2284
Sök

Buick Roadmaster -94a Lt1 V8 går ryckigt å konstigt när den är varm - Hjälp mig med teorier

1 112 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#1
Som någon eller några av er förmodligen minns så har jag haft strul med bilen. Avgasvärden var dåliga å motorn gick som en potta skit. Bytte nu lamdan å fick perfekta avgasvärden. Men problemet tycks kvarstå med viss modifiering. När bilen är kall å jag startar den så går den perfekt, bortsett från ett ytterst litet bluddrande på vänster avgas system. I takt med att motortempen stiger så ökar även bludder tills dess att jag når normal arbetstemp. Då går bilen åter igen som en potta skit. Bluddrar massor å misständer. ryckig motorgång å en acceleration för omkörning tex omöjligt. Trots detta ändå perfekta avgasvärden å gick rakt igenom efterkontrollen på besiktningen. Ok pojkar å flickor! Give me your best shoots! Bomba mig med vettiga teorier.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

6 630 Inlägg
2 juni 2012
#2
Vad händer om du kopplar ut luftmassmätaren då? (Ifall du har någon)

De/Dem

1 112 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#3
Malheus skrev:
Vad händer om du kopplar ut luftmassmätaren då? (Ifall du har någon)

Bra tänkt! får kolla på det, brukar det finnas typ någon kabel man kan dra ur eller hur gör man lättast för å koppla ur den? säkring?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

6 630 Inlägg
2 juni 2012
#4
Slit ut kabeln till den när du fått motorn varm, blir allt bra sen har du hittat felet.

De/Dem

1 112 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#5
Malheus skrev:
Slit ut kabeln till den när du fått motorn varm, blir allt bra sen har du hittat felet.

Får prova detta! Men är det verkligen möjligt att den bluddrar bara på vänster avgasrör när det är gemensamt luftinsug till båda blocken

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 juni 2012
#6
Widowmaker skrev:
Som någon eller några av er förmodligen minns så har jag haft strul med bilen. Avgasvärden var dåliga å motorn gick som en potta skit. Bytte nu lamdan å fick perfekta avgasvärden. Men problemet tycks kvarstå med viss modifiering. När bilen är kall å jag startar den så går den perfekt, bortsett från ett ytterst litet bluddrande på vänster avgas system. I takt med att motortempen stiger så ökar även bludder tills dess att jag når normal arbetstemp. Då går bilen åter igen som en potta skit. Bluddrar massor å misständer. ryckig motorgång å en acceleration för omkörning tex omöjligt. Trots detta ändå perfekta avgasvärden å gick rakt igenom efterkontrollen på besiktningen. Ok pojkar å flickor! Give me your best shoots! Bomba mig med vettiga teorier.

Bensintrycket, bränsletrycksregulatorn? Spridarna? Nu vet jag inte hur det är med Lt1 men min TPI går när den är kall via cpu:n i en "Open Loop" till den uppnår en viss temperatur då den går in i "Closed Loop". Open loop är ju fasta värden som den går efter tills cpu:n vid en viss temperatur börjar att ta in värden från alla givare och övergår i closed loop. Det kan vara nån givare. Det skulle vara kul om du skriver vidare i denna tråd vad du gör och vad som händer med Lt1:an.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 630 Inlägg
2 juni 2012
#7
Kan vara en läcka i insuget då, prova spraya lite startgas, varvar den upp sig så läcker det

Jag missade det på min första bil..böt typ allt i onödan pga de. ;P

De/Dem

1 112 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
Widowmaker skrev:
Som någon eller några av er förmodligen minns så har jag haft strul med bilen. Avgasvärden var dåliga å motorn gick som en potta skit. Bytte nu lamdan å fick perfekta avgasvärden. Men problemet tycks kvarstå med viss modifiering. När bilen är kall å jag startar den så går den perfekt, bortsett från ett ytterst litet bluddrande på vänster avgas system. I takt med att motortempen stiger så ökar även bludder tills dess att jag når normal arbetstemp. Då går bilen åter igen som en potta skit. Bluddrar massor å misständer. ryckig motorgång å en acceleration för omkörning tex omöjligt. Trots detta ändå perfekta avgasvärden å gick rakt igenom efterkontrollen på besiktningen. Ok pojkar å flickor! Give me your best shoots! Bomba mig med vettiga teorier.

Bensintrycket, bränsletrycksregulatorn? Spridarna? Nu vet jag inte hur det är med Lt1 men min TPI går när den är kall via cpu:n i en "Open Loop" till den uppnår en viss temperatur då den går in i "Closed Loop". Open loop är ju fasta värden som den går efter tills cpu:n vid en viss temperatur börjar att ta in värden från alla givare och övergår i closed loop. Det kan vara nån givare. Det skulle vara kul om du skriver vidare i denna tråd vad du gör och vad som händer med Lt1:an.

/Benny

Jag fortsätter snacka här i tråden tills jag hittat lösningen å avslutar med detaljer över lösningen.

Grejen är bara det som du pratar om med cpu:n osv. tänker på att om det vore så och den slår över vid viss temp så borde väl felet visa sig vid en bestämd tidpunkt? i mitt fall så ökar bluddrandet i takt med värmen!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 juni 2012
#9
Widowmaker skrev:
Malheus skrev:
Vad händer om du kopplar ut luftmassmätaren då? (Ifall du har någon)

Bra tänkt! får kolla på det, brukar det finnas typ någon kabel man kan dra ur eller hur gör man lättast för å koppla ur den? säkring?

Jag är inte säker på att han har en luftmassemätare (MAF) utan jag kan tänka mig att det sitter en lufttrycksmätare (MAP) på en LT1:a.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 112 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#10
Malheus skrev:
Kan vara en läcka i insuget då, prova spraya lite startgas, varvar den upp sig så läcker det

Jag missade det på min första bil..böt typ allt i onödan pga de. ;P

har sprayat som fan runt insuget å även direkt IN i insuget men den ökar inte i varv, bara samma som innan.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 juni 2012
#11
Widowmaker skrev:
Vettemannen skrev:
Widowmaker skrev:
Som någon eller några av er förmodligen minns så har jag haft strul med bilen. Avgasvärden var dåliga å motorn gick som en potta skit. Bytte nu lamdan å fick perfekta avgasvärden. Men problemet tycks kvarstå med viss modifiering. När bilen är kall å jag startar den så går den perfekt, bortsett från ett ytterst litet bluddrande på vänster avgas system. I takt med att motortempen stiger så ökar även bludder tills dess att jag når normal arbetstemp. Då går bilen åter igen som en potta skit. Bluddrar massor å misständer. ryckig motorgång å en acceleration för omkörning tex omöjligt. Trots detta ändå perfekta avgasvärden å gick rakt igenom efterkontrollen på besiktningen. Ok pojkar å flickor! Give me your best shoots! Bomba mig med vettiga teorier.

Bensintrycket, bränsletrycksregulatorn? Spridarna? Nu vet jag inte hur det är med Lt1 men min TPI går när den är kall via cpu:n i en "Open Loop" till den uppnår en viss temperatur då den går in i "Closed Loop". Open loop är ju fasta värden som den går efter tills cpu:n vid en viss temperatur börjar att ta in värden från alla givare och övergår i closed loop. Det kan vara nån givare. Det skulle vara kul om du skriver vidare i denna tråd vad du gör och vad som händer med Lt1:an.

/Benny

Jag fortsätter snacka här i tråden tills jag hittat lösningen å avslutar med detaljer över lösningen.

Grejen är bara det som du pratar om med cpu:n osv. tänker på att om det vore så och den slår över vid viss temp så borde väl felet visa sig vid en bestämd tidpunkt? i mitt fall så ökar bluddrandet i takt med värmen!

Jasså det är en jämn ökning av ojämnheterna så att säga? När jag pratar om Open Loop vs. Closed Loop så sker det vid en viss kylvattentemp, kommer inte ihåg exakt vilken just nu.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 112 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#12
Vettemannen skrev:
Widowmaker skrev:
Vettemannen skrev:

Bensintrycket, bränsletrycksregulatorn? Spridarna? Nu vet jag inte hur det är med Lt1 men min TPI går när den är kall via cpu:n i en "Open Loop" till den uppnår en viss temperatur då den går in i "Closed Loop". Open loop är ju fasta värden som den går efter tills cpu:n vid en viss temperatur börjar att ta in värden från alla givare och övergår i closed loop. Det kan vara nån givare. Det skulle vara kul om du skriver vidare i denna tråd vad du gör och vad som händer med Lt1:an.

/Benny

Jag fortsätter snacka här i tråden tills jag hittat lösningen å avslutar med detaljer över lösningen.

Grejen är bara det som du pratar om med cpu:n osv. tänker på att om det vore så och den slår över vid viss temp så borde väl felet visa sig vid en bestämd tidpunkt? i mitt fall så ökar bluddrandet i takt med värmen!

Jasså det är en jämn ökning av ojämnheterna så att säga? När jag pratar om Open Loop vs. Closed Loop så sker det vid en viss kylvattentemp, kommer inte ihåg exakt vilken just nu.

/Benny

Precis! Jämn ökning av ojämnheterna är precis rätt beskrivet. Ju varmare desto med bludder å ryckig gång.
När den är iskall så märks det minimalt, om en ovan person skulle provköra bilen då märker han förmodligen inte problemet när den är kall, vilket jag gör som är van å köra bilen.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 juni 2012
#13
Naturligtvis hoppas jag att du får ordning på detta problem men det vore verkligen skoj att få reda på allt som händer din motor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

295 Inlägg
2 juni 2012
#14
tempgivarn om de finns någon sån som strular då? Kan ju vara så att den inte ger rätt värden till "boxen" som gör att bilen fettar på med mycket bränsle och luft fast bilen är varm. Har ju två st på min 944, en till mätaren och en till boxen. Är de samma på din motor tro?

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 juni 2012
#15
Pettzon88 skrev:
tempgivarn om de finns någon sån som strular då? Kan ju vara så att den inte ger rätt värden till "boxen" som gör att bilen fettar på med mycket bränsle och luft fast bilen är varm. Har ju två st på min 944, en till mätaren och en till boxen. Är de samma på din motor tro?

Det kan vara så för det sitter en tempgivare i ena toppen iaf. på min 350. Tror nog att det är ung. desamma på Lt1:an oxå.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 112 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#16
Så jävla förbannad på att krångla med bilen. Skiten skall bara funka nu! Funderar på att köpa nya stift ny tändspole, nya tändkablar och tempgivare rakt av å hoppas att man får bort felet. Passar nog på å klipper med nya belägg för det har börjat gnissla på höger fram.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
5 juni 2012
#17
Jaa, man kan ju hoppas att det är så enkelt men det återstår ju att se. Lycka till!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 112 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#18
Vettemannen skrev:
Jaa, man kan ju hoppas att det är så enkelt men det återstår ju att se. Lycka till!

/Benny

Vad som e tur e ju att norrskenet har hela kalaset leveransklart på 2 dagar för under 1500 kr
Senast redigerat av Widowmaker (5 juni 2012)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

295 Inlägg
5 juni 2012
#19
Säg till när du inte jobbar magnus så kan jag komma bort o hjälpa dej och felsöka smile

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!

210 Inlägg
5 juni 2012
#20
Optisparken (fördelarlock och rotor) är ett mycket vanligt fel på LT1 vid misständning och dålig gång.

Kondens i lock pga dålig ventilation på tidiga LT1or gör att dom ärgar tyvärr. 


///DJ

RWD forever & ever!


Sök