2777
Sök

Ställa tändning på b230a med planad topp trimkam och weber 45or

149 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#1
Jag har nollat motorn, rotorn pekar mot ettans stift i locket men om jag sedan ställer fördelaren så att jag kan få i lås skruven så går bilen skit.
När jag sedan försöker ställa rätt med strob lampan så ser jag inte ens markeringen på remskivan.
När jag väl får den att gå så finns de ingen ork plus att de låter som att den spikar vid belastning kan också tillägga att de inte har med förgasarna att göra för de funkade bättre innan jag började greja med fördelaren.

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

22 Inlägg
8 juni 2012
#2
Har du haft ur fördelaren?

149 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#3
jag gjorde ett komptest å de visade sig att ettan och tvåans cylindrar bara hade ca 8 i komp medans trean och fyran hade ca 12 så nu är toppen loss för vidare undersökning av ventiler m,m

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

3 235 Inlägg
8 juni 2012
#4
lägre komp mellan två cylindrar betyder ofta dålig packning/spricka i cylinderväggen.
Om du haft ur fördelaren och satt in den igen fel kan du få problem med att ställa tändningen rätt.


149 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#5
Nåt som är konstigt är att ventilspelet skiljer allt mellan 0,30 till 0,70 mm å de e ju inte riktigt bra.

Ventilerna ser fina ut och jag hittar inget märke i varken packningen, toppen eller blocket den ryker inget å blandar ingen olja i vattnet eller tvärt om å tar heller ingen olja eller vatten.

Jag ska prova slipa in ventilerna och ställa ventilspelet på 0,40mm som volvo rekomenderar samt byta toppackning så får vi hoppas att de löser sig.

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

22 Inlägg
8 juni 2012
#6
Sahl_83 skrev:
Nåt som är konstigt är att ventilspelet skiljer allt mellan 0,30 till 0,70 mm å de e ju inte riktigt bra.

Ventilerna ser fina ut och jag hittar inget märke i varken packningen, toppen eller blocket den ryker inget å blandar ingen olja i vattnet eller tvärt om å tar heller ingen olja eller vatten.

Jag ska prova slipa in ventilerna och ställa ventilspelet på 0,40mm som volvo rekomenderar samt byta toppackning så får vi hoppas att de löser sig.

Justerar inte oljetrycket det sista av ventilspelet?

Har du haft ur fördelaren??

149 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#7
Jag var på Skara Motor idag å han tyckte att jag skulle skrota den toppen och använda min original 531:a istället för att de låg shims som var över 5mm i trimtoppen å de verkade helt fel menade han så nu ska jag montera den andra toppen imorn så får vi se hur de går.

Måste även säga att Skara Motor verkar vara ett kanonställe väldigt trevligt å hjälpsam personal smile

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 juni 2012
#8
Jo men tändningen ska ju gå att få rätt även om toppen är totalsopor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

149 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#9
Anledningen till att tändningen inte gick att ställa var för att remhjulet på veven hade lossnat kilen hade lossnat så markeringen stämde inte längre =/

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

22 Inlägg
10 juni 2012
#10
Lossnat!? Tur att du kom undan totalt motorhaveri. Har aldrig hört att den bulten har lossnat, den skall dras med typ 150Nm...

21 761 Inlägg
10 juni 2012
#11
Vad jag har förstått så är det inte unikt att kilen pajjar eller lossnar, orsaken är troligen att när man försöker dra åt muttern så "följer motorn med" i vridningen och då blir det inte så hårt åtdraget. Inte alla som har tillgång till mutterknackare eller "Volvos verktyg nr xxxxx", då kan nog sånt där hända. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 juni 2012)

766 Inlägg
10 juni 2012
#12
nicwei01 skrev:
Lossnat!? Tur att du kom undan totalt motorhaveri. Har aldrig hört att den bulten har lossnat, den skall dras med typ 150Nm...

kolvarna tar inte i ventilerna på rödblockare utom på k motorn så man byter aldrig kamrem innan haveri på dom:P

766 Inlägg
10 juni 2012
#13
Drönirettab skrev:
Vad jag har förstått så är det inte unikt att kilen pajjar eller lossnar, orsaken är troligen att när man försöker dra åt muttern så "följer motorn med" i vridningen och då blir det inte så hårt åtdraget. Inte alla som har tillgång till mutterknackare eller "Volvos verktyg nr xxxxx", då kan nog sånt där hända. smile

eller en polare som trampar på bromsen och har 4ans växel i och dra så hårt man orkar går lika bra:)

149 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#14
Jo om man har planat toppen tillräckligt mycket samt har bra lyft i kammen så tar kolvarna i ventilerna även på 8 ventilarna .

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

149 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#15
Niklas: de var alltså bara remskivan till fläktremmarna som lossnat å inte kamdrevet som tur var smile men nu e toppen planad och renoverad så nu går bilen som skam igen smile

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen


Sök