3741
Sök

Trimma bilen snålare?

8 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

tänkte fråga er om det är möjligt att "trimma" ner bilen så den blir snålare?
Är en volvo 850 2.5se automat som mest körs av frugan och hon ligger aldrig över 100 sträcket ändå.
vi måste ha en stor bil då vi har 2 ungar och 3 hundar. ekonomin tillåter inte riktigt att man köper en ny bil på ett bra tag och hon behöver inte dom där 144hk... känns snarare som att hon skulle klara sig gott med 30 lol
kan man på en verkstad tex få dom att göra utväxlingen vid lägre varvtal? skulle det gynna kanske?
all tips emottages tacksamt smile

____________________________________
1 340 Inlägg
17 april 2012
#2
Skulle börja med att se till att motorn är fräsch
Sen att hjulen snurrar lätt, inga kärvande bromsar ska ligga på och byt/smörj hjullagren smile

Vill du fortsätta ännu mer så skulle jag tipsa på att byta till en manuell växellåda (finns många skrotade 850 som kan agera donator), då kan man köra mycket snålare smile

Nu fick du inget tips på trim, men men tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

1 Inlägg
17 april 2012
#3
Enligt min egen uppfattning så har mina bilar i familjen blivigt snålare när vi har höjt effekten:) motorn behöver inte jobba så hårt för att flytta bilen, det är mitt tips.

926 Inlägg
17 april 2012
#4
Det enda som är vettigt för bilen i den prisklassen är att köra med lätt gaspedal. Se också till luftrycken i däck och att bromsar inte ligger på.
Ska man göra vettiga ingrepp så är man snabbt upp i pengar som är mer än bilens värde. DÅ är det vettigare att byta bil.

OM man absolut vill göra det så är det en plastning av kanaler i toppen och snällare kamaxlar som gäller. Kanske ett optimerat avgasrör som är avstämt för lägre varvtal. På det ett hästjobb i bromsbänk för optimering av tändning och bränsle. Framför allt tändning.

Mats

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2012
#5
Skulle det vara möjligt att "trimma ned" dina 144 hk till säg 125 skulle bilen mycket troligt dra lite mer bensin istället. Du skulle få använda gaspedalen mer för att hålla hastigheten vid körning. Omvänt drar chippade bilar ofta mindre vid "normal" körning eftersom motorn inte behöver gasas lika mycket för att orka. Att en chippad bil inbjuder till att gasa mer kan dock öka förbrukningen i praktiken wink

Rätta mig om jag har fel, men om du jämför V70 (samma bil ju) 2,4 140 hk och 170 hk som har identisk motor där den svagare har ett begränsat gasspjäll tror jag att 170 hk drar mindre soppa.


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2012
#6
Jag hade fel sad

V70 140 hk drar 0,86 blandat och 170 hk 0,88. Men som du ser skulle du inte spara många droppar om det skulle förhålla sig lika om du trimmade ned din bil från 144 till typ 125 hk.


926 Inlägg
17 april 2012
#7
Andromeda skrev:
Jag hade fel sad

V70 140 hk drar 0,86 blandat och 170 hk 0,88. Men som du ser skulle du inte spara många droppar om det skulle förhålla sig lika om du trimmade ned din bil från 144 till typ 125 hk.

Jodå, skulle man optimera motorns kraft till 1500-3000 rpm skulle man absolut spara bränsle, men då duger det inte med att justera lite i bränslemappen. Då krävs det andra areor, längder i tider på insug och avgasrör.

För att framföra en bil i konstant fart av 100km/h krävs inte många hk. ca 20 ungefär. Så toppefekten är ganska ointressant. Det är bara vid kickdown som motorn presterar fullt. Men för anständig körning till dagis räcker en effekt på 80-100hk väldigt långt. Under förutsättning att dom finns vid ett varvtal som är användbart. Typ under 3000rpm

Mats

Scrape Addict
128 Inlägg
17 april 2012
#8
Göra en EVRY-mod borde funka. Då lurar du bilen att skicka in mindre bensin med hjälp av en vridpotentiometer.

Detta används oftast för att trimma dieselbilar, men kan ju ha fler användningsområden.


arenwik
17 april 2012
#9
Motorn är lika stor även om den har 144hk eller 100hk. Bara att den får jobba mer med 100hk för att flytta bilen.
Bättre att ni går lite eco-driving lektioner. Samt har högt tryck i däcken och en välservad motor smile
Senast redigerat av arenwik (17 april 2012)

It tekniker
61 Inlägg
28 maj 2012
#10
Man kan köra ett trimchip till denna för nån 1000 lapp. Då får man 188 häst och kör man med finare bränsle, tex 98 oktanig så kommer den att dra mindre, med rätt eco driving.
Samma motor har både 140 o 170 orginal.
När man optimerar motorn till högre hästar så anpassar man den också till "finare" bränsle.
Motorerna är olka trimmade från fabrik beroende på var de ska säljas. I sverigen och övriga norden har vi vildigt bra bränsle mot tex, östvärlden. Där många kör på 79 oktanig eller lägre..

Så scouta blocket på trimchip och hitta nån seriös med bra referenser. Volvo är relativt gammalt o beprövat så det e svårt att göra fel.
Troligtvis kommer den nya effekten att höja förbrukningen i början, Roligare att gasa.
Men efter det går det att köra snålare.

2 452 Inlägg
28 maj 2012
#11
140 hk bilen är lite speciel att trimma man får inte så mycket ut av den tyvär...tror det rör sig om 12 hk mer bara,men 170 hk bilen får du upp till 198 hk med lite småsaker som chip,öppet luftfilter o bakom katten grövre än det som sitter på nu..

döden kommer tillbaka

3 354 Inlägg
28 maj 2012
#12
Kawasoti skrev:
Samma motor har både 140 o 170 orginal.
.

850 har inte samma motor i 140hk o 170hk. är 2 olika motorer. Ena med 10v bl.a o andra med 20V

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 maj 2012
#13
Seth skrev:
Kawasoti skrev:
Samma motor har både 140 o 170 orginal.
.

850 har inte samma motor i 140hk o 170hk. är 2 olika motorer. Ena med 10v bl.a o andra med 20V

Man skall chansa och gissa lite vettdu tongue wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#14
tack för era svar!
blir nog till att sälja den och köp en gammal 855 med 170hk 20v motor ist så den går snålare iom att hon aldrig ligger över 100 sträcket ändå.
problemet är att hon har automat och jag testade med att se exakt hur mycket den dricker genom att fylla den med fulltank tills den dog av soppatorsk med en 10liters dunka i bagageutrymmet så jag iaf kommer hem o jag kom 51mil på 70 liter. skrämmande må jag säga! :S 1.37L/mil!

tills byte av bil sker. hur många procent e85 vågar jag blanda med 95oktan utan att motor lr annat kan ta skada?
brukar förbrukningen bli mer med e85 blandat så man ändå inte tjänar på det?

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 maj 2012
#15
hmmm skrev:
blir nog till att sälja den och köp en gammal 855 med 170hk 20v motor ist så den går snålare iom att hon aldrig ligger över 100 sträcket ändå.

Varför inte en passat tdi? Du halverar lätt bränslekostnaden och inköpspriset är det samma.

hmmm skrev:
hur många procent e85 vågar jag blanda med 95oktan utan att motor lr annat kan ta skada?
brukar förbrukningen bli mer med e85 blandat så man ändå inte tjänar på det?

Det är så finurligt att bensinbolagen redan blandar i 10% etanol i 95oktaniga bensinen så du behöver absolut inte blanda själv wink  En anledning till den till synes höga förbrukningen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 452 Inlägg
29 maj 2012
#16
torpis en offtopic fråga som inte har nått här att göra....varför låser ni min sons bil hela tiden allt som står där i beskrivning är sann ju är ju en 97a glt så varför låsa den då?

döden kommer tillbaka

It tekniker
61 Inlägg
29 maj 2012
#17
Ahh,. blandade ihop den med v70:n klart det e 10 o 20 ventiler i de olika motorerna..
Får skylla på delerium och sömnbrist smile

Angående E85 så blandar de redan i den i bensin. de påstår att att det ska inte påverka förbrukningen med såpass lite.
De finns även de som säger att man kan köra med upp till 30% E85 i tanken utan påverkan.
Finns mer info på etanol.nu

Kör själv Saab hemmafixad biopower, och kan säga att med ca 20-40% e85 så märker man ingen skillnad på förbrukningen. Utöver det så ser man skillnad.
Körde även min gamla opel på ren etanol, den blev lite kinkig, men gicka att köra.

Dock resonerar jag så att eftersom etanolen är mer än 30% billigare än 95OK så är det lönsamt att köra enbart etanol.

It tekniker
61 Inlägg
29 maj 2012
#18
De bilar som kan ta skada av etanol är äldre bilar med kork som packningar eller gamla gummislangar.
Eller nya biofuel Fordar=)

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 maj 2012
#19
turbodeath skrev:
torpis en offtopic fråga som inte har nått här att göra....varför låser ni min sons bil hela tiden allt som står där i beskrivning är sann ju är ju en 97a glt så varför låsa den då?

Den lever väl inte upp till regelverket helt enkelt. Det siktas ju mot finare bilar på denna sidan.  Jag är själv inte inblandad i bilarna på något vis och kan inte ge bättre svar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 011 Inlägg
29 maj 2012
#20
hmmm skrev:
tack för era svar!
blir nog till att sälja den och köp en gammal 855 med 170hk 20v motor ist så den går snålare iom att hon aldrig ligger över 100 sträcket ändå.
problemet är att hon har automat och jag testade med att se exakt hur mycket den dricker genom att fylla den med fulltank tills den dog av soppatorsk med en 10liters dunka i bagageutrymmet så jag iaf kommer hem o jag kom 51mil på 70 liter. skrämmande må jag säga! :S 1.37L/mil!

tills byte av bil sker. hur många procent e85 vågar jag blanda med 95oktan utan att motor lr annat kan ta skada?
brukar förbrukningen bli mer med e85 blandat så man ändå inte tjänar på det?

Om du nu funderar på att sälja/byta, så hade jag bytt märke. Tyvärr är och kommer nog Volvo förbli alkolister vad gäller soppa förbrukning. Har aldrig varit deras starka sida. De skriver en jäkla massa i sin info om den ska dricka si och så, hur snällt man än körde med sina volvos tidigare drack de en jäkla massa.

Har en Opel Astra combi som Vinter bil och tänkte den är mer eller mindre lika rymlig som 850:in. Ibland kan man undra om den dricker något över huvud taget. Jag hade bytt märke på frugans bil.

Inte farten som dödar. Det är stoppen


Sök