Mannenmyten skrev:
Jag har skrivit ihop ett litet förslag till mall. Kom gärna med respons eller vidarebefordra det till berörda makthavare/myndighetspersoner.
Bäste förespråkare för bilhobbyns utdöende.
Det är med stor oro vi tagit del av ert förslag gällande inskränkningar i privatpersoners rätt till en så kallad reservdelsbil eller nedplockad projektbil.
Förslaget innebär att ni vill bli av med de bilar som stått stilla i över ett år, då ni betraktar dessa som naturvådliga. Syftet är gott, men dessvärre helt fel utformat.
Då vi som undertecknar detta, kanske till skillnad från er, ser bilhobbyn som en tillgång och ett intresse vi lever för vill vi ta tillfället i akt att på ett övergripande plan redogöra för hur orättvist och fel det här förslaget kan komma att slå.
Till att börja med är Sverige på många sätt ett mycket framstående land sett till möjligheterna att kunna ha bilar som hobby. Trots att förordningar, förbud, regler och lagar gärna fått vara färre i flera avséenden så är situationen uthärdlig. I alla fall om man jämför med hur det kan komma att bli.
Sverige har levererat, och hyser än idag, många profiler inom bilhobbyn. Intresset, passionen och kunskapen här är större än på många andra ställen runt om i världen. Det handlar om allt från att amerikaner som vill se riktigt fina amerikanare åker till Sverige och Power Big Meet i Västerås, till att de vill imponeras av europeiska custombyggen på Custom Motor Show i Jönköping.
Som sagt, det är dels tack vare att vi i lagboken fått gehör för vårt intresse men även att vi själva som representerar bilhobbyn har ett brinnande intresse som vi kunnat uppnå detta.
Vi har viss förståelse för att det, sett ur ett miljöfrämjande perspektiv, kan övervägas huruvida det ska vara tillåtet att ställa oljeläckande rishögar till bilar ute i skogen. I synnerhet ifall dessa aldrig mer kommer rulla på vägarna igen.
Men det är orimligt att i samma andetag försöka ta död på vår bilhobby. Dessutom skulle det missgynna den miljö ni, och vi också för den delen, håller varmt om hjärtat. I det här fallet funderar vi exempelvis på varför ni tycks föredra att tillverka nya grejer och därmed slösa på jordens resurser, än att återvinna och reparera det gamla.
Ett konkret förslag är att höja skrotpremien. Det skulle med all sannolikhet resultera i att en hel del, till och med av ägarna själva, mindre önskvärda renoveringsobjekt lämnade sina liv som bilar och därigenom inte längre kunde orsaka miljön någon större skada.
Kompromisser är ofta den bästa lösningen och där är vi nu. Den nuvarande situationen har förhandlats fram av båda parter. Risken om bara den ena sidan får sin vilja igenom blir ju också att vissa, tyvärr, överväger att utmana lagen och "köra sitt eget race" som de alltid gjort (så kallad civil olydnad). Detta skulle ingen vinna på.
Jag hoppas och tror vi tillfört er ytterliggare en dimension att ta med i bedömningen. Det bör vara en självklarhet att få renovera och arbeta med en bil under en längre period. Det anser vi vara ett väldigt rimligt krav.
MVH
En av Sveriges fordonsentusiaster