3951
Sök

Behöver hjälp utav alla erfarna mopedskruvare ! ;)

550 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
ja nu är man ju lite för gammal för moped och bilar är vad som gäller så ja tänkte att ja skulle få undan min, men nu till det tråkiga
Den gick som ett spjut efter ihop montering (renovering)
ställde ner den i ca 1 vecka och glömde bensinkranen på sad
Och nu vägrar den starta.
Jag har demonterat nästan hela motorn och kollat, inga trasiga packningar och inga repor.
Nån som vet vad felet kan vara ? det är ju knepigt med tanke på att den bara stått.
Så ja, hjälp mig gärna här,svårt o sälja en moppe som ej startar. Mopeden i fråga är en honda mt5.
(pengarna går till ny lack wink )

113 Inlägg
6 maj 2012
Har du tömt förgasaren på bensin och monterat den igen och testat starta? Samt kollat sp du har gnista i stiftet?

550 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Viggen9-3 skrev:
Har du tömt förgasaren på bensin och monterat den igen och testat starta? Samt kollat sp du har gnista i stiftet?

japp, tömt förgasaren rengjort stiftet.
Vet inte vad som krävs.

113 Inlägg
6 maj 2012
Men har du gnista då? Och har du kolla så du får soppa in till cyllen?

550 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Viggen9-3 skrev:
Men har du gnista då? Och har du kolla så du får soppa in till cyllen?

japp hmm ska kolla kablar osv...hatar de tongue

443 Inlägg
6 maj 2012
Ja, det behövs ju tre saker för att det ska fungera, soppa, luft och gnista. Om du har gnista är det ju bara utesluta det. Blir stiftet blött efter lite kickande? Isåfall har du ju soppa också. Då är det ju luften det borde vara problem med. Kollat så inte filtret är igensatt?

550 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Ja, det behövs ju tre saker för att det ska fungera, soppa, luft och gnista. Om du har gnista är det ju bara utesluta det. Blir stiftet blött efter lite kickande? Isåfall har du ju soppa också. Då är det ju luften det borde vara problem med. Kollat så inte filtret är igensatt?

De ska de inte vara, men ja får ta o kolla gnista och allt så får vi väll se, tröttsamt, man vill ju skruva bil wink får kolla inställningar på förgasaren, kan stiftets hårdhet vara en orsak ?

443 Inlägg
6 maj 2012
Ja, är stiftet för hårt så tänder den ju inte. Men tänder den så spelar det nog ingen roll.

550 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Ja, är stiftet för hårt så tänder den ju inte. Men tänder den så spelar det nog ingen roll.

okej, nej ja la stiftet mot cyllen o kicka och de kom allt en blå och fin gnista, och den är nu tömd på bensin för de ran ut ur avgas porten så ja har minskad mängden bränsle. vet inte vad de kan vara nu :S

443 Inlägg
6 maj 2012
Hur ser stiftet ut? Är det fräscht?

550 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Hur ser stiftet ut? Är det fräscht?

Dugligt, tillräckligt för att ge gnista smile

443 Inlägg
6 maj 2012
Är stiftet blött efter lite kickning? För isåfall får den ju för mycket soppa så att den dränker stiftet

550 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Är stiftet blött efter lite kickning? För isåfall får den ju för mycket soppa så att den dränker stiftet

de ska de inte vara nu smile smile

443 Inlägg
6 maj 2012
Ja, då låter det ju som om det är något lur med förgasaren. Min minimoto började också krångla sådär och ville inte starta helt plötsligt. VI kom aldrig på vad som var fel.

550 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Ja, då låter det ju som om det är något lur med förgasaren. Min minimoto började också krångla sådär och ville inte starta helt plötsligt. VI kom aldrig på vad som var fel.

knepigt, får kanske ta o dubbelkolla allt.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 maj 2012
Testa att nån kompis sprutar startgas i insugshölet när du kickar. Startar den på den så har du ju ett bensinrelaterat fel. igensatt munstycke , flottören kanske hängt sig eller liknande.

C H E V R O L E T <3

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 maj 2012
Testa att nån kompis sprutar startgas i insugshölet när du kickar. Startar den på den så har du ju ett bensinrelaterat fel. igensatt munstycke , flottören kanske hängt sig eller liknande.

C H E V R O L E T <3

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 maj 2012
reeLay skrev:

Fel, stiftet tänder hur bra som helst ett tag men kan sättas igen för att det går för kallt om man kör med det.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 maj 2012
Du skriver att det rinner ur avgasporten, då har du ju alltså en förgasare som inte håller emot trycket från tanken som blir när du glömde bensinkranen på. Kan vara en ide att kolla på flottör och flottörnål så du får det tätt där, ev byta nålventil.
Sen kan det vara så att nu när den varit så sur så kanske du blåst stiftet med massa soppa när du försökt starta.
Gör så att du tar ur stiftet, kicka 20-30 gånger utan stift med full gas och soppakranen avstängd.
Sätt sedan ihop det med nytt stift och se om den inte kommer igång, kan vara så att den fortfarande är lite sur och då är det mycket lättare att springa igång den så du får lite mer snurr på motorn.

Autotech

443 Inlägg
10 maj 2012
Busgrabb skrev:
reeLay skrev:

Fel, stiftet tänder hur bra som helst ett tag men kan sättas igen för att det går för kallt om man kör med det.

Jasså? Det är ju iallafall vad jag har fått för mig. Då har man lärt sig nåt nytt idag.

Sök