Jag är inte nöjd
Notera att jag inte var otrevlig under samtalen med kundtjänst heller. Det tjänar liksom inget till, de gör ju bara sitt jobb (ibland).
Beställde nya sommardäck till våren, beställde till en lokal däckverkstad. Det tog nästan 3 veckor att få däcken. Oh well, skitsamma tänkte jag, nu ska de monteras eftersom det var över 10+ på dagarna. När däckkillen har tömt alla gamla däck och ska montera på det första av de nya ropar han:
- Vad har du köpt för däck egentligen?
- Ehh, 17" 225/45, det står ju på?
- Dom har skickat 3 17" och 1 st 16"
Ringde kundtjänst direkt och fick lov att göra en ny beställning på ett däck så skulle de hämta upp det felaktiga samtidigt. Jag krävde betydligt snabbare leveranstid den här gången, men fick reda på att det skulle ta minst en vecka att få ut däcken från Tyskland till Sverige.
Eftersom det var så varmt ute monterade däckkillen på de slitna sommardäcken, och då fick han ju först fylla alla däck, och dessutom montera om och balansera det han plockat av.
På kvällen hade en faktura dykt ned i mailen fastän jag redan betalat för fyra däck. Man ville alltså ha betalt för 5 däck men leverera fyra st. Jaha, ett nytt samtal till kundtjänst, och visst skulle man makulera fakturan, det hade förstås blivit fel.
Nu får jag också en returfraktsedel i mailen, som förstås verkstaden skulle ha, de är ju leveransadress och upphämtningsadress för det felaktiga däcket. Då tycker kundtjänst att jag ska skriva ut fraktsedeln och åka en mil till däckverkstaden med den. Jovisst, om jag får betalt efter vad jag tjänar på övertid på jobbet svarade jag. Till slut efter många om och men fick även däckkillen en retursedel.
En vecka senare kommer rätt däck och jag får allt monterat. Äntligen!
Efter en månads väntan och en hel del krångel är allt löst. Trodde jag. Idag fick jag en betalningsanmodan på fakturan på det rätta däcket man skulle makulera, med ett hot om inkasso. Fick ringa upp igen.
- Ojdå, har det blivit fel igen, men den makulerar vi direkt
Får väl se om det dyker upp något inkassobrev nästa vecka i alla fall
Nästa gång lägger jag ett par hundringar per däck extra lokalt för att få allt fixat utan krångel.
Kontentan är alltså att du inte vet om det är för just dig det kommer att krångla, och då upptäcker du hur jävligt det är att när det krånglar när man ska skicka tillbaka grejor till utlandet osv.
Heder till däckkillen som bara tog betalt för en omgång omläggning och balansering trots att han fick lägga mer än dubbel tid på arbetet