3409
Sök

Vem tror ni vinner ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
16 maj 2012
#21
granadadr skrev:
Growe skrev:
allt hänger på hur volvon går

har kört rätt många 10v och det är dag som natt mellan en del

vissa går inte ens att få att spinna på 1:ans växel trotts backning upp på varvstoppet och i med 1:an och dumpa kopplingen

min gick rätt bra innan oljeringen rasade på den
nog en av dom piggaste 10v den gick rejält mycket bättre än min gamla 855Glt fast den var så slö att den borde förbjudas på vägarna ihop med aut var ingen höjdare smile

dig skulle jag aldrig låna ut bilen till wink att backa å sen slänga i ettan är INTE bra för drivknutar,vxl wink wink

spelar stor roll klarar skiten inte att dra loss framhjulen så är det endå bara skrot smile

nu brukar jag inte låna folks bilar och slita ut framdäcken..men har ägt en uppsjö med 850

kort och gott så är kvaliten sisådär ingen rödblockskvalite på motorerna direkt smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
#22
davel skrev:
limpan83 skrev:
sitter och pratar med kompisen om våra bilar om vem som skulle vinna?


bil 1   Golf Mk4 variant  1,6 16v -01 115xx mil  105hp   148nm   vikt 1390kg   13,3hp/kg
bil 2   Volvo 855  2,5 10v -94 20xxx mil  140hp   220nm   vikt 1550kg   11,0hp/kg


vad tror ni alla ?

Och säg gärna vf ni tror den bilen vinner

Haha är det bara jag som reagerade på siffrorna 13,3hp/kg och 11hp/kg lol

Golf = 0,0755hp/kg
Volvo = 0,09hp/kg

Det som kanske är mer intressant är kilo per hp och då är det

Golf 13,3kg/hp

Volvo 11kg/hp

Rätt ska vara rätt winktongue

För övrigt tror jag att volvon vinner

sorry   fel av mig gällande hp/kg..

men till topic igen..  om det går för sig.. big_smile


Ungdoms Räser
425 Inlägg
16 maj 2012
#23
Har en liknande fråga. En polare i klassen säger att han drar mig med backen i sin bil.
Han har en 945 GL med cirkus 110 hästar. Bilen väger 1400kg
Jag har en Corolla 89a med 95 hästar, fast min bil väger 1050kg.

Vem vinner?
Vi ska rejsa om typ 30 min!


1 570 Inlägg
16 maj 2012
#24
850n kommer vinna ganska överlägset.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
16 maj 2012
#25
limpan83 skrev:
sitter och pratar med kompisen om våra bilar om vem som skulle vinna?


bil 1   Golf Mk4 variant  1,6 16v -01 115xx mil  105hp   148nm   vikt 1390kg   13,3hp/kg
bil 2   Volvo 855  2,5 10v -94 20xxx mil  140hp   220nm   vikt 1550kg   11,0hp/kg


vad tror ni alla ?

Och säg gärna vf ni tror den bilen vinner

Du kanske ska skriva vad ni ska tävla i!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

fälg fantast
1 086 Inlägg
16 maj 2012
#26
golfen är nog före upp till 120-140 , sedan tar nog 850:in över

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

7 100 Inlägg
16 maj 2012
#27
svårt att säga.beror på vem som kör och skicket på bilarna.

volvon är ju större och tyngre än golfen.har själv haft en 850 glt,och den traskade på rätt bra,alldrig kört en mk4 så ja vet inte hur dom är.men golfen tar nog volvon i början iaf,ja tror att att golfen tar hem de hela.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 224 Inlägg
16 maj 2012
#28
Berätta hur det gick smile
Själv har jag satsat på Golfen

i-vtec Do you?

811 Inlägg
16 maj 2012
#29
Förresten är det väl GLT som har 220 NM

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 maj 2012
#30
man får ju tänka på det massiva luftmotståndet volvon får, jämfört den mer linjeformade golfen.

golfen vinner.

btw så har jag kört ett antal glt 170hk och när dom väl går som dom ska så är det bra flås i dom.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 maj 2012
#31
Jag har haft en sån där 10v volvo, den är att jämnföra med volvo 740 glt, i prestanda trotts sina 140hk och sitt påstådda vridmoment. Tröttare bil får man leta efter.

Golfen kommer vinna helt klart om inte föraren suger.

Och hade jag inte sugit som förare hade jag blåst om bägge 2 med Miatan så det ryker om det smile
Senast redigerat av AcesHigh666 (16 maj 2012)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
17 maj 2012
#32
AcesHigh666 skrev:
Jag har haft en sån där 10v volvo, den är att jämnföra med volvo 740 glt, i prestanda trotts sina 140hk och sitt påstådda vridmoment. Tröttare bil får man leta efter.

Golfen kommer vinna helt klart om inte föraren suger.

Och hade jag inte sugit som förare hade jag blåst om bägge 2 med Miatan så det ryker om det smile

problemet är att vissa går riktigt dåligt och vissa går i klass med många glt så det är riktigt svårt att avgöra beror helt på hur just den bilen är

en jag hade var så slö att det var pinsamt
den orkade som sagt inte ens att dra loss framhjulen på 1:An hur man än gjorde

min lila jag har utlagd på garaget orkade få hjulen att släppa när man fullgasväxla till 2:An med 18"
så det känns som att det kan skilja bortåt 30-40hk mellan slöa och pigga exemplar

Kör fort så hinner inget hända...

1 638 Inlägg
17 maj 2012
#33
AcesHigh666 skrev:
Jag har haft en sån där 10v volvo, den är att jämnföra med volvo 740 glt, i prestanda trotts sina 140hk och sitt påstådda vridmoment. Tröttare bil får man leta efter.

Golfen kommer vinna helt klart om inte föraren suger.

Och hade jag inte sugit som förare hade jag blåst om bägge 2 med Miatan så det ryker om det smile

Inte så konstigt, en 740 GLT Har 155 altetnativt 159hk beroende på årsmodell.



partyvan skrev:
Tror att golfen skulle ta det eftersom 850 är fruktansvärt slöa iaf 10v motorn

Tycker inte min 850 är speciellt slö tongue Men vad vet jag roll
Senast redigerat av Munkis (17 maj 2012)


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 maj 2012
#34
AcesHigh666 skrev:
Jag har haft en sån där 10v volvo, den är att jämnföra med volvo 740 glt, i prestanda trotts sina 140hk och sitt påstådda vridmoment. Tröttare bil får man leta efter.

nja, min 740 glt spann loss på 2:an utan problem. och det var med slungdiff. dom är faktiskt jävligt pigga


4 637 Inlägg
17 maj 2012
#35
Isaksson5 skrev:
Har en liknande fråga. En polare i klassen säger att han drar mig med backen i sin bil.
Han har en 945 GL med cirkus 110 hästar. Bilen väger 1400kg
Jag har en Corolla 89a med 95 hästar, fast min bil väger 1050kg.

Vem vinner?
Vi ska rejsa om typ 30 min!

Volvon? Jag har en tantkörd Corolla 1,6 16V vet inte effekt men extremt slö. (Roligaste bilen jag ägt var min gamla Mazda 323 -84, 1,5l motorn och 750 kilo om jag inte mins helt fel iaf? Synd att de numera typ är utdöda)
Senast redigerat av Navkapsel (17 maj 2012)

4 637 Inlägg
17 maj 2012
#36
Alex-s skrev:
AcesHigh666 skrev:
Jag har haft en sån där 10v volvo, den är att jämnföra med volvo 740 glt, i prestanda trotts sina 140hk och sitt påstådda vridmoment. Tröttare bil får man leta efter.

nja, min 740 glt spann loss på 2:an utan problem. och det var med slungdiff. dom är faktiskt jävligt pigga

Har fått häng med min genom asfaltskurvor med lätt gas och 2an. Volvo 244 DL 1981 så tyngre bak än 740 och fina däck. spinner också lätt loss ibland, ibland inte. Beror på asfalten? Många har blivit förvånade över hur pigg den är. 27 000 mil och original, äldre som ägt den så jag vet att den är orörd. Ungdomskörd senaste 7000 mil men jag är ingen sådan som åker runt och börnar så motorn är väl i bra kondition.
Senast redigerat av Navkapsel (17 maj 2012)

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
17 maj 2012
#37
Som referens så tar en 740 531 vx3 (enligt volvo ska det ge ca 130-135hk) likvärdigt en s70 med 140hästars motorn.

Jag tror dock ändå att en 850 med 140 hästarn ligger bra till. En som kan köra ooch en bra servad bil är inte så trötta. och ja en 850 glt är inte så snabba. är väl typ bara chiphästar under ett par sekunder för att få ut 170häst?
jag har då aldrig lyckats komma över 190-195 med min 850 140 hästarn iaf.

Som synes sagt så ligger det en hel del i hur duktig föraren är på att växla. två likadana bilar skulle lätt skilja ett par sekunder utan problem.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
17 maj 2012
#38
Jag skrev fel jag menar 740 GL. med 115hk!

Vet inte varför det påstås vara sån skillnad på GLE modellen av 850 men jag har inte åkt någon jag tyckt varit snabb. Rejsade mot en snubbe som gick jämnt med min 960 på 170hk och automat. Och den bilen är slö något fruktansvärt. plus att jag blåste kylaren under det racet.

Så snabba är dem inte dem där 10v. Men trotts det skulle jag kunna tänka mig att ha en som bruksbil då 850 är fina bilar att köra.

En teori till att en del påstår sig haka på GLT med 170hk  kan ju vara det faktum att vad jag hört så har glt bara 140hk men ett spjäll öppnas vid fullgas efter ett visst varvtal och bilen får 170hk. på många 170hk är detta trasigt pga. läckande slangar och då har dem bara 140hk. Vet inte om det är sant men har för mig jag läst det här på g.org(då är det väl 50/50 om det stämmer eller ej)
Senast redigerat av AcesHigh666 (17 maj 2012)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
17 maj 2012
#39
Navkapsel skrev:
Isaksson5 skrev:
Har en liknande fråga. En polare i klassen säger att han drar mig med backen i sin bil.
Han har en 945 GL med cirkus 110 hästar. Bilen väger 1400kg
Jag har en Corolla 89a med 95 hästar, fast min bil väger 1050kg.

Vem vinner?
Vi ska rejsa om typ 30 min!

Volvon? Jag har en tantkörd Corolla 1,6 16V vet inte effekt men extremt slö. (Roligaste bilen jag ägt var min gamla Mazda 323 -84, 1,5l motorn och 750 kilo om jag inte mins helt fel iaf? Synd att de numera typ är utdöda)

Oväntat slutresultat.
Blåste honom redan från starten! big_smile
Kanske beror på att han suger på att växla;)


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 maj 2012
#40
AcesHigh666 skrev:
det faktum att vad jag hört så har glt bara 140hk men ett spjäll öppnas vid fullgas efter ett visst varvtal och bilen får 170hk. på många 170hk är detta trasigt pga. läckande slangar och då har dem bara 140hk. Vet inte om det är sant men har för mig jag läst det här på g.org(då är det väl 50/50 om det stämmer eller ej)

en glt har 20v så 30hk till är fakta så att säga. ingen konstig boost eller så.
jämför en 8v 740 med 115 hk och en 16v 740 med 159hk. mer flöde ger fler hk.

det du snackar om låter som v-tech smile



Sök