2777
Sök

Köpråd: Chevrolet s10 med 2.2l motorn.

Jävel
2 018 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har blivit sugen på en pickup.
Vill ha en soppasnål som jag kan ha som brukis. Åker runt 4000 mil om året kanske.
Skulle helst vilja ha en caddy >92, men jag är 1.93 och får inte riktigt rum i den..

Så då har jag kikat lite på en Cheva s10, läser beg-tester att den drar mycket soppa, men alla provkör v6an och jag är ute efter information om 4an!

Även andra saker att tänka på gällande köp av en sådan.

Tack på förhand!

You got to risk it, to get the biscuit :)

6 Inlägg
14 maj 2012
#2
Jag ägde en med 4,6l motorn och pendla med och den drog 1 till 1,2 landsväg så 2,2 går nog alldeles utmärkt att penda med utan att det dra för mkt


1 532 Inlägg
14 maj 2012
#3
Har både ägt rak 4an och V6an och 2.2L drar mindre jag fick ner min till ca 0.8-0.7 l/m


Jävel
2 018 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#4
Låter lovande!

Mer man ska tänka på med bilen?
De rostar i hytthörnen har jag läst, även i ramen.

Nått mer?

tittar på några olika, verkar som att det blev finare inredning 98.

You got to risk it, to get the biscuit :)

3 Inlägg
19 maj 2012
#5
köp någon ball cheva pickup 55:A MED 454 och en tank på bara 20 liter då är det inte så dyrt att tanka fullt big_smile


15 Inlägg
20 maj 2012
#6
jag har haft en s10 med 2,2 liters motorn och trivdes mycket bra i det (är 2 m lång) som du skrev så rostar dom bak på hytten men det fixades på min, har inget annat direkt jag kan skriva om bilen, svårt att få plats om du ska byta stereon till en "vanlig" med cd usb mm och koppla steg då sticker den ut en del det enda man kan göra då är att kapa i en fläktkopa som är bakom men de hade jag inte lust att göra annars går det att få tag på modellanpassade från usa men då kostar de mer.

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
20 maj 2012
#7
min bror skaffade sig en sån för ett tag sen.
-dom är inte roliga att köra
-inte pigga nånstans
-känns som att åka båt
-går att åka på brehäng jävligt lätt
-man får med det mesta på flaket
-förbrukningen ligger på 0,8l/milen blandad
-tar en från a till b
-billig försäkring

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 422 Inlägg
20 maj 2012
#8
Inte ägt men dock kört. Ingen rolig bil att köra alls då den är sjukligt slö och ingen vidare väghållning alls. Som jag körde så låg den runt litern eller strax över blandat ändå för att man behöver låta motorn jobba så hårt om man ska komma någon stans och ingen trevlig inredning alls, väldigt plastig och så. Ska tilläggas att det inte är någon vidare säker bil heller, klarar sig inte spec bra i krocktest. Men det är ju en hyffsat billig packåsna som inte drar allt för mycket så länge du kör olastat. Men är du lång så är det ju ett alternativ till caddyn såklart.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 maj 2012
#9
Eftersom du hade tänkt dig en caddy först så misstänker jag att prestandan inte är av högsta prioritet... Ihop med lilla motorn antar jag att det blir manuell låda, manuella jänkelådor brukar vara skottsäkra typ.

En sak som jag är helt säker på (men det är ju jag) är att jag ALDRIG skulle köpa en pickup utan fyrhjulsdrift när det går att välja en av samma modell som har det. Fast då är det väl visserligen kört att få den lilla motorn. Och nej, fyrhjulsdriften drar inte en massa soppa eftersom framhjuldriften är helt frånkopplad när man åker bakhjulsdrift.

Det stämmer att s10:an fick en facelift -98. Då blev det annan trevligare inredning och även roligare front. Min bror har en -98 med v6:an. Riktigt fin bil helt utan rost men den drar mycket soppa. Komforten ska man inte klaga på heller.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
20 maj 2012
#10
Om det bara är en pendlarbil så verkar du inte vara ute efter prestandan (som andra skriver) så en S10 med fyran tror jag är ett bra val. Nån skrev om den dåliga väghållningen men tycker inte att man ska lägga så mycket krut på det eftersom det gäller pendling. Sen är det som sagt din längd oxå. Ganska stort flak är det ju. Finns väl som dubbelhytt med?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 maj 2012
#11
Tror inte s10 finns som dubbelhytt i sverige. Men finns gör det.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

-Iceen Garage-
772 Inlägg
20 maj 2012
#12
Har en S10 med V6 å RWD, rost finns det på dem flesta, har en 99a, så har den nya fronten å inredningen.
Tycker att det är bl.a dem skönaste bilarna jag kört/åkt, väldigt pigg motor.
Vet dock inte hur 2.2l motorn är..
Min drar 1-1.3L blandad körning iaf smile

Sponsorer: Spacer.se
ICEEN GARAGE
Följ gärna min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 15&p=1

1 422 Inlägg
20 maj 2012
#13
Vettemannen skrev:
Om det bara är en pendlarbil så verkar du inte vara ute efter prestandan (som andra skriver) så en S10 med fyran tror jag är ett bra val. Nån skrev om den dåliga väghållningen men tycker inte att man ska lägga så mycket krut på det eftersom det gäller pendling. Sen är det som sagt din längd oxå. Ganska stort flak är det ju. Finns väl som dubbelhytt med?

/Benny

Dubbelhytt finns inte i Sverige vad jag vet, ska vara någon import isf men jag har då aldrig sett någon. Bara för att man ska pendla betyder det ju inte att man vill åka segelbåt fram och tillbaka. Flaket är rätt stort ju, det stämmer! Men ett råd till TS är ju att hitta en s10 med fyran och testa den, svårt att bara höra vad andra säger på nätet smile Tror det är väldigt svårt att hitta en 2.2a med fyrhjulsdrift också. Personligen skulle jag inte skaffat en utan tittat åt japanskt istället så kommer du undan med en stadigare bil och lägre förbrukning. Titta till nissan kingcab eller hilux också smile


Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 maj 2012
#14
cheffer skrev:
Vettemannen skrev:
Om det bara är en pendlarbil så verkar du inte vara ute efter prestandan (som andra skriver) så en S10 med fyran tror jag är ett bra val. Nån skrev om den dåliga väghållningen men tycker inte att man ska lägga så mycket krut på det eftersom det gäller pendling. Sen är det som sagt din längd oxå. Ganska stort flak är det ju. Finns väl som dubbelhytt med?

/Benny

Dubbelhytt finns inte i Sverige vad jag vet, ska vara någon import isf men jag har då aldrig sett någon. Bara för att man ska pendla betyder det ju inte att man vill åka segelbåt fram och tillbaka. Flaket är rätt stort ju, det stämmer! Men ett råd till TS är ju att hitta en s10 med fyran och testa den, svårt att bara höra vad andra säger på nätet smile Tror det är väldigt svårt att hitta en 2.2a med fyrhjulsdrift också. Personligen skulle jag inte skaffat en utan tittat åt japanskt istället så kommer du undan med en stadigare bil och lägre förbrukning. Titta till nissan kingcab eller hilux också smile

Så länge alla delar i framvagnen är friska så är den inte mer svajig än nåt annat i samma kategori. Komforten är inte i närheten av att vara lika bra i dom japanska bilarna. I dom sitter det visserligen dieselmotor men japandieslarna är inte på nåt vis snåla dom heller.

En s10 med diesel hade varit en mycket bra bil på alla sätt o vis. men enda sättet att få en sån är att stoppa i en dieselmaskin själv.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 422 Inlägg
20 maj 2012
#15
henke_99 skrev:
cheffer skrev:
Vettemannen skrev:
Om det bara är en pendlarbil så verkar du inte vara ute efter prestandan (som andra skriver) så en S10 med fyran tror jag är ett bra val. Nån skrev om den dåliga väghållningen men tycker inte att man ska lägga så mycket krut på det eftersom det gäller pendling. Sen är det som sagt din längd oxå. Ganska stort flak är det ju. Finns väl som dubbelhytt med?

/Benny

Dubbelhytt finns inte i Sverige vad jag vet, ska vara någon import isf men jag har då aldrig sett någon. Bara för att man ska pendla betyder det ju inte att man vill åka segelbåt fram och tillbaka. Flaket är rätt stort ju, det stämmer! Men ett råd till TS är ju att hitta en s10 med fyran och testa den, svårt att bara höra vad andra säger på nätet smile Tror det är väldigt svårt att hitta en 2.2a med fyrhjulsdrift också. Personligen skulle jag inte skaffat en utan tittat åt japanskt istället så kommer du undan med en stadigare bil och lägre förbrukning. Titta till nissan kingcab eller hilux också smile

Så länge alla delar i framvagnen är friska så är den inte mer svajig än nåt annat i samma kategori. Komforten är inte i närheten av att vara lika bra i dom japanska bilarna. I dom sitter det visserligen dieselmotor men japandieslarna är inte på nåt vis snåla dom heller.

En s10 med diesel hade varit en mycket bra bil på alla sätt o vis. men enda sättet att få en sån är att stoppa i en dieselmaskin själv.

Du har rätt i att komforten inte är lika smooth i japanarna, men istället så är de inte lika svajiga. Men det är ju upp till TS vad han vill ha. Japanarna finns ju med bensinare också, inte bara dieslar (som du har rätt i inte är världens snålaste direkt) men snålare än s10an är de iaf men jag tänkte på bensinare eftersom det var det TS hade i åtanke. Som jag säger också är det svårt att hitta en 2.2 med awd.

Jag ger honom bara fler alternativ så han har lite mer att välja på och titta på smile


Jävel
2 018 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#16
Tack för jättebra svar!

Jag ska åka och provköra en här i veckan.

2.2 finns inte med automat, och inte med 4wd.

Det ska vara en pendlarbil med flak, det är kraven. Sen att den är lite gungig får den att kännas amerkiansk, det gillar jag!
Bilen ska sänkas en del, så då kanske en del av svajjigheten försvinner också.

Har ägt en King Cab och har lovat mig själv att aldrig äga en igen.

Caddy eller Chevrolet Pickup är det som gäller, då jag är mycket för VW,Chevrolet.. Kommer det en volvopickis är det naturligtvis intressant wink

Men som sagt, jag ska åka och provköra en så får vi se hur det går smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

-Iceen Garage-
772 Inlägg
21 maj 2012
#17
loow skrev:
Tack för jättebra svar!

Jag ska åka och provköra en här i veckan.

2.2 finns inte med automat, och inte med 4wd.

Det ska vara en pendlarbil med flak, det är kraven. Sen att den är lite gungig får den att kännas amerkiansk, det gillar jag!
Bilen ska sänkas en del, så då kanske en del av svajjigheten försvinner också.

Har ägt en King Cab och har lovat mig själv att aldrig äga en igen.

Caddy eller Chevrolet Pickup är det som gäller, då jag är mycket för VW,Chevrolet.. Kommer det en volvopickis är det naturligtvis intressant wink

Men som sagt, jag ska åka och provköra en så får vi se hur det går smile

Kan även berätta att den blir mindre svajig när du sänker den, min är sänkt 2" fram å 3" bak.
Det är mest när man kommer över 100km/h det börjar svaja lite.

Men lycka till!

Sponsorer: Spacer.se
ICEEN GARAGE
Följ gärna min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 15&p=1

1 422 Inlägg
21 maj 2012
#18
loow skrev:
Tack för jättebra svar!

Jag ska åka och provköra en här i veckan.

2.2 finns inte med automat, och inte med 4wd.

Det ska vara en pendlarbil med flak, det är kraven. Sen att den är lite gungig får den att kännas amerkiansk, det gillar jag!
Bilen ska sänkas en del, så då kanske en del av svajjigheten försvinner också.

Har ägt en King Cab och har lovat mig själv att aldrig äga en igen.

Caddy eller Chevrolet Pickup är det som gäller, då jag är mycket för VW,Chevrolet.. Kommer det en volvopickis är det naturligtvis intressant wink

Men som sagt, jag ska åka och provköra en så får vi se hur det går smile

4wd stämmer nog att den inte finns som däremot finns den med automat. Har själv kört en 2.2 automat, kändes som att åka snigel smile Ska dock tilläggas att det var privatimport och om de såldes här med automat kan jag inte svara på men det är mycket möjligt att de inte gjorde.

Gamla king cab kan jag hålla med om inte är roligaste bilen, stötig och jävlig men å andra sidan är de väldigt stryktåliga men vill du inte ha en så ska du ju självklart inte skaffa en smile Men snegla lite på hilux eller något annat japanskt. Finns ju Ford ranger om du vill köra amerikanskt också, den tycker iaf jag är lite stadigare än s10 och med 2.3an i den så är den även lite snålare än s10 med 2.2an.

Men du gör rätt i att testa dig fram själv smile


Jävel
2 018 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#19
Iceen, låter lovande! Din bil såg bra ut smile

cheffer, jasså där ser man! Ja jag tror aldrig att de sålts i sverige med automat och 2.2 iaf.
Kingen var en riktig mardröm, men ack så cool när den var väldigt låg. Det var rosten som gjorde att det blev skroten för den.
Med risk för att låta gnällig så åker jag helst inte Ford. Men hilux får jag väl kika på.

Det är utseende, driftkostnad och storlek som spelar in.
Mest utseende wink

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#20
Update:

Var och kollade och provkörde en s10-00 med 2.2l motorn.
Bilen var väldigt trött och kändes som en traktor..
Men då jämför jag ju med s40in och v70in, båda med 230hk+.

Kom aldrig upp i över 100 iaf. Pedalerna kändes som morsans gamla kia sportage, eller hela bilen kändes som den rättare sagt. Verkar som att om man vill vara fin och åka snålt så får man lida pin.
Annars skulle man köpt v6an.

Den specifika bilen jag tittade på skulle vara i jättefint skick, ett riktigt kap helt enkelt. 30 papp.
När jag kom dit så var det som att kolla på en gammal epa, omlackad med rinningar, bulig runt om vid flaket osv..

Ska åka och kolla på en 01a i katrineholm idag. Hoppas den är i lite bättre skick smile

You got to risk it, to get the biscuit :)


Sök