3221
Sök

Enkel ljudinstallations-guide för amatör

3 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Tjoho,
Jag har tänk sätta in några enkla högtalare i bilen, under baksätet likt denna:
http://www.southwestsplitz.co.uk/pix/bu … 40full.jpg

Högtalarna behöver inte ha någon kontakt med radio i huvudtaget utan jag vill endast kunna koppla dem till mobil/ipod etc. på ett enkelt sätt.

Det skulle vara hur sjyst som helst om någon kunde beskriva installationsprocessen enkelt i punktform!
Ska det kopplas till batteri? är det ens möjligt att koppla direkt till mobil/ipod etc.?

(Om det är till någon hjälp så är det en VW Kleinbus camper 1972.)

Tack på förhand! smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 maj 2012
Det du behöver är ett slutsteg. Till slutsteget behöver du 12V+, jord, remote (12V+ som du kan stänga av & på, lämpligen via en strömbrytare) och lågnivåsignal in (3.5mm plugg -> RCA).

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

3 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
tack! blir nog att ordna ganska snart

782 Inlägg
30 maj 2012
Det funkar hur bra som helst att göra som ExtraKim beskriver, då kan du spela rejält högt ifrån mp3/telefonen.

Vill du göra det extremt lätt för dig ist så skaffar du en stereo med aux-ingång (kanske redan sitter i din buss) alt en fm-sändare o drar bara högtalarkablar från stereon till dina nya högtalare. Du slipper massa kabeldragning, slipper köpa slutsteg o du får även radio via dom nya högtalarna.

3 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
det där lät faktiskt mer som jag själv tänk mig, jag har inget behov av att väcka hela stan! ska titta på nån ny stereo och högtalare nästa vecka!

11 Inlägg
2 juni 2012
Jag har ett denver cap-4100 4 kanals slutsteg som ligger på 800w. jag har 2 tolv tums basar på två kanaler på denna slutsteg. nu till frågan då. jag vill ha två stycken 6*9 som jag ska ha på hatthyllan men jag får bara bas ur 6*9:na? hur ska jag göra för att få speakersfunktion på 6*9:na?

Sök