Brukar inte turbon paja var 10000mil på SAAB?
Sen brukar bränslepump, Direkt Ignition tändkasseten, vevlägesgivaren också kunna ge upp vid de miltalen.
Sj har jag sett många SAAB med ett oljerökmoln efter sig på motorvägarna och även flera som står i väggrenen längst vägarna.
Oljebyten är förståss viktigt, och att man inte slår i nån skitolja med ett skitfilter.
De har också problem med vevhusventilation, kan också va problem med oljetryck.
Men troligtvis i ditt fall, så har turbon gett upp och nu drar den massor med olja in i cylindrarna så att den inte orkar tända ordentligt, om du fortsätter köra så ger tändstiften upp helt och bilen stannar, samt skadar du katalysator och lambdasonder, som i sin tur kan orsaka att bilen inte kommer gå bra efter turbobytet eftersom lambdasonderna och katten är igenkleggade med olja och också behövs bytas.
Senast redigerat av Bjornn (5 maj 2012)