En nostalgisk byggtråd om mitt och min polare Stefans allra första bilbygge. Bilen totalförstördes i en brand sommaren 2012, vilket fick alla gamla härliga minnen att välla fram. Tråden startar därför som en nostalgisk resa i... Visa mer
Projekt VW Squareback/Cabriolet –68, Edition III. Avsnitt 2 Motorn mådde inte riktigt bra. Den läckte olja, och till på köpet rök ett tändstift av när vi skulle kontrollera kompressionen …
Bara att spotta i nävarna med andra ord Ut med motorn…
… av med kåporna …
… som var oljiga av diverse läckage. En smutsig hög med rosa kåpor
Demonteringen fortsatte.
”Motorn har dåligt komp – lika bra att göra något kul av den!”, resonerade Stefan
Lite tvättbilder:
Motorn plockades ner till minsta pinal… Motorn rengjordes först med biodiesel och eldningsolja (!), sedan vanlig Via i kokhettvatten med diskborste. Resultat blev helt OK:
Här är blocket ihopsatt och topparna sitter på distanser av kopparrör.
Stefan har nämligen lagt in beställning på nya delar så att motorn blir en riktigt pigg liten sak !
Under tiden är det dags att bygga extraktorgrenrör, så fortsättning följer…
Stefan började sedan bygga ett rör i taget – av rostfria rör så klart :
Så där ja – alla rören på plats !
Stefan valde sedan att bygga ljuddämparen lika fyrkantig som på ritningen ovan (jag tycker personligen konstruktionen på den detaljen är särskilt estetiskt tilltalande…). Det blev ett bygge från scratch i rostfritt:
Projekt VW Squareback/Cabriolet –68, Edition III. Avsnitt 4
Tyvärr har jag inte bilder på alla moment i bygget av motorn, men ni få hålla tillgodo med det som postas !
Stefan skaffade en del ”godis” som skulle sättas på plats:
Topparna har portas och fått nya ventiler i storleken 42/36 istället för original 41/34. Dessa är rejält portade i avgaskanalerna och har fått 8 mm styrningar istället för original 9mm.
Motorn blir nu lite större, utökad från originalets 93x66 till 96x78. Den har fått en strokervev och nya cylindrar med 96 mm borr. Kolvarna är smida JE med kolvbulten väldigt högt och vevstakarna är h-stakar typ 1 5.4". Den har även fått en ny kam; en Web 494 med 280 graders duration och mindre bascirkel.
Stefan var tvungen att slipa lite i toppen av blocket för att få frigång för stakarna. Han skaffade ett nytt svänghjul från en WBX med 228mm koppling och lättade det lite lagom, sådär 1 kg eller något i den stilen i ytterkanten.
Skaffade Weber 44 idf med insug till motorn, vilka kapades av lite så att förgasarna inte skulle slå i kanten till motorluckan. De fick också portning.
Nu börjar det bli dags för kåporna.
För att kunna använda typ4-motorn i en typ3 måste man styva upp upphängningen i bakkant. Det sitter ett litet extra fäste till en extra motorkudde "syns lite på bågen"