3254
Sök

244 väghållning, anpassad till bana/drifting - tips och råd?

Thedriftking
10 juni 2012
Trådstartare
#1
Tjena

Snart ska 240in få sig en omgång nya delar till väghållningen!

Bilen ifråga är en Volvo 244 utrustad med turbons väghållning/bromsar och en m50b25 + ZF, volvo axel
Jag har tänkt mig nya bussningar till både bak- och framvagn

Men behöver tips om bromsar, stätdämpare och fjädrar,
Budgeten är satt till ca 15.000:-

KHRacing
10 juni 2012
Trådstartare
#2
Dämpare från KG Racing/Tuning vad det nu heter. S60R frambromsar/skivor. orginal bak.

borde räcka en bra bit.

Även sk: ambulansstag, m.m

Thedriftking
10 juni 2012
Trådstartare
#3
KHRacing skrev:
Dämpare från KG Racing/Tuning vad det nu heter. S60R frambromsar/skivor. orginal bak.

borde räcka en bra bit.

Även sk: ambulansstag, m.m

Ja, såg dom bilstein dämparna och sen hårdare fjädrar,
Till OKen behövs adaptrar?

Dubbla krängningshammare eller en grövre?

Jag kör även med 25mm Spacer då folk säger att 240 'mår bra' av bredare 'hjulbas'
Senast redigerat av Thedriftking (10 juni 2012)

KHRacing
10 juni 2012
Trådstartare
#4
lite breadare fram, lite smalare bak är mina egna rekommendationer.

Dubbla bak-krängare funkar ypperligt & Volvokrängarna kan man skruva ihop okså via fästhålen.

Ang adapterplattor så tror jag det behövs, men någon borde ju sälja dessa ?

Kan även rekommendera Biltemafjä'derlistan som ligger på Rejsa.nu !.
Senast redigerat av KHRacing (10 juni 2012)

Thedriftking
10 juni 2012
Trådstartare
#5
KHRacing skrev:
lite breadare fram, lite smalare bak är mina egna rekommendationer.

Dubbla bak-krängare funkar ypperligt & Volvokrängarna kan man skruva ihop okså via fästhålen.

Ang adapterplattor så tror jag det behövs, men någon borde ju sälja dessa ?

Kan även rekommendera Biltemafjä'derlistan som ligger på Rejsa.nu !.

Får testa lite bredare fram smile
Nått 'Volvo tuning' företag bör ha adapter, finns de några OK som är lika bra som s60r? Ifall man inte får tag i några

huh?
10 427 Inlägg
10 juni 2012
#6
Slå en kik här och se om det finns något som passar: http://www.rallyboutique.com/ (lite annorlunda fjädrar och stötdämpare än det normala utbudet)

**

Ang dubbla krängningshämmare så är det någon lirare som räknat fram detta ("dubbla motsvarar enkel"):
16+16 = 19.027 __ 19+19 = 22.595 __ 21+21 = 24.973 __ 23+23 = 27.352 __ 25+25 = 29.730
16+19 = 21.037 __ 19+21 = 23.873 __ 21+23 = 26.243 __ 23+25 = 28.615
16+21 = 22.581 __ 19+23 = 25.307 __ 21+25 = 27.657
16+23 = 24.242 __ 19+25 = 26.866
16+25 = 25.988
Från: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=9587

**

Edit: och polybussningar från SuperPro går ju att köpa här: http://www.kgtrimning.com/ (som kanske är bekant)
Senast redigerat av steifan (10 juni 2012)


KHRacing
10 juni 2012
Trådstartare
#7
Dock funkar dubbla i praktiken, då flertalet svsnka förare kör med detta, bla DanneJ med son guldfärgade 745:a

huh?
10 427 Inlägg
11 juni 2012
#8
KHRacing skrev:
Dock funkar dubbla i praktiken, då flertalet svsnka förare kör med detta, bla DanneJ med son guldfärgade 745:a

Yes men vill man ha styvare så är det bara att handla nytt wink IPD säljer ju 25/25 satser till 240 med
lite varningar om överstyrning jämfört med vanliga 25/22-satsen (till tex 740/940 är 25/25 standard
utan några särskild varningar) så kan ju hända att 25mm bak är lite aggressivt till just 240.

Enligt denna grovräknade tabell för solida krängare så blir en uppgradering från dubbla 19 motsvarande ca 23mm till 25mm 40% styvare*:
http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf

* högre torsion.
Senast redigerat av steifan (11 juni 2012)


266 Inlägg
11 juni 2012
#9
sätt 240ins fram ok bak de räcker gott å väl där smile fram vetja inte vad du ska köra me men värre grejer iallafall smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Thedriftking
11 juni 2012
Trådstartare
#10
elgh33 skrev:
sätt 240ins fram ok bak de räcker gott å väl där smile fram vetja inte vad du ska köra me men värre grejer iallafall smile

Ja nått sånt smile
Fram har folk tipsat om s60r eller xc90 nyare modell med tillhörande skivor

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
12 juni 2012
#11
Thedriftking skrev:
elgh33 skrev:
sätt 240ins fram ok bak de räcker gott å väl där smile fram vetja inte vad du ska köra me men värre grejer iallafall smile

Ja nått sånt smile
Fram har folk tipsat om s60r eller xc90 nyare modell med tillhörande skivor

http://www.l-m-r.se/product.do?productId=VOBS009  Där har du adaptrar som passar wink

När du letar ok/skivor från R modellarna så bör du kolla Turbo performance club forumet där säljs en del kit emellanåt till bra priser wink

~Andy~

504 Inlägg
3 september 2012
#12
Är inne på 25+25 på krängningshämmare. Känns ju som att jag vill att bilen ska överstyra lite. wink
Har nån av er koll på var det finns till bra pris? Hittade på KG trimning, där tog dom 4350:- för en sats.

Hittade även bromskit på bakaxel.se
http://www.bakaxel.se/produktvisaren/it … 40-xc.html
Senast redigerat av PuppPutte (3 september 2012)

HÅRDROCK

huh?
10 427 Inlägg
4 september 2012
#13
PuppPutte skrev:
Är inne på 25+25 på krängningshämmare. Känns ju som att jag vill att bilen ska överstyra lite. wink
Har nån av er koll på var det finns till bra pris? Hittade på KG trimning, där tog dom 4350:- för en sats.

Absolut bäst pris på IPD-grejer får man i USA. Men ska man handla från Sverige blir det ju dyr frakt, tull osv.
http://www.ipdusa.com/products/4856/100 … 240-models
348 dollar, dvs ca 2300kr i USA för 25/25 (+frakt & tull om man ska importera).

Själv köpte jag ett IPD-kränghämmarkit till min 740 från European Tuning i Nederländerna (officiell distributör för IPD i Europa), direktlänk til 25/25 för 240:
http://www.europeantuningshop.nl/index. … ct_id=5194
355 euro plus frakt, ca 3000kr plus frakt (jag förskottsbetalade till bankkonto förra våren, funkade bra smile )

25/22satsen till 240 hos Xtremt.se (officiell distributör åt IPD i Sverige)
http://www.xtremt.se/show_product.asp?a … at_id=1554
4395kr, gratis frakt tom smile


Ganska övertygad om att du sparar minst en tusing på att handla från European Tuning i Nederländerna.


1 948 Inlägg
6 september 2012
#14
anpassning för drifting? Stenhårt chassi, -6 grader camber fram, 0 i camber bak och en 100% diff smile

5 089 Inlägg
6 september 2012
#15
baltis skrev:
anpassning för drifting? Stenhårt chassi, -6 grader camber fram, 0 i camber bak och en 100% diff smile

ska det inte vara stenhårt i bak och jättemjukt i fram på driftingbilar? (generellt)

\Lindgren

1 948 Inlägg
6 september 2012
#16
FLindgren skrev:
baltis skrev:
anpassning för drifting? Stenhårt chassi, -6 grader camber fram, 0 i camber bak och en 100% diff smile

ska det inte vara stenhårt i bak och jättemjukt i fram på driftingbilar? (generellt)

Kan du iofs ha rätt i smile Är mer ute efter att få baken att inte släppa jag wink

Men om jag tänker tillbaka på tiden med bakhjulsdrivna volvos och svetsdiff, då var ju det goaste att ha ganska mycket zigenar-häng. dvs LÅÅÅÅÅÅG bak och lite högra fram big_smile (=mjukare fram, hårdare bak).




Men det lättaste sättet att få en bil att drifta är helt klart att leka med hjulvinklarna.

504 Inlägg
6 september 2012
#17
steifan skrev:
PuppPutte skrev:
Är inne på 25+25 på krängningshämmare. Känns ju som att jag vill att bilen ska överstyra lite. wink
Har nån av er koll på var det finns till bra pris? Hittade på KG trimning, där tog dom 4350:- för en sats.

Absolut bäst pris på IPD-grejer får man i USA. Men ska man handla från Sverige blir det ju dyr frakt, tull osv.
http://www.ipdusa.com/products/4856/100 … 240-models
348 dollar, dvs ca 2300kr i USA för 25/25 (+frakt & tull om man ska importera).

Själv köpte jag ett IPD-kränghämmarkit till min 740 från European Tuning i Nederländerna (officiell distributör för IPD i Europa), direktlänk til 25/25 för 240:
http://www.europeantuningshop.nl/index. … ct_id=5194
355 euro plus frakt, ca 3000kr plus frakt (jag förskottsbetalade till bankkonto förra våren, funkade bra smile )

25/22satsen till 240 hos Xtremt.se (officiell distributör åt IPD i Sverige)
http://www.xtremt.se/show_product.asp?a … at_id=1554
4395kr, gratis frakt tom smile


Ganska övertygad om att du sparar minst en tusing på att handla från European Tuning i Nederländerna.

Tack för tipset! Nu måste man ju handla ännu mer godis. big_smile

HÅRDROCK

227 Inlägg
6 september 2012
#18
FLindgren skrev:
baltis skrev:
anpassning för drifting? Stenhårt chassi, -6 grader camber fram, 0 i camber bak och en 100% diff smile

ska det inte vara stenhårt i bak och jättemjukt i fram på driftingbilar? (generellt)

OM man åker med liten motor så kan man måsta göra så.
Annars vill man ha så mycket fäste som möjligt som effekten man har orkar med.
Utan fäste blir det ingen fart!

SKÅNING
1 215 Inlägg
6 september 2012
#19
KHRacing skrev:
lite breadare fram, lite smalare bak är mina egna rekommendationer.

Dubbla bak-krängare funkar ypperligt & Volvokrängarna kan man skruva ihop okså via fästhålen.

Ang adapterplattor så tror jag det behövs, men någon borde ju sälja dessa ?

Kan även rekommendera Biltemafjä'derlistan som ligger på Rejsa.nu !.

nu har ju 240 breddare hjulbas fram än bak orginal så där behövs inte så mycke i det fallet, men själv kör jag med 20mm specer bak för att mina bakfälgar ska passa och när jag har börn/sladd däck på så sitter dom också me specers och jag tycker det är bättre och lättare att få ut baken då bilen inte gränger lika mycke över axeln, speciellt om man åker utan låst diff, nu har jag ju diff i men tycker ändå att de är behagligare med den brada hjulbasen

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

1 948 Inlägg
6 september 2012
#20
Driftar_N skrev:
FLindgren skrev:
baltis skrev:
anpassning för drifting? Stenhårt chassi, -6 grader camber fram, 0 i camber bak och en 100% diff smile

ska det inte vara stenhårt i bak och jättemjukt i fram på driftingbilar? (generellt)

OM man åker med liten motor så kan man måsta göra så.
Annars vill man ha så mycket fäste som möjligt som effekten man har orkar med.
Utan fäste blir det ingen fart!

Har aldrig provat på "drifting" jag, utan har mina erfarenheter utav lite oskyldigt sladdande med m3an och en hel del volvos på vintern, men tror ändå inte jag e helt bakom i mitt resonemang smile

Du vill väll ändå ha en massa negativ camber fram, just för att få grepp i framvagnen när du har mycket rattuslag, oavsett om du kör med 200hk eller 1000hk? Detta påverkar ju inte drivet framåt på raksträckor, och i kurvor så borde väll bakdäcken ändå orka med att accelrera med så mycket effekt i motorn?

Däremot kan jag förstå att om man har mycket effekt så åker man gärna och driftar med slicks, r-däck eller bara så breda fina premium-däck som möjligt, just för att få greppet/farten. MEN jag tycker fortfarande att det borde vara så att man vill balansera bilen med hjälp av hjulvinklar så det blir överstyrd?

Rätt mig genom om jag har fel och vore intressant att få höra vad för typ av hjulvinklar som rekommenderas i säg 1300kg bil med 5-7 hundra hk.


Sök