3954
Sök

Volvo 850 T5 drar onormalt mycket olja, och blåryker

DEVIL
1 171 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Har en 850 T5 som drar onödigt mycket olja, då menar jag att jag får fylla på ca 1-1.5 liter på 2 veckor, och man kan även se att det läcker ut på backen, sen så blåryker den ganska ofta, speciellt vid gaspådrag (antar att det är turbon som gett upp, då bilen har gått 28,000 mil och aldrig vart ett turbo byte)

Tänkte jag gör denna tråden ifall det kan vara nåt annat (oljan som läcker ut är som vatten i princip, ljusbrun)

mvh

bmw m power

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
11 maj 2012
inte så enkelt att det är packningen från oljereturen som gått sönder sitter en i gummi nere i blocket går den sönder brukar den ryka och dra en del olja

Kör fort så hinner inget hända...

DEVIL
1 171 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Growe skrev:
inte så enkelt att det är packningen från oljereturen som gått sönder sitter en i gummi nere i blocket går den sönder brukar den ryka och dra en del olja

Det är de att den har blivit rätt så slö nu sen detta hände, han orkar inte riktigt lika mycket, man ska väl inte vanligtvis bli ifrån körd av en 740 turbo? tongue

bmw m power

242 Inlägg
11 maj 2012
skruva loss en tryckslang och kolla om det ligger mycket olja i slangen, LITE oljeklet är alltid i slangarna men det ska inte kunna rinna/droppa ut
du kan även ta bort tryckslangen vid turbon och känna om impellen är glapp

DEVIL
1 171 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Tjulin skrev:
skruva loss en tryckslang och kolla om det ligger mycket olja i slangen, LITE oljeklet är alltid i slangarna men det ska inte kunna rinna/droppa ut
du kan även ta bort tryckslangen vid turbon och känna om impellen är glapp

Gjorde det förut, och den glappar hmm

bmw m power

49 Inlägg
25 maj 2014
glappar den mycket`?
isåfall sök upp turbo till den obs jag rekomenderar en större storlek än den orginala vet inte exakt vad dem heter men hört att den lite större går och ladda mer med och tål mycket mer.
kolla även under kåpan som sitter på tändstifterna där finns det en slang som kommer från vevhusventilation ungefär 75%  850 har problem med den brukar se bra ut men kolla extra noga där klämman sitter dem brukar spricka där ´(hänt mig själv) det blir ju ganska varmt där dvs.
och finns en liten flaska från mekonomen som tätar packningar och smörjer rent saker och ting (jobbar på mekonomen själv) obs har testat den på min t5 funkar klokrent läckte från kamhjule har inte sett ett enda droppe sen dess hoppas det löser sig !!

Sök