3153
Sök

Köpråd: Den ultimata bilen för 12 mils motorvägspendling?

23 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej smile Är ny här så hoppas jag valde rätt kategori nu.

Jag står i begrepp att köpa en mer pendlingsvänlig bil. Min nuvarande 850 GLE slurprar 0.9L/mil (motorväg) vilket jag och min plånbok anser vara på tok för törstigt.

Jag har 12 mil t.o.r från jobbet. 90% av denna sträcka består av 110km/h motorväg.

Jag kör alltså 3000 mil om året och därav är det en diesel-bil jag är ute efter. smile

Mina krav är följande:

-Runt 0.5L/mil
-Inte för liten
-Jättedriftsäker! smile
-Någorlunda sportig/snygg
-Runt 70.000:-
-Helst skatt under 3.000:-

Har kollat runt väldigt mycket på olika forum o.s.v, men novis som man är när det gäller bilar, blir man bara snurrig.

SAAB 9-3 diesel ska man akta sig från p.g.a låg driftsäkerhet?

Lupo 3L är för liten.

Volvo 2.0D ska man akta sig för p.g.a. att diesel kan tränga in i tråget och sabotera motorn?

Hur är Volvo V70 D5 Automat 163hk -02 som gått 22.000 mil? Vet en som säljer en sådan till ett ganska förmånligt pris. Vad dricker den på motorväg? Är automat-lådan hållbar?


Så snälla, mata mig med vettiga förslag inom mina kravs ramar smile

Tack på förhand. /Fredrik

23 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#2
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 … 15&w=1

Är lite spekulant på denna v70. Är lite orolig över automatlådan dock, den har gått 21000mil. Jag kommer köra 3000mil om året och vill gärna att lådan ska hålla flera flera år.


Någon som har erfarenhet av V70 D5 automatlådor?
Senast redigerat av Deadan (13 maj 2012)

2 401 Inlägg
13 maj 2012
#3
Deadan skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V70_D5_AUT_Business_Drag_40383737.htm?ca=15&w=1

Är lite spekulant på denna v70. Är lite orolig över automatlådan dock, den har gått 21000mil. Jag kommer köra 3000mil om året och vill gärna att lådan ska hålla flera flera år.


Någon som har erfarenhet av V70 D5 automatlådor?

21k mil på en d5 automat är verkligen inga problem även om du ska köra 15k till


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 maj 2012
#4
Deadan skrev:
Hej smile Är ny här så hoppas jag valde rätt kategori nu.

Jag står i begrepp att köpa en mer pendlingsvänlig bil. Min nuvarande 850 GLE slurprar 0.9L/mil (motorväg) vilket jag och min plånbok anser vara på tok för törstigt.

Jag har 12 mil t.o.r från jobbet. 90% av denna sträcka består av 110km/h motorväg.

Jag kör alltså 3000 mil om året och därav är det en diesel-bil jag är ute efter. smile

Mina krav är följande:

-Runt 0.5L/mil
-Inte för liten
-Jättedriftsäker! smile
-Någorlunda sportig/snygg
-Runt 70.000:-
-Helst skatt under 3.000:-

Har kollat runt väldigt mycket på olika forum o.s.v, men novis som man är när det gäller bilar, blir man bara snurrig.

SAAB 9-3 diesel ska man akta sig från p.g.a låg driftsäkerhet?

Lupo 3L är för liten.

Volvo 2.0D ska man akta sig för p.g.a. att diesel kan tränga in i tråget och sabotera motorn?

Hur är Volvo V70 D5 Automat 163hk -02 som gått 22.000 mil? Vet en som säljer en sådan till ett ganska förmånligt pris. Vad dricker den på motorväg? Är automat-lådan hållbar?


Så snälla, mata mig med vettiga förslag inom mina kravs ramar smile

Tack på förhand. /Fredrik

Du kan hitta "typfel" hos alla bilmärken och motorer, känner folk som kört 40k mil med 9-3 1.9tid utan att bytt annat än slitagedelar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Of World
3 369 Inlägg
13 maj 2012
#5
http://www.blocket.se/varmland/Opel_Vec … =7&w=1

finns i sportigare variant

http://www.blocket.se/vasterbotten/Opel … =7&w=3

Denna kan du säkert pruta på rätt bra!

har en kombi diesel vectra själv som gått 46k mil med originam automat lådan än.
l
går sjukt bra för det miltalet, drar 0,4 landsväg 0,6 blandad körning
Senast redigerat av opel_vectra_gts (13 maj 2012)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
13 maj 2012
#6
VW/Audi diesel med 1,9 tdi! Jag är inne på min andra. Den första rullade 43.000 mil (8000 mils problemfri körning för mig) och den nuvarande har rullat 33.000 mil (1200 problemfri körning för mig än så länge)

Den som hade rullat 43k drog 0,5 (fwd kombi på 110 hk) och den nuvarande drar 0,6-0,7 (4x4 kombi med 18")

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
13 maj 2012
#7
en liten lupo eller arosa


3L:en borde hamna rätt beronde på utrustning

våran arosa snittar 0.64 senaste tankning och då kör tanten 12mil t&r till jobbet och det är 110väg hela tiden och hon ligger runt 120-130 och hon håller stumnt upp i fart och genom stan så ingen töntig ecco driving..sånt kan miljöpartist packet hålas med smile

inköp kostade den 3200kr och har köpt delar för att få den rullande för 2000kr då köpte jag ett nytt lager till lådan som skar påvägen hem efter köpet och olja och packningar som gick på 800kr samanlagt och sen en sänkningsats 60/40mm med dämpare och fjädrar

ganska bra investering att gå från att snitta 1.16l/mil till 0.64 smile
Senast redigerat av Growe (13 maj 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

Handledare
1 481 Inlägg
13 maj 2012
#8
Growe skrev:
en liten lupo eller arosa


3L:en borde hamna rätt beronde på utrustning

våran arosa snittar 0.64 senaste tankning och då kör tanten 12mil t&r till jobbet och det är 110väg hela tiden och hon ligger runt 120-130 och hon håller stumnt upp i fart och genom stan så ingen töntig ecco driving..sånt kan miljöpartist packet hålas med smile

inköp kostade den 3200kr och har köpt delar för att få den rullande för 2000kr då köpte jag ett nytt lager till lådan som skar påvägen hem efter köpet och olja och packningar som gick på 800kr samanlagt och sen en sänkningsats 60/40mm med dämpare och fjädrar

ganska bra investering att gå från att snitta 1.16l/mil till 0.64 smile

Det var mycket för den lilla bilen. Jag kör en Saab 9-5 TID 2011. Jag har 13 mil enkel resa till jobbet, Enbart landsväg, lite trafik så jag ligger på 120-130. Den har dragit 0,64l/mil under 3000 mils körning. 2000 mil med dubbdäck.


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
13 maj 2012
#9
saab_sonett skrev:
Growe skrev:
en liten lupo eller arosa


3L:en borde hamna rätt beronde på utrustning

våran arosa snittar 0.64 senaste tankning och då kör tanten 12mil t&r till jobbet och det är 110väg hela tiden och hon ligger runt 120-130 och hon håller stumnt upp i fart och genom stan så ingen töntig ecco driving..sånt kan miljöpartist packet hålas med smile

inköp kostade den 3200kr och har köpt delar för att få den rullande för 2000kr då köpte jag ett nytt lager till lådan som skar påvägen hem efter köpet och olja och packningar som gick på 800kr samanlagt och sen en sänkningsats 60/40mm med dämpare och fjädrar

ganska bra investering att gå från att snitta 1.16l/mil till 0.64 smile

Det var mycket för den lilla bilen. Jag kör en Saab 9-5 TID 2011. Jag har 13 mil enkel resa till jobbet, Enbart landsväg, lite trafik så jag ligger på 120-130. Den har dragit 0,64l/mil under 3000 mils körning. 2000 mil med dubbdäck.

fast skillanden är att min seat går på bensin..fast visst den är lite törstig landsväg står det att den ska dra 0.49 men tror att det körs lite för hårt med bilen för det
sen är det en gammal bil från 1998  så man tycker att uveckligen borde gått framåt
min uno jag hade som första bil drog 0.55 med förgasare smile

3l ska dra 0.3liter milen lite bättre därav mitt tips om just 3l:en
Senast redigerat av Growe (13 maj 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

Handledare
1 481 Inlägg
13 maj 2012
#10
Jo, men en Lupo är inte mycket till pendlarbil om man kör 12 mil på landsväg. Funkar väl i Stan.
Bättre med en Golf eller varför inte en Passat. VW Bora är väl en bortglömd bil. Alla med Dieselmotor naturligtvis. Saab 9-3 TID borde man få tag i ganska billigt nu också. Ex: http://www.blocket.se/ystad/SAAB_9_3_Ti … =8&w=3
Senast redigerat av saab_sonett (13 maj 2012)


Rumpmas
3 860 Inlägg
13 maj 2012
#11
Kör man mestadels landsvägskörning är det lika bra att ta en lite större bil, allra helst om det är en diesel. Förbrukningen på landsväg blir fortfarande inte mer än högst någon deciliter högre än för en pluttbil med ett hjul i varje hörn, men komforten och att man slipper sitta och lyssna på getingsurret från en liten skitmotor halva dagarna gör det lätt värt det. Och inte minst ökar risken att råka ut för en trafikolycka ju fler mil man kör, och en större bil är generellt sett betydligt säkrare att krocka med än en minibil som Lupo om man jämför samma årsmodeller.

Sitter man så mycket i bilen är det lätt värt att lägga någon krona per mil på att det ska vara så bekvämt som möjligt.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
13 maj 2012
#13
hade jag varit tvungen att pendla hade jag nog kollat efter en vag diesel... tex golf tdi eller en passat tdi

lupo 3l har haft stora problem med den komplicerade växellådan, dyrt att laga.. men annars går de billigt som fan
även bensinarna är ganska snåla ! Sen finns de ju andra lupo dieselar än 3l, de har vanlig manuellåda


huh?
10 427 Inlägg
23 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#16
Oj så många svar! smile

Har hittat en annan v70 http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_v7 … 15&w=3

Han bor ganska nära mig, blir att åka och titta på den.

6877:- i skatt, men det får man väl ta.


Verkar visst som att den är importerad 2006. hmm.
Senast redigerat av Deadan (13 maj 2012)

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
13 maj 2012
#17
vet inte vad en v70 d5 dricker men skulle gissa på att tex en passat 1,9 tdi är snålare, speciellt 110hästaren

finns ju fler bilar med den motorn tex audi a4 tdi

att den är importerad är inget att bry sig om... den är fortfarande byggd utav samma personal som byggde den svensksålda
Senast redigerat av CHEEVA (13 maj 2012)


Handledare
1 481 Inlägg
13 maj 2012
#18
Deadan skrev:
Oj så många svar! smile

Har hittat en annan v70 http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_v7 … 15&w=3

Han bor ganska nära mig, blir att åka och titta på den.

6877:- i skatt, men det får man väl ta.


Verkar visst som att den är importerad 2006. hmm.

Är nog lugnt. Importerad av privatperson som sedan ägt den i nästan 5år.
Men en V70 drar nog en del mer än vad t.ex. en VAG-diesel gör.


23 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#19
saab_sonett skrev:
Deadan skrev:
Oj så många svar! smile

Har hittat en annan v70 http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_v7 … 15&w=3

Han bor ganska nära mig, blir att åka och titta på den.

6877:- i skatt, men det får man väl ta.


Verkar visst som att den är importerad 2006. hmm.

Är nog lugnt. Importerad av privatperson som sedan ägt den i nästan 5år.
Men en V70 drar nog en del mer än vad t.ex. en VAG-diesel gör.

I vilka bilar sitter den motorn? Vw 1.9tdi?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
13 maj 2012
#20
Deadan skrev:
saab_sonett skrev:
Deadan skrev:
Oj så många svar! smile

Har hittat en annan v70 http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_v7 … 15&w=3

Han bor ganska nära mig, blir att åka och titta på den.

6877:- i skatt, men det får man väl ta.


Verkar visst som att den är importerad 2006. hmm.

Är nog lugnt. Importerad av privatperson som sedan ägt den i nästan 5år.
Men en V70 drar nog en del mer än vad t.ex. en VAG-diesel gör.

I vilka bilar sitter den motorn? Vw 1.9tdi?

passat,golf,polo,bora,caddy bla sen har du ju audis modeller också a3,a4,a6 leta efter 110hästaren den är snålare än den nyare 130 hästaren.

kör passaten på ca 0,5 blandat, ibland strax över och ibland strax under

dessa bilarna hittar du riktigt fina för 40 000



Sök