XDaniel skrev:
Fick du inga bra svar på tsr?

Ska börja med att be om ursäkt för ett inlägg som är till stor del OT men samtidigt inte.
Måste retas tillbaka lite bara för det, är moderator på tsr och han har fått samma, plus ett par till tips där om vad som kan vara fel, dock utan en video som hjälp och mindre detaljerad beskrivning. Där har han tyvärr inte svarat där så är väl lika bra att fortsätta här

Btw så mäter en lambdasensor bränsleluftblandningen, alltså om den går för fett eller snålt och kan även avslöja avgasläckage (dvs om läckaget är innan sonden och den får en hög luft(syre)halt). Inte avgastempen, däremot brukar den ha en egen uppvärmning för att snabbare kunna bli aktiv och mäta rätt värden

För att få reda på avgastemp använder man en separat tempsensor men dessa har inte direkt med varandra att göra. En felaktig blandning har dock en direkt effekt på avgastemperaturen men mätningarna sker separat.
Kärt barn har många namn men jag gillar hego sensor bättre då jag tycker det passar bättre än syresensor då en lambdasond mäter syrejoner från bilens avgaser för att skicka signaler till bilens dator och korrigera blandningen och tillsätta eller minska mängden bränsle. Hegosensor beskriver i sitt namn bättre vad den gör, lite mer specifikt. Heated Exhaust Gas Oxygen Sensor vilket berättar att den är uppvärmd och mäter syrenivån i avgaserna. Iprincip samma sak men mer informativt om man vill veta exakt vad en lambdasensor gör (en föruppvärmd sådan). Fast de som sitter original i standardbilar är rätt simpla och är s.k smalbands lambda och säger bara om blandningen är fet eller tunn(vilket är rätt jobbigt när man ska felsöka bilar med diagnosinstrument att inte veta exakt faktiskt), inte specifikt hur mycket och det är därför många som trimmar använder sig av en "bredbandslambda" som visar AFR* direkt, dvs den riktiga bränsleluftblandningen så man kan se exakt hur många delar luft i förhållande till bensin den får.
Ett optimalt värde är 14,7:1 (känt som lambda 1 för er som tittar på besiktningsprotokoll) för att få så rena avgaser som möjligt, få en bra förbränningstemperatur, bra förbrukning och samtidigt bra effekt. Blandar man på lite fetare så kommer temperaturen att sjunka lite och effekten effekten höjas, men blandar man för fett så blir resultatet tvärt om, allt måste ske med måtta. Maximal effekt och optimal förbränningstemperatur (så låg som möjligt) beror på om motorn är överladdad eller i TS fall sugmotor, och med en sugmotor är den siffran ungefär 13:1 (lambda ~0.9) men varierar faktiskt lite beroende på motor till motor och dess inställningar. Samma blandningsförhållande är inte alltid lika optimalt för alla sugmotorer beroende på portning, kamaxeldurationer, tändning och försörjningstyp av bränslet (förgasare/insprutning/Spridarplacering/högtrycksinsprutning etc), en sugmotor med andra förutsättningar kan få 10 hästar till genom att köra en mager förbränning, vilket visserligen riskerar livslängden på motorn men det är de som kör med 15:1, dvs magrare blandning än bilprovningen kräver och gränsen på vad de tillåter, vissa extrema ännu magrare men de inser ofta att det inte håller. En finare fördelning av blandningen som tillkommer på ett mjukt och fint sätt leder i regel till en jämnare gång och även jämnare effektkurva, med mindre svackor och högre effekt direkt från tomgång. På turbobilar leder det till tidigare laddtryck, mindre risk för spikningar och möjlighet till högre effektuttag med lägre laddtryck då en annan tändning kan användas utan spikningar.
Amöedningen till detta onödigt långa inlägg om något som det egentligen inte frågats om var mest som en peak till XDaniel som verkar ha lite antydan till att det inte finns någon kunskap bara för att det råkar vara ett mopedforum.
Här är btw länken till TS fråga där: http://www.twostrokerider.se/forum/view … hlight=850*AFR = Air Fuel Ratio.
För er som är intresserade så har turbobilar i regel en ännu fetare blandning för att köra så säkert (knackfritt), sval (nåja, allt är relativt) och effektfull förbränning som möjligt och den ligger på ca 11,5-12,5:1. 11,5 är inte direkt för högsta möjliga effekt utan mest för att köra "safe" och minska risken för knackning genom att sänka temperaturen i förbränningsreummen, men dessa blandningsförhållanden börjar inte bli nödvändiga förns man trimmar ganska ordentligt och samma sak gäller ju självklart här också, det finns inget exakt värde som är bäst för alla turbomotorer utan det är unikt men i trakten 12:1 (lambda ~0.82) brukar det vara när man ska köra hyggligt säkert och hög effekt! Att gå fetare än så sänker oftast (Läs oftast, vissa kan få högre effekt med så fet blandning även på ottomotor!) effekten lite men hjälper hållbarheten istället men åter igen, till en viss gräns, för mycket bensin och det kommer bli skadligt för motorn. Det råder delade meningar till vilket förhållande bensin brinner snabbast, vissa säger så lågt som 11,5:1 men det behöver inte betyda att det är rätt för just din motor, det beror på så mycket annat också!
Wanklar är ju kända för att dra mycket soppa, och de vill gärna gå fett också, fetare än en vanlig överladdad motor och en turbomatad wankel är det inte ovanligt att gå under 11,5:1, vissa kan gå så långt att de går under 10:1 till och med för att få en så säker motor som möjligt. På ett besiktningsprotokoll skulle det betyda ett lambdavärde på 0.68 och de godkända värdet är mellan 0,97-1,03(eller kommer jag ihåg har jag fel?). Men då släpper man ut extremt mycket mer onyttiga avgaser, får en väldigt hög förbrukning men i åtgärd får man en motor som kan prestera ruggigt bra effekter och med moderna styrsystem så mappas gatbilarna så att de under dellast och lätt last (normal körning, landsväg och sånt) ligger på ett betydligt snällare blandningsförhållande för plånboken och miljön. Samt att de flesta stora eftermarknads styrsystemen kan lagra flera s.k "mappar" så du kan ha en för gata, en för race, en för show och en för besiktning t ex. För att köra på ett blandningsförhållande på säg 10:1 inne i stan, vid rödljus och smygkörning ja, det skulle sura ner motorn ordentligt, för att köra så krävs det att det ska gasas ur ordentligt också. Det gäller såväl turbowankel som sug ottomotor.
En snabbis bara innan jag avslutar, när det gäller att gå fett så kan ju top fuel dragsters läggas in (Vet, hör inte hemma här!) men de sprutar in så mycket bränsle att vid varje varv på vevaxeln, eller snarare varje förbränning är de precis på gränsen till en hydraulisk låsning, vilket förenklat betyder att de har så mycket bränsle i cylindern att de inte kan komprimera den mer och vevstaken är på gränsen att vika sig, inte pga förbränningstrycket utan kompressionstrycket som blir på axeln, det är eftersom de kör med ett blandningsförhållande på ca 1,7:1 (!!) och det är möjligt pga den höga halten syre som nitrometan innehåller men så är de ju som sagt nära hydraulisk låsning konstant också

Finns en anledning till att de river motor efter varje race

Hoppas på att jag inte skämt ut mig helt totalt men det tror jag inte jag har gjort då jag har läst på om just detta väldigt mycket på senare tid och har mycket bra källor till det som skrivs här, mycket möjligt att jag gjort några missar men rätta mig gärna då isf och kom gärna med källa till varför och är det egna resultat så presentera dem

För jag själv är väldigt intresserad och det är viktigt kunnande. Men som sagt, den här utläggningen var mest som en peak för den som svarade innan mig, bara för att jag är moderator på det forumet så tyckte jag det passade att försvara lite

Han kom ju inte ens till skott med något svar och TS får gärna fortsätta svara på TSR om han vill men självklart här också

Vad det gäller TS bil så efter att ha sett videon och lambdalampan lysa som en julgran så måste jag ju säga att den verkar som en väldigt trolig orsak

Men kolla igenom vad jag skrivit på TSR också, det är inte så långt ifrån det här, sa till om lambdan där också men tog med att leta efter tjuvluft, kolla lmm och hela den visan

Gomorron! Hoppas jag inte blir för varnad för detta långa utlägg bara...