3833
Sök

Volvos mest kända problem! klonk i fram o bak vagn!!! är DU kunnig på just detta???

477 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#1
då detta problem är volvos mest vanligaste så hoppas jag på att få ett korrekt svar från någon som faktiskt vet hur det ligger till med dessa fram o bakvagnar!!! smile

Kan MYCKET själv men just detta vill ja veta mer exakt!!!

vet att lösningar på detta problem kan innebära att man får byta allt i fjädringsväg men för att slippa lägga hela plånboken på att byta allt i alla 4 hörn på bilen så tänkte jag ta en sak i taget, o se vad som löser problemet.

vilken del ger bäst resultat! topplager, övre gummit eller Rep. satsen som volvo säljer??? annat tips???

bilen gäller i detta fall en s80 från -00... men det är väll samma problem på alla modeller eller?
finns inga som hällst kännbara glapp och nej, det är inte kränghämmarna eller hjullager osv...
Senast redigerat av blink_pj (17 april 2012)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

254 Inlägg
17 april 2012
#2
Är det klonkstagen du syftar på? som jag tror det heter,  dem är ju typ värdelösa från fabrik. Kostar inte mycket att köpa nya heller:)

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 april 2012
#3
Under tiden jag jobbade på volvo så  åtgärdade vi ibland att fjädrarna låg fel i fjäderskålarna.
ibland kom dom fel, lyfta upp å bara ta kofoten å lägga fjädern rätt.
ibland fick man snurra fjädern lite och på vissa bilar fick man demontera fjäderbenen och lägga en gummitbit under fjädern i sätet då de kunde uppstå klonk. en gummibit som var anpassad till fjädern, en "repsats" å inte nått hemmamek med nån gummibit alltså.

utöver de så är de ju  rätt vanligt att man byter fjäderbenslagringarna där fram. och även topplagringen på stötisarna bak.  sen är de ju K-länkarna men de brukar ju inte direkt klonka i mitt öra utan bara lite missljud om man kör över hastiga gupp, typ kullersten så kan de skallra lite.


Mekaniker
3 Inlägg
17 april 2012
#4
Kolla krängningshämmarens bussningar där dom sitter fast i framvagnsvaggan. Övre fjäderbenslagringar fram, fast man byter övre fjäderskålen och kollar lagret när man har fjäderbenet nere. Montera även gummislang på nedersta fjädervarvet. Slangen finns som artikel på volvo. Bussningarna i främre länkarmen brukar bli sliten efter 16-18k mil.

Volvo S80 2,5T + Saab 9-3 2,0T
Second place is first looser

Avstängd
201 Inlägg
17 april 2012
#5
Ryck och slit i stabstagen (metallpinne med 2 st leder i vadera ände)
Får byta sådana någon gång i veckan på volvobilar, nästan vanligaste problemet

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

477 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#6
härligt... får nog bli så att ja börjar med rep satsen och prova. finns den även för bak fjädrarna? eller är det nya topplager som gäller där?
Xuri skrev:
Under tiden jag jobbade på volvo så  åtgärdade vi ibland att fjädrarna låg fel i fjäderskålarna.
ibland kom dom fel, lyfta upp å bara ta kofoten å lägga fjädern rätt.
ibland fick man snurra fjädern lite och på vissa bilar fick man demontera fjäderbenen och lägga en gummitbit under fjädern i sätet då de kunde uppstå klonk. en gummibit som var anpassad till fjädern, en "repsats" å inte nått hemmamek med nån gummibit alltså.

utöver de så är de ju  rätt vanligt att man byter fjäderbenslagringarna där fram. och även topplagringen på stötisarna bak.  sen är de ju K-länkarna men de brukar ju inte direkt klonka i mitt öra utan bara lite missljud om man kör över hastiga gupp, typ kullersten så kan de skallra lite.

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 april 2012
#7
blink_pj skrev:
härligt... får nog bli så att ja börjar med rep satsen och prova. finns den även för bak fjädrarna? eller är det nya topplager som gäller där?
Xuri skrev:
Under tiden jag jobbade på volvo så  åtgärdade vi ibland att fjädrarna låg fel i fjäderskålarna.
ibland kom dom fel, lyfta upp å bara ta kofoten å lägga fjädern rätt.
ibland fick man snurra fjädern lite och på vissa bilar fick man demontera fjäderbenen och lägga en gummitbit under fjädern i sätet då de kunde uppstå klonk. en gummibit som var anpassad till fjädern, en "repsats" å inte nått hemmamek med nån gummibit alltså.

utöver de så är de ju  rätt vanligt att man byter fjäderbenslagringarna där fram. och även topplagringen på stötisarna bak.  sen är de ju K-länkarna men de brukar ju inte direkt klonka i mitt öra utan bara lite missljud om man kör över hastiga gupp, typ kullersten så kan de skallra lite.


bak fanns ingea gummi inlägg vad jag kommer ihåg men vi fick lägga fjädrarna rätt, tar man en ficklampa å tittar ner i nedersta skålen så brukar man se i skiten oim fjädern har legat still elle har rört sig. har den rört sig i nedre skålen är något fel.


477 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
bak fanns ingea gummi inlägg vad jag kommer ihåg men vi fick lägga fjädrarna rätt, tar man en ficklampa å tittar ner i nedersta skålen så brukar man se i skiten oim fjädern har legat still elle har rört sig. har den rört sig i nedre skålen är något fel.

oki tack för svaren...

får bli att ta isär och göra rent ordentligt bak och montera rep satsen fram tror ja....

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!


Sök