3626
Sök

Xeon montering i helljuset i strålkastaren

71 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har länge funderat på montera 75watt Xeon i helljuset i strålkastaren.
Jag är dock lite fundersam på att man kanske bränner strålkastaren?

Jag vet att Xeon ger mindre värme och elförbrukning mm...... men frågan är hur varmt det blir med 75watt Xeon och om det blir som en vanlig Halogen 55watt H7 lampa?

10 Inlägg
3 juni 2012
Risk för skadad reflektor? Att det starkare xenonljuset kan skada lampinsatsen pga. därmed högre värmeutvekling är felaktigt. Tvärtom så är xenonljus mycket svalare än halogen, värmeutvecklingen är så låg att snön knappt smälter bort från lyktan. Därav kravet på högtrycksspolning gällande xenonljus. Inte ens xenonljus med effekt 60W blir varmare än motsvarande halogen 40W. Verkningsgrad för halogen är 10% respektive 35% för xenonljus.

Klippt från xenonkungen.se=)

71 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
Alltså kan man montera 75 watt Xeon utan problem smile

10 Inlägg
3 juni 2012
Ja stämmer bra de=)

71 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
Det blir ett senare projekt men lär vara säker på det innan man beställer och håller på wink

Forummoderator
26 385 Inlägg
3 juni 2012
seaberg89 skrev:
Risk för skadad reflektor? Att det starkare xenonljuset kan skada lampinsatsen pga. därmed högre värmeutvekling är felaktigt. Tvärtom så är xenonljus mycket svalare än halogen, värmeutvecklingen är så låg att snön knappt smälter bort från lyktan. Därav kravet på högtrycksspolning gällande xenonljus. Inte ens xenonljus med effekt 60W blir varmare än motsvarande halogen 40W. Verkningsgrad för halogen är 10% respektive 35% för xenonljus.

Klippt från xenonkungen.se=)

Det behöver man inte ha när det gäller helljuset.
Någon får dock rätta mig om jag har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 694 Inlägg
3 juni 2012
maxann skrev:

Bara kablarna överlever så är det troligtvis inga problem. Jag hade nog kört med relä, hellre än att mata dom direkt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 276 Inlägg
3 juni 2012
Brådhis skrev:
maxann skrev:

Bara kablarna överlever så är det troligtvis inga problem. Jag hade nog kört med relä, hellre än att mata dom direkt.

//Brådhis

Jag håller med då ballasterna kan dra ganska stora mängder ström precis när dom slår till.

Sök