3745
Sök

Volvo 940 -91 Overdrive går inte ur...!

6 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, en 940 -91 med en M46 låda som krånglar.

Förklaring följer:
Bilen går som en klocka och samtliga växlar går alltid i utan problem, inkl ODn. Om man bara kör en kort sträcka (kort = max några hundra meter) så går ODn också ur utan problem, både genom att trycka på knappen och när växelspaken flyttas från läge fyra.

Dock när jag har haft ODn inkopplad en lite längre sträcka så är den "fast" där. Den går inte ur genom att trycka på knappen och inte heller genom att växla ner med hjälp av växelspaken.
När detta har inträffat så är alltså ODn inkopplad på samtliga växlar, inkl backen (som bilen för övrigt inte alls tycker om då det "skriker" nå jävulskt!)

Ibland hoppar ODn ur av sig själv när jag har kört en längre sträcka, men oftast har den inte hoppat ut förrens bilen har stått still några timmar.

Jag har letat runt en hel del på diverse forum men inte blivit särskilt mycket klokare, det enda jag har hittat är folk som har haft problem åt andra hållet (att ODn inte kopplas in).

Så nu vädjar jag om eran hjälp, jag har absolut inte tummen mitt i handen men växellådor är inte min bästa sida, så förklara gärna så utförligt som det går. Har jag varit otydlig så fråga fråga fråga!!

Tackar på förhand!

474 Inlägg
28 maj 2012
#2
Du har ju kablar precis under den knappen, som går till lådan, kolla om dom under knappen är hel eller om de finns risk att dom tar i varandra.. Ditt problem låter helskumt, men de var ett tips iaf smile


6 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#3
Bojjann skrev:
Du har ju kablar precis under den knappen, som går till lådan, kolla om dom under knappen är hel eller om de finns risk att dom tar i varandra.. Ditt problem låter helskumt, men de var ett tips iaf smile

Känns som att det borde vara problem åt båda hållen om det är dom som spökar, men jag ska kolla.

tack!!

1 160 Inlägg
28 maj 2012
#4
relä ?

Forummoderator
18 097 Inlägg
28 maj 2012
#5
Det är väl en soleniod som trycker i OD där bak? Kärvar den så vill den inte hoppa ur vilket den borde. Smörja lite?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#6
Relät är nytt, samma krångel som tidigare!

Är solenoiden lätt att komma åt eller är det mycket skruvande och pillande?

Tänkte tästa att byta olja också, kan det hjälpa?

33 Inlägg
30 maj 2012
#7
Byta olja kan göra mycket särskilt på OD lådorna, På en kompis bil vägrade OD hoppa i ens då bytte vi olja och gjorde rent kontakten sen funkade den perfekt, så testa byt olja! smile

6 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#8
tjKZify skrev:
Byta olja kan göra mycket särskilt på OD lådorna, På en kompis bil vägrade OD hoppa i ens då bytte vi olja och gjorde rent kontakten sen funkade den perfekt, så testa byt olja! smile

Finns det något filter som skall bytas/rengöras i samband med detta också ?


Sök