4069
Sök

Dumpventil på s60R?

2 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
Tjenare!

Har en s60R som är bsr trimmad till 375 hk med smidda kolvar och lite annat och undrar om det går bra att slänga på en dump då jag älskar ljudet!

Har hört mig för lite grann och vissa säger att det inte är bra för turbon för i min sitter det tydligen redan en inbyggd wastegate? Medans vissa säger att det inte är några problem alls att slänga på en dump?

Så ställer frågan här och hoppas på svar!

Bra eller dåligt att slänga på en dump?

130 Inlägg
26 maj 2012
Ska jag va ärlig så har du redan en dump.. det du är ute efter är en öppen dump.

Det går väll att slänga på en men för att allt ska må bra ska du ha mapsensor och inte ha lmm, annars mår allt bättre med en atmosfärisk dump. ungefär det jag vet vid den här tiden på dygnet..

btw wastegate och dump är inte samma sak.
Senast redigerat av Tott (26 maj 2012)

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.

3 860 Inlägg
26 maj 2012
Wastegate och dumventil är som sagt inte det samma, du har också båda redan.

Det sitter en orginal återcirkulerande dumpventil vilket motorn mår väldigt bra av att köra med och en öppen lirar sällan bra med Luft Masse Mätaren.

Då det bara är ljudet du är ute efter så prova att montera ett öppet sportfliter i stället. Då kommer du höra org dumpen genom det öppna filtret!

Edit:
Tips på ett modellanpassat:
http://sv.bsr.se/products/4900702/
Senast redigerat av spokenratt (26 maj 2012)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 833 Inlägg
26 maj 2012
Så länge bilen inte är så trimmad att den behöver en öppen dump är det bättre med återcirkulerande som original, än en öppen.

Har du öppen på "vanlig" bil, går bilen fett precis efter att den släppt ut luften, vilket kanske inte är optimalt för motorn. Då LMM mätt upp den luft som du släpper ut, och puttar på soppa för att matcha denna luftmängd.

Sen vet jag inte hur länge det funkar innan nåt händer? 5mil? 50 000 mil?
Senast redigerat av Squadron (26 maj 2012)

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

3 173 Inlägg
26 maj 2012
Släng på ett sportfilter som sagt då får du ljudet som sagt

arenwik
26 maj 2012
Öppet filter ska du ha för att få avlastningsljud, inte ett sportfilter. ev. öppen avlastningsventil.

Vill du sen dra ner effekten ytterligare kan du sätta på ett 1" avgassystem och tanka 95 oktan!

2 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
har ett öppet filter men låter typ ingenting! Det funkar inte om jag köper en hybriddump heller då?

arenwik
26 maj 2012
DaLaa skrev:
har ett öppet filter men låter typ ingenting! Det funkar inte om jag köper en hybriddump heller då?

Då kan du lika gärna köpa en öppen.
Det kommer upp trådar om öppna ventiler nästan dagligen, därav finns det en klistrad tråd med information!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798
Senast redigerat av arenwik (26 maj 2012)

3 860 Inlägg
26 maj 2012
Har du tagit bort dämpmattan på undersidan av huven? det kan kanske hjälpa lite. vad har du för filter idag?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

arenwik
26 maj 2012
spokenratt skrev:
Har du tagit bort dämpmattan på undersidan av huven? det kan kanske hjälpa lite. vad har du för filter idag?

Kan köra ett luftrör genom torpedväggen och sätta filtret under ratten annars lol haha

Sök