2888
Sök

Får polisen öppna motorhuven ??

766 Inlägg
6 juni 2012
man ska vrånga sig in i det sista om man inte har nåt att dölja så dom får det besvärligt när dom ska fjanta sig

Yawn...
3 151 Inlägg
6 juni 2012
nordstromjimmy skrev:
granadadr skrev:
Mervolic skrev:
Dessutom brukar dem bli sura om man inte samarbetar, och då finns stor risk att dem börjar leta efter massa andra fel också...

precis,, å dessutom tar det en jävla tid,, såg en vanlig bil vid kanten,, de stod där ca en timma,,

Prioriteringar kallas det.

Dem gör bara sitt jobb... Det finns regler att efterföljas, liksom inom allt. smile

Forummoderator
18 008 Inlägg
6 juni 2012
cpu1337 skrev:
man ska vrånga sig in i det sista om man inte har nåt att dölja så dom får det besvärligt när dom ska fjanta sig

Jag känner poliser privat. Tyvärr har de liksom alla andra krav på sig att prestera. De tycker inte alls om att ha en poliskontroll på en väg där 80 övergår i 60 km/h. Men de måste. Behandla de med respekt och de låter dig oftast åka vidare med en muntlig varning om inte överträdelsen är för grov. Käftar du så blir det böter. Inte mer än rätt tycker jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 juni 2012
snutarna får kolla under huven utan problem kallas flygande bes.
dvs de ska kolla allt bilprovningen gör se så allt är original inget läcker osv att batterit är ordentligt ditsatt förutsatt de finns under huven.

lika så de kan få provköra med om de misstänker tex bromsfel.

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
Lära poliserna sitt jobb!  JA det är väl ganska skönt att lära dom att dom också har lagar och regler  att följa !!
sen kanske du visar polisen din jättestora turbo  lustgas systemet   med glädje ?

Remember Everything Forgive Nothing

114 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
jag ska kolla upp allt  borde få svar snart !!  SEN FATTAR JAG INTE att vissa inte har något emot  att  poliserna  kontrollerar under huvven då  nästan 100%  av dom stylade bilarna samt racebilarna har olagligheter  under huven
frågan  är om inte alla  på garaget  tycker att det är fjantigt  med bilprovningens  "regler" varför  inte tycka att det är fjantigt  med poliser  på gatan som ska  leka besiktningspersonal ?  som någon tidigare skrev "VARFÖR TUPPA SIG"   "tuppa"  sig  gör man när man tycker att något är helt jävla korkat !!     ska säga en sak som hände mig för några år sedan jag var ute  och cyklade  hade en cykellampa bak på cykeln som blinkade rött kom en  polisbil  bad om min legitimation  skrev ut böter  och berättade varför jag fått böter !!  ska man  inte "tuppa" sig för idioti saker ??

766 Inlägg
7 juni 2012
Foxxen skrev:
jag ska kolla upp allt  borde få svar snart !!  SEN FATTAR JAG INTE att vissa inte har något emot  att  poliserna  kontrollerar under huvven då  nästan 100%  av dom stylade bilarna samt racebilarna har olagligheter  under huven
frågan  är om inte alla  på garaget  tycker att det är fjantigt  med bilprovningens  "regler" varför  inte tycka att det är fjantigt  med poliser  på gatan som ska  leka besiktningspersonal ?  som någon tidigare skrev "VARFÖR TUPPA SIG"   "tuppa"  sig  gör man när man tycker att något är helt jävla korkat !!     ska säga en sak som hände mig för några år sedan jag var ute  och cyklade  hade en cykellampa bak på cykeln som blinkade rött kom en  polisbil  bad om min legitimation  skrev ut böter  och berättade varför jag fått böter !!  ska man  inte "tuppa" sig för idioti saker ??

det är speciellt dom med ny pressad bricka som ska va extra löjliga för att visa att dom har makt och är tuffa. dom poliserna behöver känna på lite motstånd så dom kommer ner på jorden igen.

3 235 Inlägg
7 juni 2012
Ok, en följdfråga: vad kan poliser göra om huven INET går att öppna på plats? Om man t ex säger att vajern har gått av, och man inte hunnit fixa det? (klart har man monterat en solenoid med dold knapp istället för vajer...)

766 Inlägg
7 juni 2012
engolf skrev:
Ok, en följdfråga: vad kan poliser göra om huven INET går att öppna på plats? Om man t ex säger att vajern har gått av, och man inte hunnit fixa det? (klart har man monterat en solenoid med dold knapp istället för vajer...)

dom bryter väll upp den? sen får du ta bilen därifrån med bärgare för du får inte köra med trasig huv. och sen får du köpa en ny huv och lacka, montera utan ersättning.

Foxxen skrev:

Klart du ska ha få ha egna åsikter om lagen, men det hjälper inte det minst att bråka med polisen om det.
Det är lagskrivaren du ska tjafsa med.

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

plankan
7 juni 2012
Märklig tråd denna -
i alla mina 26 år som bilförare har jag aldrig behövt öppna huven för någon polis big_smile

Olika
907 Inlägg
7 juni 2012
"Skjut inte budbäraren" är ett tänkvärt ordspråk bland allt detta polishat...

Mvh
Fredrik

Pim_Pim
7 juni 2012
Vi fick öppna huven för polisen när vi var påväg till elmia sad

3 235 Inlägg
7 juni 2012
RightFront skrev:
Foxxen skrev:

Klart du ska ha få ha egna åsikter om lagen, men det hjälper inte det minst att bråka med polisen om det.
Det är lagskrivaren du ska tjafsa med.

haha:) Du väl väl att polismannen/besiktningsmannen är ansvarlig för fordonet under besiktning? Dvs:har dem sönder någonting-betalar dem för det.

Självlärd
3 083 Inlägg
7 juni 2012
cpu1337 skrev:
engolf skrev:

dom bryter väll upp den? sen får du ta bilen därifrån med bärgare för du får inte köra med trasig huv. och sen får du köpa en ny huv och lacka, montera utan ersättning.

Funderar på om jag sett något vettigt inlägg från dig cpu. Eller har du bara onödiga saker att komma med? big_smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

SwePirreMan
2 Inlägg
7 juni 2012
Ja det får de!

Flygande inspektion skall utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen.

10 §/Träder i kraft I:2012-06-01/ Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.

Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik eller i taxitrafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.

Flygande inspektion ska utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Lag (2012:220).

Annan kontroll genom polisman
11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

Kontroll av fordons last
12 § Kontroll av fordons last sker för att kontrollera att ett fordon är lastat på föreskrivet sätt. Kontrollen skall utföras av en polisman eller en bilinspektör.

Vägkontroll m.m. av färdskrivare

13 § Vägkontroll av färdskrivaren i ett fordon, som anträffas i trafik eller som kan antas ha använts i trafik i nära anslutning till anträffandet, och som enligt särskilda föreskrifter ska vara utrustat med färdskrivare, sker för att kontrollera att den är av godkänd typ och uppfyller föreskrivna krav i fråga om montering, funktion och användning. Beträffande fordon som används av företag får motsvarande kontroll ske även i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.

Kontrollerna ska utföras av en polisman eller en bilinspektör. Kontrollen enligt första styckets andra mening, får även utföras av en tjänsteman vid Transportstyrelsen med särskilt förordnande. Lag (2011:417).

Vägkontroll m.m. av taxameter

14 § Vägkontroll av taxametern hos ett fordon, som används i taxitrafik eller som kan antas ha använts i sådan trafik i nära anslutning till anträffandet, och som enligt särskilda föreskrifter skall vara utrustat med taxameter, sker för att kontrollera att den är av godkänd typ och uppfyller föreskrivna krav i fråga om montering, funktion och användning. Motsvarande kontroll får ske även i taxiföretagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa. Kontrollen skall utföras av en polisman eller en bilinspektör.

Provkörning
4 § Den som utför sådan kontroll eller prövning som avses i 3 § första eller andra stycket får i samband därmed provköra ett fordon. Detsamma gäller den som Trafikverket särskilt har förordnat att utföra haveriundersökningar och den som Transportstyrelsen särskilt har förordnat att utöva tillsyn enligt produktsäkerhetslagen

5 KAP. ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Straff
1 § Den som uppsåtligen hindrar eller försvårar en inspektion eller kontroll enligt 2 kap. 10-14 §§ döms till böter.

92 Inlägg
7 juni 2012
TLO skrev:
Precis. Varför skall man sätta sig på tvären när man inte har något att dölja? Eller erkänna sitt "brott" och kanske bara få en vänlig tillsägelse istället för böter eller värre? Varför tuppa sig och försöka "lära Poliserna sitt jobb"? Men det är väl det vanliga Polishatet som spökar som är så vanligt på garaget.org tyvärr.

Nu vill jag inte påstå att jag är eller skulle vara motstridig mot en polis. Tvärtom har jag full respekt för dom och har alltid haft trevligt bemötande. Men jag förstår dock att vissa kanske blir det. När jag exempelvis hade inbrott i min bil flera gånger tillsammans med många andra i ett kriminellt utsatt område så brydde sig polisen inte ett dugg. Dom lägger ner allt direkt, det som händer är att det kommer en liten text i lokala tidningen i bästa fall. Dom skulle kunnat kontrollera området en natt och garanterat tagit fast flera tjuvar. Så visst kan man bli sne på polisen och känna att dom inte gör sitt jobb. Men istället blev jag tvungen att flytta omgående.

Och sen för dom som tycker polisen skulle få kontrollera bilar invändigt hur som helst kan upplevas väldigt kränkande för vissa. Speciellt för dom som någon gång blivit utsatt för det ena eller andra men det gäller även vissa andra också. Dessa kan känna att dom inte litar på polisen och då kan polisen upplevas som vem som helst. I och med det så leder det till stress och då kan man börja uppföra sig på konstiga sätt och bli motstridig. Försök att sätta er in i andras situationer också för en gångs skull. smile Det ska finnas skäliga misstankar för brott tycker jag innan dom börjar snoka.

Men jag tycker exempelvis att fri hastighet på alla vägar borde införas. Jag måste förstå och acceptera att alla andra inte håller med.

1 433 Inlägg
7 juni 2012
För typ 4 månader sedan i ett lugnt villa område i en medel stor stad, i vårat hus/villa , så sover pappa på övervåningen och min lillebror i källaren , jag är i Garaget och mekar VR6:an smile   , pappa vaknar av en smäll i rutan  går ned lugnt och försiktigt när han vaknat till , då brinner det på hela fasaden för att "brandbomben" bara krossade 2 rutor och inte alla 3, min lillebror vaknar av att pappa skriker på han , han springer ut och börjar leta efter svinen i kalsonger och ringde mig medans pappa ringde polisen , jag tar bilen därifrån kanske 10 min körning men den har ingen front då för att jag bytte typ dimljusen eller nått, jag kommer hem samtidigt som polisen kommer förklarar att jag är älsta sonen och bor här bla bla bla, efter 15 min så har dem polis anmält det och skrivit rapport och ska åka hem , då ser dem bilen jag kom i och frågar; kom du i den där ; och dum som jag är så sa jag JA  i chocken och då ska dem börja hålla för att jag inte har nån skylt fram även fast dem vet  vad som hänt och jag förklarade att jag åkte hem i panik för att NÅN KASTAT EN BRANDBOMB "IN" I MITT HUS....
efter typ 20 min så lät dem det vara då jag sa att det är bara att vi syns i rätten om ni tänker bötfälla mig!, 3 veckor senare kom det åtal nedlagt för brandbomben....  ingen hittat bla bla bla...
Senast redigerat av SylvesterStallone (7 juni 2012)

114 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
fått besked idag  ALLA  poliser  får titta under huvven !!  finns inga undantag sad((

1 101 Inlägg
12 juni 2012
Foxxen skrev:
fått besked idag  ALLA  poliser  får titta under huvven !!  finns inga undantag sad((

det suger sad men om man nu har en huv som är jävligt jobbig (omöjlig ibland utan rätt verktyg ) vad gör dom då? för jag är inte jättesugen på att visa dom all dynga under min huv för de är jobbigt att få den BES som det är...

Man bör väll vara ganska SAFE sålänge dom inte sett en köra? tex man står på en träff eller liknande?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Sök