2902
Sök

Svampig bromspedal Audi s4-00 måste man nollställa abs eller liknande?

23 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Hej!

Har ett problem, jag plockade av oken för att måla dom för ett par veckor sen och nu får jag jävlar ingen ordning på bromspedalen.

Är bilen avstängd så är pedalen hur bra som helst men såfort man startar så sjunker den och man kan skjuta den i botten om man nu vill det. Det går att köra bilen hur bra som helst och bromsar man hårt är det väl nästan som innan men bromsa man lite mjukare så åker den ner sakta och sen känns det som absen slår i fast inget hjul är i närheten av att låsa sig..

Har då alltså luftat igenom 1.5l ny vätska per ok allltså 6L!! så luft känns jävligt långt borta och har bytt huvudbromscylinder.. Kan även nämna att jag har luftat flertalet gånger utan något som helst resultat och har luftat hö bak vä bak hö fram vä fram och det är inga läckage nånstans!

Så måste man in med datorn och nolla abs enheten eller något sånt eller är det någon som har några andra idéer om vad det kan va för fel?? Jävligt tacksam för svar då jag håller på att bli galen på bilen..

Tack på förhand

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 maj 2012
Du måste ha bilen igång när du luftar....,

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

23 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Har varit både helt avstängd, med tändning på och igång när jag har luftat så det lär ju icke vara felet.

1 365 Inlägg
31 maj 2012
Hej nyare abs bromsar kan vara ett helvete att lufta, Man klarar det helt inte själv utan tryckutrustning. Särskilt inte om det kommit in riktigt mycket luft i systemet som jag misstänker att det gjorde om du plockade bort oken.
Du får ta kärran till en verkstad som får sätta en adapterplatta på huvudbromscylinderbehållaren och sätta tryck i systemet. Det kommer troligtvis vara det enda som får ut luft ur systemet särskilt eftersom du bytt huvudbromscylinder som är den enda alternativa lösningen om det inte var luft i systemet.

Du kan lika gärna åka därifrån om verkstaden inte har gedigen tryckutrustning utan bara sug vid bromsnipplarna, det kommer inte lösa problemet!!

crypton4 skrev:
Hej!

Har ett problem, jag plockade av oken för att måla dom för ett par veckor sen och nu får jag jävlar ingen ordning på bromspedalen.

Är bilen avstängd så är pedalen hur bra som helst men såfort man startar så sjunker den och man kan skjuta den i botten om man nu vill det. Det går att köra bilen hur bra som helst och bromsar man hårt är det väl nästan som innan men bromsa man lite mjukare så åker den ner sakta och sen känns det som absen slår i fast inget hjul är i närheten av att låsa sig..

Har då alltså luftat igenom 1.5l ny vätska per ok allltså 6L!! så luft känns jävligt långt borta och har bytt huvudbromscylinder.. Kan även nämna att jag har luftat flertalet gånger utan något som helst resultat och har luftat hö bak vä bak hö fram vä fram och det är inga läckage nånstans!

Så måste man in med datorn och nolla abs enheten eller något sånt eller är det någon som har några andra idéer om vad det kan va för fel?? Jävligt tacksam för svar då jag håller på att bli galen på bilen..

Tack på förhand

23 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Har trycksatt systemet från påfyllningskärlet om det var så du menade? Och jag skulle blir väldigt förvånad om det fanns luft kvar i annat än abs enheten för i rör och ok kan det fan inte vara nåt kvar, men förvånad det har man ju blivit förut så varför inte..

1 365 Inlägg
31 maj 2012
Då vet du att det inte kan vara något annat fel än Luft i systemet heller. Hade det varit huvudbromscylindern som haft internt läckage så hade pedalen inte varit stum när bilen är avstängd. Jag har haft exakt samma felbild som du och jag luftade så satans mycket att jag omöjligt trodde det kunde finnas luft kvar. Men jodå, det som löste problemet var att jag drog ut och tokkörde så bromsvätskan nästan började koka, trycksatte kärlet och pumpade ut 5-6 l bromsvätska. Sen var allt helt perfekt.

crypton4 skrev:
Har trycksatt systemet från påfyllningskärlet om det var så du menade? Och jag skulle blir väldigt förvånad om det fanns luft kvar i annat än abs enheten för i rör och ok kan det fan inte vara nåt kvar, men förvånad det har man ju blivit förut så varför inte..

23 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Okej, ja man får väl kanske ta å spöa bilskrället ordentligt imorgon då. Om det funkar ska du ha ett jävligt stort tack! men borde det inte vara lite svampigt i pedalen även fast den är avstängd om det är luft i systemet?

1 365 Inlägg
31 maj 2012
Man kan tycka det faktiskt, Min var stenhård avstängd också nämligen. Min pedal var inte direkt svampig heller utan det fanns helt enkelt ingenting förrens på botten när all bromsverkan kom. dvs ett inte helt logiskt "luftproblem"

Men det var det, så därför tror jag stenhårt på att du också har luft kvar i systemet. förutsatt att du har schyssta belägg och inga skador på oken.

Om du tänker logiskt så finns det ingen annan felkälla faktiskt, att det skulle var abs modulen skulle vara en skräll utan dess like.

crypton4 skrev:
Okej, ja man får väl kanske ta å spöa bilskrället ordentligt imorgon då. Om det funkar ska du ha ett jävligt stort tack! men borde det inte vara lite svampigt i pedalen även fast den är avstängd om det är luft i systemet?

23 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Nej men min tar nästan längst ner. Fräscha ok (helt nya ifram och bra ibak) och fräscha belägg så ska nog se om man inte kan få upp lite temp på bromsarna imorgon!

1 365 Inlägg
31 maj 2012
Japp låter precis som det var för mig. Lycka till, hoppas det löser problemet!!

crypton4 skrev:
Nej men min tar nästan längst ner. Fräscha ok (helt nya ifram och bra ibak) och fräscha belägg så ska nog se om man inte kan få upp lite temp på bromsarna imorgon!

Sök