4173
Sök

Behöver information till triming av saab 9-3 2.0t t7

229 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#1
Hallå, jag har tänkte trimma min saab till 250 mer om det går. Jag har bytat intercoolern till en större och tjockare helt i aluminium och satt i ett sportluftfilter i orginalluftburken. Jag vill åt mer effekt och vrid samtidigt som jag vill minska bränsleförbrukningen. Vad ska jag mer göra än vad jag redan gjort? Chippa? Optimera? Tacksam för snabba svar // Mattias


49 Inlägg
17 april 2012
#2
Hade börjat med att chippa den, byta DP och avgas!


Bilälskare
283 Inlägg
17 april 2012
#3
chippa ja men byta bara dp men ha 2,5 tums sportsystem på den för 3* blir förs tort

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

229 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#4
Gleeedaan skrev:
Hade börjat med att chippa den, byta DP och avgas!

Vad ska jag ha för downpipe och vad gör det för funktion? big_smile


43 Inlägg
18 april 2012
#5
Du ska 3 tums avgassystem med en racecat och sen chippa den hos Maptun steg 3 så blir det fart på kärran

smile
Senast redigerat av pilemannen (18 april 2012)


229 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#6
pilemannen skrev:
Du ska 3 tums avgassystem med en racecat och sen chippa den hos Maptun steg 3 så blir det fart på kärran

smile

Jo, men tåler t7:ans turbo det? smile


43 Inlägg
18 april 2012
#7
Japp det e inga problem. Jag kör med 3 tums downpipe och sen 2,5 tums på slutet men du kan även köra på 3 tums hela vägen och då rekommenderar jag dig att köpa JT för det är prisvärt. 270 hk har jag i min och kopplingen har klarat det utan några problem. Ska du ha mer effekt så får du köpa viggen kopplingen för den tål vridet bättre.


229 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#8
pilemannen skrev:
Japp det e inga problem. Jag kör med 3 tums downpipe och sen 2,5 tums på slutet men du kan även köra på 3 tums hela vägen och då rekommenderar jag dig att köpa JT för det är prisvärt. 270 hk har jag i min och kopplingen har klarat det utan några problem. Ska du ha mer effekt så får du köpa viggen kopplingen för den tål vridet bättre.

Var kan man köpa bra downpipe?


43 Inlägg
18 april 2012
#9
Senast redigerat av pilemannen (18 april 2012)


229 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#10
pilemannen skrev:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-98-02/motor/avgassystem/sportavgassystem/standard-sport/?XBLG13102=c9066a9ab051c47ab57f227b3f766efe


http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi … amp;car=93
Helsats maptun har detta själv rekommenderar detta.

Du vet ingen annan billigare sida? big_smile


43 Inlägg
18 april 2012
#11
inte vad jag vet leta annars begagnat


Bilälskare
283 Inlägg
18 april 2012
#12
klracing.se har 3* hela vägen men ej som lagligt,, annars maptun tex

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

2 Inlägg
20 april 2012
#13
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 804f0b9113

har olika förslag och även chip man smile

342 Inlägg
20 april 2012
#14
Kan starkt rekommendera 3" downpipe och 2,5" efter kat om du tvunget vill ha steg 3. Låter lite mer än original men betydligt dovare ljud!

Hade jag varit du hade jag inte satsat mer än steg 1 med din bil i dagsläget.

Steg 3 programvara kommer snabbt ta död på din lilla GT17 snurra.

Vill du lägga ner lite mer pengar på kärran bör du byta till 9-3/9-5 aero turbon som är betydligt roligare och bättre på alla sätt och vis än GT17.
Och en anpassad programvara, då får du en mycket rolig bil med trevlig karaktär!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 april 2012
#15
Kör bara med Maptun programvara, inget annat till saab!


Öss
24 Inlägg
21 april 2012
#16
ska du ha 250hk+ skulle jag byta till viggen koppling för de första, sen byta till aero turbon(15t) och ha ett anpassat steg 3 chip till det med 3'' downpipe, så får du en go bil med runt 270 hk smile måste inte vara maptun finns många andra företag på marknaden också, maptun tar såna sjuka överpriser på sina program hmm


Servicetekniker
160 Inlägg
21 april 2012
#17
Sen får kan komma ihåg att T7 motorerna inte vill va med så länge va gäller trim. Upp till ~300hk och du ligger på gränsen av vad kolvarna klarar av. Men för att komma upp i de siffrorna med nån form av driftsäkerhet måste du byta till ett 15T-aggregat.

Men det finns bot för det med..wink

Fast du kanske inte tänkte gå riktigt så långt.

OG9-3 2.0T Sport Edition

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 april 2012
#18
M_Broberg skrev:
ostan skrev:
maptun tar såna sjuka överpriser på sina program hmm

jävlar, har du hittat nån som säljer steg 1 programvara för mycket mindre än maptuns 2900? typ 1500? nej maptuns priser är inte några "sjuka överpriser". vill du ha det billigt kan du mappa själv, kvalité kostar pengar.

Bra sagt broberg!! Finns en anledning till att saab automobil valde just Maptun till att aerokonvertera 9-5an till aero som skulle säljas till egyptens flygplats!


Öss
24 Inlägg
21 april 2012
#19
2900?? jadu när jag kollar på maptun så kostar iallafall deras steg 1 6000 kr till 2,0t t7!


Öss
24 Inlägg
22 april 2012
#20
ja 5 spänn hit eller dit .. nja snål å snål vet jag inte, vet bara att de billiga programvarorna(custom cab) som jag kört med funkat exakt lika bra och inte märkt någon skillnad alls mot mitt första maptun program,
och då skillde de 4500 i pris som jag kunde köpa både viggen koppling och alu ic för.



Sök