3756
Sök

Saab 9-5 oilsludge, turbon som har gett upp ?!?!?

4 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#1
Hej.
har en Saab 9-5 2,3t 2004 gått ca 20k mil. Igår när jag skulle köra om så växlade jag ner och körde om en bil märkte inget speciellt, men när jag kollade i backspegeln så såg jag ett stort vitt moln som blivit. och det molnet dök upp ibland efteråt. sen blev det bara värre och värre

Symptomer:

*ryker vid start
*luktar bränd olja
*det ryker då man släpper gasen och man gasar igen, inte om man gasar redan och gasar ännu mer.
*ryker INTE hela tiden.
*när man släpper gasen så börjar bilen rycka lite (inte mycket men man känner av det) tills man gasar igen.
*lite svårstartad man måste gnugga ett tag.
*i slutet så dog bilen när jag skulle svänga i en korsning, det är som att när man trycker in kopplingen så går varvtalet ner så att motorn inte orkar och dör.

Saker som det kanske kan vara:
Oilsludge, hur kollar man om det är det?
turbon som är slut, hur kollar man det?
någon kolv som ger upp?
eller något annat?

tack för alla svar och erfarenheter.
Senast redigerat av haxel (30 april 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
30 april 2012
#2
turbon som rasat eftersom det ryker vitt=oförbränd olja

säkert till följd av oilsludge så tar ner tråget och gör rent och några snabba oljebyten
så räddar du nog motorn

Kör fort så hinner inget hända...

31 Inlägg
30 april 2012
#3
helt klart turbon de kollar du genom att känna på turbinen om den e lös så e de kört


Kung
191 Inlägg
30 april 2012
#4
Som många andra, kolla turbon först, det är inte så svårt.
Men troligen mår dina kolvringar skit också!
på min aero från -00 satt i stort sett oljeringarna helt fast och hade släppt igenom olja i alla cylindrar


318 Inlägg
30 april 2012
#5
Troligtvis turboras låter de som! Oilsludge problem ska va löst efter -04:ans årsmodell har ja för mig.


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
1 maj 2012
#6
stewii skrev:
Troligtvis turboras låter de som! Oilsludge problem ska va löst efter -04:ans årsmodell har ja för mig.

nja både och dom varnar t.o.m 2004 så det handlar väll om vilken sida av något datum

tycker dock man ska skita i årgångar för ALLA bilar oavsätt märke som blir longlife servade har samma problem
finns liksom ingen olja som fungera för det här i sverige

på tok för ostabilt väder för att oljan ska klara 3000mil mellan servicarna

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#7
Tack för alla svar, tänkte på de med kolvringarna räcker det med ett komptest för att se om de mår dåligt/bra eller kräver det ett större ingrepp

15 Inlägg
1 maj 2012
#8
Byt sil i tråget och kolla ventil tätningar? Packningar i turbon och komp test

Engång Saab alltid saab

Kung
191 Inlägg
1 maj 2012
#9
eftersom det är de nedersta ringarna (oljeringarna) som är kass i så fall så kommer det troligen inte synas så mycket mer än vanligt slitage på ett komptest men det skadar naturligtvis inte att testa!


318 Inlägg
1 maj 2012
#10
Har du Td04-15t (aeroturbon) elr gt17 turbon i din bil? Har du Gt17 så är de inte omöjligt att den är slut då den inte pallar så mycket.


Kung
191 Inlägg
1 maj 2012
#11
td04 är inte direkt långmilarturbo heller, jag fick byta min efter 14K mil.

Har du kollar turbon än haxel?


318 Inlägg
1 maj 2012
#12
Nae men betydligt mer hållbar än Gt17.


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
1 maj 2012
#13
Swinge skrev:
td04 är inte direkt långmilarturbo heller, jag fick byta min efter 14K mil.

Har du kollar turbon än haxel?

det är knappast turbons fel utan det är oljans fel...

i volvosar rullar samma agg mellan 30-50K innan dom börjar rasa
smile
men så servas dom inte var 3000mil heller

Kör fort så hinner inget hända...

Kung
191 Inlägg
2 maj 2012
#14
Nu pratade vi inte om vovlo.

Naturligtvis håller turbon längre om oljan hade varit som den skulle.


Elektriker
718 Inlägg
2 maj 2012
#15
LLolja är ju ett jävla påfund. Folk kör över 2000mil mellan oljebytena sen gnäller dom över att Saab håller dåligt... Även t.ex. Audi har väl rätt välkända problem.

Det är nog plcoka ner tråget m.m. som gäller för dig. Än om "bara" turbon rasat så kan det vara bra med en genomgång när man eldat massa olja=)

Som att kasta vatten i sjön.

Kung
191 Inlägg
2 maj 2012
#16
Jag håller med monno till fullo, plocka ner tråget oavsett och städa rent, det skadar absolut inte!


15 Inlägg
5 maj 2012
#17
Du kan få köpa en gb30 av mig?smile

Engång Saab alltid saab

749 Inlägg
5 maj 2012
#18
Brukar inte turbon paja var 10000mil på SAAB?
Sen brukar bränslepump, Direkt Ignition tändkasseten, vevlägesgivaren också kunna ge upp vid de miltalen.

Sj har jag sett många SAAB med ett oljerökmoln efter sig på motorvägarna och även flera som står i väggrenen längst vägarna.

Oljebyten är förståss viktigt, och att man inte slår i nån skitolja med ett skitfilter.

De har också problem med vevhusventilation, kan också va problem med oljetryck.

Men troligtvis i ditt fall, så har turbon gett upp och nu drar den massor med olja in i cylindrarna så att den inte orkar tända ordentligt, om du fortsätter köra så ger tändstiften upp helt och bilen stannar, samt skadar du katalysator och lambdasonder, som i sin tur kan orsaka att bilen inte kommer gå bra efter turbobytet eftersom lambdasonderna och katten är igenkleggade med olja och också behövs bytas.
Senast redigerat av Bjornn (5 maj 2012)


15 Inlägg
5 maj 2012
#19
Det är väl bara att plocka ur motorn och riva? Gjort på ett par timmar motorn lyfter du ur på en timme och river den ganska fort:)då ser du vad du behöver åtgärda och behöver inte spekulera:)

Engång Saab alltid saab

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
5 maj 2012
#20
monno skrev:
LLolja är ju ett jävla påfund. Folk kör över 2000mil mellan oljebytena sen gnäller dom över att Saab håller dåligt... Även t.ex. Audi har väl rätt välkända problem.

Det är nog plcoka ner tråget m.m. som gäller för dig. Än om "bara" turbon rasat så kan det vara bra med en genomgång när man eldat massa olja=)

nu är det jhu inte så konstigt att folk kör så länge eftersom det är service intervallen på saabar och en hel del andra bilar

så det är väll inte biltillverkarens fel direkt
nog bättre att faktist skylla på dom där förbannade j-vla miljömupparna som tvingar biltillverkarna till dessa dumheter

Kör fort så hinner inget hända...


Sök