg
19 april 2012
varför dra upp en massa senarion som inte har inträffat.. En sak har inträffat,, GM körde ihjäl sej och polisen körde fort.. det är det enda som behöver diskuteras. Allt annat är rent skitsnack, tills den dagen då det händer.

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 april 2012
riktigt underhållande å läsa att dom flesta tyckte synd om han på hojjen och allt var polisens fel...
herregud.... han på motorcykeln hade kanske några chips i påsen men dippen var ju helt klart slut.
inte fan skulle jag försöka köra ifrån polisen på en motorcykel med nån sittandes där bak.

poliserna gjorde sitt jobb punkt slut sen att dom kanske felade lite eller snackade skit" i bilen är helt orelevant.

5 198 Inlägg
19 april 2012
Xuri skrev:
riktigt underhållande å läsa att dom flesta tyckte synd om han på hojjen och allt var polisens fel...
herregud.... han på motorcykeln hade kanske några chips i påsen men dippen var ju helt klart slut.
inte fan skulle jag försöka köra ifrån polisen på en motorcykel med nån sittandes där bak.

poliserna gjorde sitt jobb punkt slut sen att dom kanske felade lite eller snackade skit" i bilen är helt orelevant.

Chipsen va gamla å dipper sur.tongue  I övrigt håller jag med. Skitsnack förekommer nog hela tiden i bilarna oavsett biljakt eller allmän patrullering

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 april 2012
gamlingen skrev:
Xuri skrev:

Chipsen va gamla å dipper sur.tongue  I övrigt håller jag med. Skitsnack förekommer nog hela tiden i bilarna oavsett biljakt eller allmän patrullering

Ja de tro fan om man ska rensa gatan från skit att man talar illa om skiten.

Sök