Vet inte om det är värt att väcka denna tråd till liv igen men jag gör det ändå (kanske skulle starta ett nytt "projekt" istället)
Efter jag skrev mitt senaste inlägg i denna tråd för nästan ett år sedan gav jag mer eller mindre upp på bilen och lät den gå på förhöjd tomgång. Men när jag köpte en 850 istället som jag pendlade med tänkte jag att jag lika bra kan plocka isär Opeln och försöka leta efter felet lite mer seriöst.
Efter lite letande och testande så kom jag fram till att den höjde tomgången ytligare lite om man sprutade startgas lite random i motorutrymmet, vilket såklart betyder att det drog tjuvluft (vilket jag tidigare av någon anledning hade kommit fram till att den inte gjorde...).
hittade till slut en slang med en liten spricka på undersidan och efter att ha bytt den så gick den bra igen, jag tänkte då att jag samtidigt kunde kolla på lite andra grejer när jag ändå hade fått in den i mitt farmors garage (som tog 3 dagar att städa innan jag kunde få in bilen) efter någon vecka insåg jag att jag aldrig slutande att plocka bort grejer för att laga/ modda. Helt plötslig såg bilen ut såhär:
![https://dl-web.dropbox.com/get/bil/20140210_190328.jpg?_subject_uid=294597220&w=AABEuLAO0e6WvnwKJxHvTqJRdmEBfdGEt8E4I9m3B-YUcA]()
Jag hade vid detta tillfälle fastnat i ett nytt projekt visste dock inte än vad jag ville göra med bilen så började med att fräscha till den lite och laga lite rost.
Efter att ha lagat rost i någon månad insåg jag att jag antingen måste ge upp denna bil eller ge allt jag kan och orkar på bilen. tänkte att det kan bli ett bra projekt för att lära mig om bilar och "simplare" mekaniska preparationer.
Efter att jag bestämt mig att jag ska ge bilen mitt allt så gav jag upp iden om att jag bara skulle få den i ett fint originalskick utan istället göra det till en Itasha/ reklambil för föreningen jag är ordförande för.
Lite kort vad jag har gjort med den:
*Skaffat ny baklucka som jag håller på att modda
*Lagat motorn
*Lagat 99.9% av all rost (kanske till och med 100%)
*Lagat soppatanken
*Bytt alla fjädrar och dämpare
*Gett den en ny underredsbehandla
*Köpt ett ljudsystem för 12k
*Ljudisolerat bilen med Bitumen-plattor/"asfaltsgummi" och tjocka ljuddämpningsplattor
*Köpt nya inredningsdetaljer från skroten
*Börjat bygga en bakre stötfångare som är lite lägre än originalet
*Skaffat vindavisare och en något större spoiler
*Nya fälgar
*Nytt avgassystem
*Tagit bort och spacklat igen de 2 "antännfestningar" bilen hade (vet dock inte om jag ska köra hajfene eller köra utan radio)
det var dom grejerna jag kom att tänka på just nu men har fixat mycxket mer än så.
Har tyvärr itne tagit allt för mycket bilder den senaste tiden men ska lägga upp de jag har som har något värde och ska försöka ta lite mer fotton nu när det itne bara är en massa rostlagning.