2973
Sök

Hjälp vid köp utav golf

Pluggar Meck
13 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#1
Hejsan tänkte köpa en 1988 Golf 2 1.6. Ja har hittat en som rullat 20000mil och nu skulle jag vilja veta vilka vanliga fel dem här bilarna brukar ha. Tänkte andvända bilen dagligen till och från jobbet.


Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
20 maj 2012
#2
är väl rosten som är största problemet smile

Annars är det ganska simpla och problemfria bilar ! Har själv en 86 som rullat 12000 nu, har för tillfället lite problem med elen ( glappkontakt i start motorn )

Är bara att serva och sköta om den så funkar de kalas ! Byt alla tänd delar, de kan göra underverk smile billigt på biltema


2 844 Inlägg
20 maj 2012
#3
Det är väl rost  som är det största problemet som föregående sa.

Kolla upp framvagnsbalken, de har en tendens till att bli dåliga, ganska vanligt faktiskt.
Senast redigerat av uhlin (20 maj 2012)

302 Inlägg
20 maj 2012
#4
Kolla rosten i golvet, sen brukar dem rosta bakom skärmbreddarna.
Och framvagnsbalken som ovan skrivit.

Just 1.6L känns lite tråkigt. Jag har ägt några golfar genom åren och jag hade nog satsat på en 1.8L (RP), om jag skulle pendla. Vill jag leka så hade jag tittat på GTI 16V, men då dricker den lite mer. (varvar mycket)

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Pluggar Meck
13 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#5
Tack för alla svar! Ska kolla igenom bilen nu så att de inte finns något rost.


Pluggar Meck
13 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#6
xciso skrev:
Kolla rosten i golvet, sen brukar dem rosta bakom skärmbreddarna.
Och framvagnsbalken som ovan skrivit.

Just 1.6L känns lite tråkigt. Jag har ägt några golfar genom åren och jag hade nog satsat på en 1.8L (RP), om jag skulle pendla. Vill jag leka så hade jag tittat på GTI 16V, men då dricker den lite mer. (varvar mycket)

Jag skulle vilja ha en 1.8 men den som jag pratar om e Skattad O Besiktigad i januari 2012. och så kostar den 4000kr


Evildan
20 maj 2012
#7
Milki skrev:
xciso skrev:
Kolla rosten i golvet, sen brukar dem rosta bakom skärmbreddarna.
Och framvagnsbalken som ovan skrivit.

Just 1.6L känns lite tråkigt. Jag har ägt några golfar genom åren och jag hade nog satsat på en 1.8L (RP), om jag skulle pendla. Vill jag leka så hade jag tittat på GTI 16V, men då dricker den lite mer. (varvar mycket)

Jag skulle vilja ha en 1.8 men den som jag pratar om e Skattad O Besiktigad i januari 2012. och så kostar den 4000kr

För dom skitpengarna är väl egentligen inte skicket rostmässigt av största vikt utan hur den fungerar maskinellt så du kan ta dig till och även förhoppningsvis från jobbet utan problem?
När det är dags för bes i januari eller när sista månaden på perioden infaller, kör in den och se vad du ev får, gör ett ekonomiskt överslag om det är värt att laga den eller dumpa den till ngn med mkt fritid för ca1500kr.
Då har du åkt ett tag för lite pengar och kan köpa ett nytt ev "lik" att nöta på.

Annars vågar jag påstå att de typiska felen är redan uppräknade.
Finns med både 4vxl och 5vxl låda.
Maskinellt brukar dom knalla på problemfritt och med 1.6 75hk relativt snålt (0.75 blandad körning) för biltyp årgång och motorstorlek.

Pluggar Meck
13 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#8
Evildan skrev:
Milki skrev:
xciso skrev:
Kolla rosten i golvet, sen brukar dem rosta bakom skärmbreddarna.
Och framvagnsbalken som ovan skrivit.

Just 1.6L känns lite tråkigt. Jag har ägt några golfar genom åren och jag hade nog satsat på en 1.8L (RP), om jag skulle pendla. Vill jag leka så hade jag tittat på GTI 16V, men då dricker den lite mer. (varvar mycket)

Jag skulle vilja ha en 1.8 men den som jag pratar om e Skattad O Besiktigad i januari 2012. och så kostar den 4000kr

För dom skitpengarna är väl egentligen inte skicket rostmässigt av största vikt utan hur den fungerar maskinellt så du kan ta dig till och även förhoppningsvis från jobbet utan problem?
När det är dags för bes i januari eller när sista månaden på perioden infaller, kör in den och se vad du ev får, gör ett ekonomiskt överslag om det är värt att laga den eller dumpa den till ngn med mkt fritid för ca1500kr.
Då har du åkt ett tag för lite pengar och kan köpa ett nytt ev "lik" att nöta på.

Annars vågar jag påstå att de typiska felen är redan uppräknade.
Finns med både 4vxl och 5vxl låda.
Maskinellt brukar dom knalla på problemfritt och med 1.6 75hk relativt snålt (0.75 blandad körning) för biltyp årgång och motorstorlek.

Tack för ett snabbt svar! Jo jag köper bilen. de ju bara 4000kr sen är det bara tuta o köra. Tack igen!



Sök