3208
Sök

Bränslepump Saab 9-5

3 466 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
Hejhopp!

Nu ville inte bränslepumpen vara med längre. Så då får det väll helt enkelt bli att byta den..

Bilen är en saab 9-5 aero -00 helt orimad med sina orginal 230hk

Har kollat runt lite och jag det finns 3 vettiga alternativ:
Skruvat.se 638kr
Speedparts 690kr
Och sen finns ju biltema.

Nu finns de ju 2 alternativ på biltema, båda är till 9000/900. Står inga årsmodeller alls. Vet dock att det är samma pump till senare 9000 och 900 som de e på 9-5 så då är ju frågan vilken av dom det är?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … UMP-52203/
Eller
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … UMP-52200/

Sen är ju frågan hur kvalitén på biltemas pumpar är, finns ju folk som säger helt olika saker.. Någon som har egna erfarenheter?
Har tidigare kört skruvat.se's pump i min 9000 o den funkade kanon men biltemas är billigare och jag har 1km dit...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
Kollade på skruvat.se så står de att de e samma som till volvo 440/460/480, detta borde innebära att det är den senare pumpen på biltema..

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
14 maj 2012
Här har du en lista över vilka årsmodeller den passar:

Diameter (mm):    8 mm , anslutning
Årsmodell:    1991-98, 900
Årsmodell:    1991-98, 9000
Årsmodell:    1998-, 9-5
Årsmodell:    1998-02, 9-3

Enl http://www.skruvat.se/Branslepump-P10902.aspx smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

3 466 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
FordRSC skrev:
Här har du en lista över vilka årsmodeller den passar:

Diameter (mm):    8 mm , anslutning
Årsmodell:    1991-98, 900
Årsmodell:    1991-98, 9000
Årsmodell:    1998-, 9-5
Årsmodell:    1998-02, 9-3

Enl http://www.skruvat.se/Branslepump-P10902.aspx smile

Japp såg de men den på skruvat vet jag redan att den passar men med frakt och allt kommer den kosta mig nästan dubbelt så mycke som den på biltema och då får jag dessutom vänta ngn dag på att den ska skickas.

Biltema har alltid sånna grejer hemma och jag har gångavstånd dit så hade varit kul o veta om någon har erfarenhet av dessa pumparna?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 maj 2012
Säker på att speedparts pump kostar 690kr ??

Vad jag kan se kostar den 552kr wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Forummoderator
26 339 Inlägg
14 maj 2012
TBOC_Razor skrev:

Är det inte 690 kronor, inräknat med frakt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 170 Inlägg
14 maj 2012
Mack skrev:
TBOC_Razor skrev:

Är det inte 690 kronor, inräknat med frakt?

Nej det handlar om STCS och om man är medlem eller inte wink

690 utan rabatt men "Kod: C" betyder att det är 20% rabatt för oss som är medlemmar i stcs.

a = 10%
b = 15%
c = 20%
d = 25%

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

3 466 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
Jag är inte medlem i STCS och den kostar 690kr för mig, på det tillkommer frakt+postförskott då speedparts inte tar förskottsbetalning.

6 170 Inlägg
15 maj 2012
M_icke_ skrev:
Jag är inte medlem i STCS och den kostar 690kr för mig, på det tillkommer frakt+postförskott då speedparts inte tar förskottsbetalning.

Pris med rabatt är 552kr plus frakten på 86kr och man betalar såklart med kort så slutar det på 638kr och man vet att man får rätt grejor...

3 466 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Speedparts-pumpen kostar mig 776kr och tar 2-4 dagar. Detta kan vi glömma direkt då jag ska köra med bilen till Emmaboda på fredag.

Skruvat-pumpen kostar mig 667kr och tar 1-2 dagar.

Biltemapumpen kostar mig 399 och jag kan åka in o köpa den när jag vill.

3 466 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
M_icke_ skrev:

Pris med rabatt är 552kr plus frakten på 86kr och man betalar såklart med kort så slutar det på 638kr och man vet att man får rätt grejor...

Till att börja med så har jag ingen rabatt, o jag har heller inget Visa/mastercard. Det kostar mig 776kr helt enkelt.

6 170 Inlägg
15 maj 2012
M_icke_ skrev:
TBOC_Razor skrev:
M_icke_ skrev:

Till att börja med så har jag ingen rabatt, o jag har heller inget Visa/mastercard. Det kostar mig 776kr helt enkelt.

Nej du kanske inte har rabatt men det bor nog folk nära dig som har...  wink

Menar mest att det är ju något att tänka på om du ska handla mycket från tex SP eller MT.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
15 maj 2012
du är dum om du köper en soppapump från feltema, köp isf en begagnad pump, eller speedparts, meca, mekonomen, autoexperten

3 466 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Funkiee skrev:
du är dum om du köper en soppapump från feltema, köp isf en begagnad pump, eller speedparts, meca, mekonomen, autoexperten

Finns de någon som kan säga att de e kass kvalite?

Köpte en beggad till min 9000. Kostade ungefär vad biltemas kostar och pajade efter ett halvår. Så begagnat är HELT uteslutet..

Med tanke på att man får 2st biltemapumpar för samma pris som 1 på speedparts så känns de som de kan va värt o chansa.. Vissa grejer biltema har håller förvånansvärt bra och annars har man garantin..

Men om jag omformulerar frågan såhär: HAR NÅGON EGEN ERFARENHET AV BILTEMAS PUMPAR?
Då vill jag inte veta om någons kompis brors fasters kusins arbetskollega eller liknande. Har du själv testat så vill jag gärna veta.

SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
15 maj 2012
Har själv satt i en sådan i en 9000. Funkar kanon fortfarande smile. Så tycker helt klart du ska köra på en sådan. Som sagt garanti, nära tillhands billigt pris :smile.

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

140 Inlägg
15 maj 2012
M_icke_ skrev:
Funkiee skrev:

Finns de någon som kan säga att de e kass kvalite?

Köpte en beggad till min 9000. Kostade ungefär vad biltemas kostar och pajade efter ett halvår. Så begagnat är HELT uteslutet..

Med tanke på att man får 2st biltemapumpar för samma pris som 1 på speedparts så känns de som de kan va värt o chansa.. Vissa grejer biltema har håller förvånansvärt bra och annars har man garantin..

Men om jag omformulerar frågan såhär: HAR NÅGON EGEN ERFARENHET AV BILTEMAS PUMPAR?
Då vill jag inte veta om någons kompis brors fasters kusins arbetskollega eller liknande. Har du själv testat så vill jag gärna veta.

Köp 2 på biltema då och ha den ena med dig i bilen så skulle den ena gå åt h*****e så har du en till cool

3 466 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Haha smile Har monterat en biltemapump nu så får vi se hur länge den håller smile

3 Inlägg
27 juli 2013
Kan bekräfta att Biltema 52-200 passar och fungerar i Saab 9-5 2,3t '99. Däremot så kan jag inte rekommendera det alls, bilen tappade kraft. Antar att pumpen ger för lite flöde jämfört med orginal Walbro. Använde Biltemas 6mm-slang på 8mm-pump, slangen passade perfekt på t-korset i tankarmaturen men fick kämpa lite för att få på slangen på pumpen. Slapp dock grejja med slangklämmor och så. Får se hur länge slangen håller! Pumpen må vara sunkig, men 399pix +49kr slang är ju svårslaget.

14 Inlägg
29 december 2013
hej. min bränslepump på min saab 9-5 2001 otroligt lätt att byta kan verkligen inget om bilar men som tur var jag att det är samma på saab 900 är det någon som vill ha bilder på hur man bytar så har jag en massa info smile

Tss...

342 Inlägg
29 december 2013
jonasmalmo skrev:
hej. min bränslepump på min saab 9-5 2001 otroligt lätt att byta kan verkligen inget om bilar men som tur var jag att det är samma på saab 900 är det någon som vill ha bilder på hur man bytar så har jag en massa info smile

Bytte du enbart pumpen? eller hela armaturen?

Vad använde du för slang? Förankra du med syrafasta slangklämmor?

Sök