3734
Sök

Volvo 940 Turbo: mek, fix och trim

Mekar och fixar med min gamla härk, en Volvo 940 Turbo! Försöker beskriva så att andra kan hänga med och göra likadant på sina bilar. Det som ligger på just nu är mera trimm för det får man aldrig nog av! :)

Turbobonde
217 776 Visningar
Uppdaterades senast 22 december 2020
169 Inlägg
4 september 2012
#81
Kan du ta lite bilder samt skriva hur man gör? Guide altså smile

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

Turbobonde
277 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#82
Dedron skrev:
Kan du ta lite bilder samt skriva hur man gör? Guide altså smile

Hmhm..

Ta 5st korta sladdar, skala samtliga i båda ändar.
Ta 5st flatstift som man klämmer ihop och sätt fast dem i ena änden av sladden.
Tvinna sedan alla och stoppa in i en sockerbit som man skruvar fast.
Stoppa sedan in detta i kontaktstycket så är det redo för de gröna spridarna! wink

Bild på hur det ser ut i min bil:
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-2abc1530ffdc4be10f12e25ded6b587a.jpg

Spridarmotstånden (de vita stavarna/metallsaken) la jag med på bilden ifall du undrade hur de såg ut, sitter på flygeln ovanför batteriet.

In rust we trust!

169 Inlägg
4 september 2012
#83
Så om jag förstått de rätt ska den silvriga dosa bort helt och alla utgående från kontakten som dina kablar går ifrån ihop i ett och sedan in i sockerbiten?

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

Turbobonde
277 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#84
Dedron skrev:
Så om jag förstått de rätt ska den silvriga dosa bort helt och alla utgående från kontakten som dina kablar går ifrån ihop i ett och sedan in i sockerbiten?

Jajamän, om du studerar dina motstånd så är det samma princip fast med ett motstånd på alla 4 kablar! Den sista går sedan in igen. Titta på ditt motstånd på toppen (den änden där inte kablarna är) så är det ett metallbleck som sammankopplar rubbet! smile

In rust we trust!

169 Inlägg
4 september 2012
#85
Då kopplar jag ur motståndet, sedan i kontakten som kommer från spridarna sticker jag i kablarna som på bilden, tvinnar ihop och in i sockerbit smile Då har jag gjort rätt, måste plugga in detta därför upprepad ja de xD

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

198 Inlägg
4 september 2012
#86
Går den mycket bättre nu? smile Såg riktigt fint ut med denna updaten big_smile

Turbo är ett måste!

Turbobonde
277 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#87
Racerpatrick skrev:
Går den mycket bättre nu? smile Såg riktigt fint ut med denna updaten big_smile

Öhh gå bättre?
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-c4b80dbcbed8aebf08698e1dd4960a3a.jpg
Ser ut som turbon är en kärnreaktor som löper amok på bilden, men den var bara härligt röd, kass kamera i mörkret! smile
Farsan och jag fixade oljereturen så den är tät nu, packningen var i två delar! roll sen ville han ställa upp laddet lite och prova kärran. Dundrade ut och skulle prova på en saftig start, ettan gick väl fint men tvåan i så hostade bara bilen och den dog.. öppnade huven och insugsslangen hängde fint bredvid! big_smile

Vågade inte gasa fullt då laddet blev på TOK för högt så måste sänka, 1.7bar kanske den var på? Sen så vart det för lite soppa i motorn då man saftade på, bredbandslambdan är verkligen ett viktigt och trevligt tillbehör! cool

Tips på bränsletrycksregulator? Linjär/progressiv?
Funderar även på vatteninsprutning, GIK har ju ett prisvärt kitt! smile

In rust we trust!

Ta inget förgivet
342 Inlägg
5 september 2012
#88
fint bygge ! smile

Tar dagen som den kommer

4 190 Inlägg
6 september 2012
#89
Turbon såg ju minst sagt radioaktiv ut ja:)


449 Inlägg
6 september 2012
#90
du vet att dom flödar 465cc först vid 3,8 kg bränsletryck så en ställbar btr är ju att rekomendera... och du har väl för guds skull kastat turbo + systemet i soptunnan??? lycka till...

Full Fart Spar Tid!!!

Turbobonde
277 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#91
nrgjesper skrev:
fint bygge ! smile

Kul att du tycker det! smile

zemet skrev:
Turbon såg ju minst sagt radioaktiv ut ja:)

Mycket värmestrålning iallafall! cool


robert___j skrev:
du vet att dom flödar 465cc först vid 3,8 kg bränsletryck så en ställbar btr är ju att rekomendera... och du har väl för guds skull kastat turbo + systemet i soptunnan??? lycka till...

Jupp, en sådan ska införskaffas! Tips på någon vettig, en progressiv som saftar på lite extra eller en linjär? smile
Och för guds skull är det borta.. vore inget vidare nu kanske..

In rust we trust!

449 Inlägg
6 september 2012
#92
ja hade tagit en linjär och en lite dyrare dom där billiga kina skiten är inte att rekomendera..

Full Fart Spar Tid!!!

040 RedLine
1 219 Inlägg
6 september 2012
#93
Ser riktigt bra ut! Nästan exakt grejerna ja kört med, o de lira fint smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Turbobonde
277 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#94
Ordentligt med soppa är ju viktigt som tusan, annars spikar den hej vilt så inge kina inte!

BrajjAxx skrev:
Ser riktigt bra ut! Nästan exakt grejerna ja kört med, o de lira fint smile

Härligt att höra! smile
Kollade in din bil, riktigt redig! wink Såg att du använder dig av en linjär bränsletrycksregulator, är soppablandningen okej vid fullt ladd och orkar originalpumpen? Annars kanske en progressiv 1:1.2 vore något?

In rust we trust!

169 Inlägg
9 september 2012
#95
Någon som har idê-er på hur man kan göra en avskärmning för öppet filter? smile

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

40 Inlägg
9 september 2012
#96
Dedron skrev:
Någon som har idê-er på hur man kan göra en avskärmning för öppet filter? smile

Ta lite plåt, mät, klipp och svetsa ihop tongue
Annars kan du ju alltid beställa en färdig från BSR.


169 Inlägg
9 september 2012
#97
men den från bsr, måste man olja in de?

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

Turbobonde
277 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#98
Dedron skrev:
men den från bsr, måste man olja in de?

Olja in plåten vettetusan om det är nödvändigt.. cool

(Om du mena filtrena därifrån så ska man det.)

In rust we trust!

169 Inlägg
9 september 2012
#99
Klart jag mena filtret ^^ Men har hört att de inte är bra för lmm ? och måste man ha avskärming?

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

57 Inlägg
9 september 2012
#100
Kan sätta sig olja från filtret på trådarna i lmm. Sen finns det ju ingen nackdel med att ha avskärmning.
Gör en egen avskärmning, skulle rekommendera att köra med green cotton filter om du inte har något.
Senast redigerat av Tobbeaj (9 september 2012)



Sök