3116
Sök

Lite hjälp, Yamaha YZ 490 - 86a

709 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#1
Tja, köpte en relativt fin 490 idag för 2500spänn... startar lätt och går bra!! men den blöddrar så fort man försöker gasa ur den, bara på 4an den går relativt bra.  Den går helt klart för fett då den ryker som fan.

har en kompis som är betydligt bättrfe än mej på att skruva till hjälp, tänkte vi skulle flytta ner shimset på trottel nålen lite, men den var redan nerflyttad till max,  kollade upp munstycket och de sitter ett 410as munstycke där, de verkar ju vara liiite stort, även för en 490?   


Vet någon vad de ska vara för orginal munstycke på dessa? har inte hittat nåt på google.




BTW; BRUTAL CROSS! big_smile


Pim_Pim
26 maj 2012
#2
Har googlat ett tag men hittar tyvärr inte vad original munstycket ska ligga på..
Du får pröva dig fram helt enkelt, lite klurigt det där med munstycken big_smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 maj 2012
#3
schimset ska flyttas upp på nålen så nålen kommer längre ner, om du vill minska på soppan.
vet inte om du formulerade fel men jag rättar dig isf:)


709 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#4
Alex-s skrev:
schimset ska flyttas upp på nålen så nålen kommer längre ner, om du vill minska på soppan.
vet inte om du formulerade fel men jag rättar dig isf:)

ah, kanske formulerade mej lite fel, den är iaf inställd så snålt de bara går på schimset wink


709 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#5
Pim_Pim skrev:
Har googlat ett tag men hittar tyvärr inte vad original munstycket ska ligga på..
Du får pröva dig fram helt enkelt, lite klurigt det där med munstycken big_smile

ja, jag har googlat oxå! jo man får köpa några mindre o pröva sej fram.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 maj 2012
#6
XorcessX skrev:
Pim_Pim skrev:
Har googlat ett tag men hittar tyvärr inte vad original munstycket ska ligga på..
Du får pröva dig fram helt enkelt, lite klurigt det där med munstycken big_smile

ja, jag har googlat oxå! jo man får köpa några mindre o pröva sej fram.

ring yamahacenter. dom borde om någon ha svar smile


709 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#7
du har rätt! somsagt, känns lite rejält mde 410s munstycke


Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 maj 2012
#8
Nålen påverkar mest mellanregistret, de sista 25% av gasen är det huvudmunstycket som avgör hur mycket soppa den får då nålen sedan länge passerat ur munstycket.

Autotech

709 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#9
Busgrabb skrev:
Nålen påverkar mest mellanregistret, de sista 25% av gasen är det huvudmunstycket som avgör hur mycket soppa den får då nålen sedan länge passerat ur munstycket.

jajjemen, jo de är just  dedär sista som han inte vill på.   prova bestycka ner den kanske ,


Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 maj 2012
#10
XorcessX skrev:
Busgrabb skrev:
Nålen påverkar mest mellanregistret, de sista 25% av gasen är det huvudmunstycket som avgör hur mycket soppa den får då nålen sedan länge passerat ur munstycket.

jajjemen, jo de är just  dedär sista som han inte vill på.   prova bestycka ner den kanske ,

Jopp bara att stega neråt, du ska ligga precis under gränsen att den går rent.

Autotech

709 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#11
ja exakt, får blåsa ner o köpa ett par stycken imåra då! smile somsagt på 4an så går den så innihelvete, men övriga växlar blöddrar de bara.  Ska blir kul att känna hela registret


113 Inlägg
26 maj 2012
#12
va de inte just yamaha 490 som hade problem med att få o gå rent? för mig de var något med utformningen av "toppen" på dom.. något ja läst för många år sen roll


709 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#13
Jo, dom har ganska mycket småfel dessa tongue  men på tuben så har man sett o dom går rejält ändå smile även om dom går lite orent.


113 Inlägg
26 maj 2012
#14
de kan ja tänka mig att de gör big_smile har själv en KTM MX 500cc som är helt överjävlig i kraft, kan välja en växel och åka på vridet cool men den ska säljas då min Honda CR 250 räcker och bli över för en annan roll


709 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#15
Askolin skrev:
de kan ja tänka mig att de gör big_smile har själv en KTM MX 500cc som är helt överjävlig i kraft, kan välja en växel och åka på vridet cool men den ska säljas då min Honda CR 250 räcker och bli över för en annan roll

Ja, de är så sjukt skönt vrid. big_smile


2 405 Inlägg
26 maj 2012
#16
Ett tips från mig till dig är att ställa in ventilerna!  Om den inte blir bättre så rengör förknasaren ordentligt, kolla över acc pumpen och återställ munstyckena till original.  Min yz250 gick skit innan jag rengjorde förgasaren tongue Var som att åka en trött 125a..... tongue


709 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#17
acc pump och ventiler? tongue  detta är ju en 490 2taktare. smile

Jo, rengöra har jag tänkt göra.  va o köpte ett mindre munstycke idag. Den gick lite bättre men ville ändå inte riktigt. 

Jag hade gärna velat hittat orginal munstycket men vet inte riktigt vad de ska vara på! hmm


2 405 Inlägg
26 maj 2012
#18
XorcessX skrev:
acc pump och ventiler? tongue  detta är ju en 490 2taktare. smile

Jo, rengöra har jag tänkt göra.  va o köpte ett mindre munstycke idag. Den gick lite bättre men ville ändå inte riktigt. 

Jag hade gärna velat hittat orginal munstycket men vet inte riktigt vad de ska vara på! hmm

Mjaha det är en sån härk xD   Men jag har då acc pump på min 2-t tongue

Edit:  Håll inte på med nå bondmek och byt till mindre och mindre munstycken! Funkar inte original så är det något annat fel tongue
Senast redigerat av Nybergrobin (26 maj 2012)


709 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#19
ja visst wink  hehe jo. jag har inte ens vattenkylning tongue


2 405 Inlägg
26 maj 2012
#20
Ett annat tips är att köpa ett originalstift på yamahacenter tongue  Du anar inte vilka problem man kan få med fel stift...



Sök