3340
Sök

Ang tekniknördar och polisen trafiksäkerhetskameror

671 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
big_smile har en svår fråga men är ganska intresserad av info om hur saker funkar och effekt och så vidare..

var på väg hem igår kväll och det var hyffsat mörkt ute så blev jag omkörd av en bilist. jag skulle tippa på att jag var ca 200 meter bakom han när han passerade en kurva där det stod en kamera. och notera att jag var inte ens inom synhåll inom kameran men uppfattade att han blev med på kort klart och tydligt  en eeeennnnorrrm orange blixt sken upp över vägen och en bit bort.. så nu blev jag lite intresserad av att få veta vad det är för effekt i blixtarna  kan man bli blind av dom  eller hur många digitalkameror x kan man jämföra en sådan blixt med. vore ju onödigt roligt att veta:P kan tyvärr inte hitta nån info om tekniken i dom där skåpen.

kanske någon kan svara på om blixten syns från månen:lol:
Senast redigerat av karlsson_1984 (4 juni 2012)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
4 juni 2012
På tal om blixten så blir man inte blind men vägen kan "försvinna" i nån sekund eller två.
Det är en infraröd lampa på 350w om jag minns rätt....

Papperator
50 Inlägg
4 juni 2012
de är en 600watts blixt som kan laddas ur 1 gång i sekunden smile

Muttley
4 juni 2012
Du blir inte blind. Tror du inte mig så kör och testa wink

360 Inlägg
4 juni 2012
Du kanske kan hitta lite mera info om kamerorna här på trafikverkets hemsida smile
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan … tskameror/
och på tillverkarens hemsida: http://www.sensys.se/web/Oversikt_3.aspx
och en citerad artikel ur tidningen: NyTeknik: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php … mp;t=32466

edit: stavfel
Senast redigerat av M1Get (4 juni 2012)

188 Inlägg
5 juni 2012
Hm intressant, frågan är om detta har införts i sverige?
http://www.sensys.se/web/Oversikt_4.aspx

att den ska räkna mellan kamerorna typ?

* Voff voff *
10 593 Inlägg
5 juni 2012
Rapide skrev:
Hm intressant, frågan är om detta har införts i sverige?
http://www.sensys.se/web/Oversikt_4.aspx

att den ska räkna mellan kamerorna typ?

Nix... Eftersom vi har föraransvar i Sverige lär dom sannolikt inte kunna införa det. Skillnad i Norge t.ex., där dom redan infört det. Även Finland testar det har jag för mig.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

671 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Du blir inte blind. Tror du inte mig så kör och testa wink

jag tror dig men tänker inte testa big_smile om det inte blir ofrivilligt när man sitter i andra tankar.

671 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
tycker dock att det är ganska sjukt att man blir omkörd  av nästan alla. det är nån enstaka bara som ligger kvar o håller hastigheten. mitt tycke är ju att kamerorna kan tas bort helt och sedan installera någon form av teknik i bilarna som känner av hastighetsbegränsningen och då går bara bilen så fort och vips så finns det inga fortkörare.? men dagens bilar och även gamla har ju ca 300 hk och farter långt över hastighets gränserna. en bil behöver ju inte mer än max 100hk  och en fart av max 120 kmh. rätta mig om jag har fel

188 Inlägg
7 juni 2012
karlsson_1984 skrev:
tycker dock att det är ganska sjukt att man blir omkörd  av nästan alla. det är nån enstaka bara som ligger kvar o håller hastigheten. mitt tycke är ju att kamerorna kan tas bort helt och sedan installera någon form av teknik i bilarna som känner av hastighetsbegränsningen och då går bara bilen så fort och vips så finns det inga fortkörare.? men dagens bilar och även gamla har ju ca 300 hk och farter långt över hastighets gränserna. en bil behöver ju inte mer än max 100hk  och en fart av max 120 kmh. rätta mig om jag har fel

Skulle nog inte finnas kvar en bilindustri om man byggde bilar så där

671 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
mm nej det är nog sant det

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
7 juni 2012
TrafikSÄKERHETSkameror som man blir blind av? Jo tjena... folk skulle ju sluta köra för fort då visserligen....

/Mattias

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 juni 2012
karlsson_1984 skrev:

Är du på riktigt?

Det finns ställen där man kan och FÅR köra fortare än 120 Km/h t.o.m i Sverige.
Utomlands finns det även fri fart, bilar byggs inte bara för Sverige.
Nu har ju du en bil som stämmer med din text (Suck...och gud så tråkig) men kan lova dig att en omkörning blir mycket säkrare i tex min bil även fast jag överskrider hastigheten då.

Autotech

Muttley
7 juni 2012
Busgrabb skrev:
karlsson_1984 skrev:

Är du på riktigt?

Nu har ju du en bil som stämmer med din text (Suck...och gud så tråkig) men kan lova dig att en omkörning blir mycket säkrare i tex min bil även fast jag överskrider hastigheten då.

Vänta nu. Nämn en väg i sverige där du fullt lagligt får köra fortare än 120 ??  På allmän väg då.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 juni 2012
tkd_rille skrev:
Busgrabb skrev:
karlsson_1984 skrev:

Är du på riktigt?

Vänta nu. Nämn en väg i sverige där du fullt lagligt får köra fortare än 120 ??  På allmän väg då.

Sa inte allmän väl, jag tänkte faktiskt på bana och stripp vilket faktiskt folk med bilinresse på tex denna sajten kör på.
Sen kan det ju vara kul med lite acceleration med smile
Senast redigerat av Busgrabb (7 juni 2012)

Autotech

Muttley
7 juni 2012
Busgrabb skrev:
tkd_rille skrev:
Busgrabb skrev:

Är du på riktigt?

Sa inte allmän väl, jag tänkte faktiskt på bana och stripp vilket faktiskt folk med bilinresse på tex denna sajten kör på.
Sen kan det ju vara kul med lite acceleration med smile

Just precis wink.  Men hans ide var lite dum. Räcker med storebror som de är nu. Har folk råd med lite mer motorstarka bilar så har de.
Och för den delen så tillverkas väl de mest populära bilarna som går på vägarna idag sällan med mer än 140-150 pållar.
Jag skulle dock aldrig få för mig just nu att köpa något mindre än 200 hästar.

Sök