2954
Sök

OBD2 ELM327 Bluetooth (blåtand) adapter - Lista över testade bilar.

grön aktivist
846 Inlägg
26 juni 2013
#182
ELM327 funkar finfint på SAAB 900, 9000, og9-5, og9-3, ng9-3.
Den funkar även på Skoda Octavia mk1, Octavia mk2, Fabia mk1, Fabia mk2.
Fler bilar kommer testas!

EDIT : på alla nämnda bilar så har realtime och felkodsläsning fungerat!

SAAB 900/9000/9-3/9-5 samt Skoda Fabia mk2, Octavia mk1 och Octavia mk2: OBD-uttag sitter i plastpanelen under ratten.
På Skoda Fabia mk1 så sitter den i en liten fack bakom en plastpanel snett under ratten.

http://img.photobucket.com/albums/v446/JONTDI/Skoda%20Fabia%20vRS/2005_0617Image0001.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v446/JONTDI/Skoda%20Fabia%20vRS/2005_0617Image0002.jpg

Bilderna är lånade från en brittisk Fabia mk1, men den sitter "på samma ställe" fast på rätt sida av bilen så att säga wink.
Under ljusvredet!
Senast redigerat av Confide (27 juni 2013)


11 Inlägg
26 juni 2013
#183
Louksor skrev:
Ja, funkar bra både med mobilen och laptop.
Kommer åt motor och växellådan på min -99.

volvo_x70 skrev:
Är det någon som har provat den på volvo v70 -99?


Ok tack så mycket:)

42 Inlägg
26 juni 2013
#184
nån som vet var obd uttaget sitter på saab 9-5 2006 ?


Filosof
99 Inlägg
26 juni 2013
#185
har testat denna i min s60R årsm 2005, min v70 classig årsm 2000, polarens bmw 320 -98, polarens bmw 325xi 2007, 2 olika WV passat (en sedan och en kombi) årsm 01 och 02, polarens gamla honda civic type R -08, polarens bmw 540 -02.

Har med andra ord fungerat i alla bilar jag testat :-)


Avstängd
10 388 Inlägg
26 juni 2013
#186
Det jag gärna skulle se att folk skrev ut (för att göra listan mer "komplett") när de säger att det fungerar, är huruvida det är realtime som fungerar, felkodsläsning/radering eller både och


Min A3:a fungerar nada på iaf. Har däremot inte kollat om det är elmen som gett upp eller det helt enkelt inte bara fungerar ihop av någon märklig anledning (vag-com fungerar ypperligt).

Uttagsplacering på Audi A3;

8L Pre-Facelift; mittkonsollen under askkoppen
8L Facelift; "standardplatsen" (nere till vänster under ratten vid huvöppnarhandtaget)
Senast redigerat av it_mutt (26 juni 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

194 Inlägg
27 juni 2013
#187
Opel Corsa 1.2 Twinport -06 ; Ovanför prylfacket/askkoppen. Allt fungerar som det ska.


8 Inlägg
28 juni 2013
#188
JePeSWE skrev:
FireTux skrev:
JePeSWE skrev:
Fick min OBD2 idag http://dx.com/p/obdii-bluetooth-car-dia … -12v-42825
Funkar fin fint på min XC70 -06.
Enda jag undrar är om den drar ström när nyckeln är av,det lyser en röd diod när bilen är avstängd och nyckeln är av.

Glömde min i saaben över natten...då var bilen inte så villig att starta på morgonen så för mig drar den ström hela tiden. Vet inte om det är samma på volvo, men det lät ju på din beskriving som den också drar ström när bilen är avstängd

Jepp,det var det jag misstänkte.

Det var lugnt,den drog typ ingen ström alls.Kan säkert sitta i några dygn utan att det händer något.


42 Inlägg
28 juni 2013
#189
hittade hos xenonhuset, elm327 bluetooth v1.4.. är det senaste versionen eller finns det fler eller vad innebär det ?


Avstängd
10 388 Inlägg
29 juni 2013
#190
Niiko skrev:
hittade hos xenonhuset, elm327 bluetooth v1.4.. är det senaste versionen eller finns det fler eller vad innebär det ?

Senaste ELM327-chippet är 2.0. Versionen innan det var v.1.4b (v1.4A, v1.5 & v1.5a är alltså klonade hittepåchip)



Changelog (om det nu skulle finnas något intresse för det);

v1.0
    - Supports:
        SAE J1850 PWM and VPW,
        ISO 9141-2 (10.4 and 9.6 kbps),
        ISO 14230-4 (10.4 and 9.6 kbps)
        as well as ISO 15765-4 CAN (250 and 500 kbps)
    - RS232 baud rates are only 9.6 or 38.4 kbps


v1.0a
    - J1850 VPW timing adjustment for some '99 - '00 GM trucks.


v1.1
    - Introduced Programmable Parameters
    - Added Flow Control commands


v1.2
    - RS232 baud rates are adjustable to 500 kbps
    - Programmable Parameters can be reset with a jumper
    - Introduced Adaptive Timing
    - Added SAE J1939 support (protocol A)
    - Added user defined CAN protocols B and C
    - Modified KWP protocols to allow four byte headers


v1.2a
    - Changed error detection to catch KWP 4 byte headers if no data or checksum
    - Added check to prevent CAN mask corruption on certain Flow Control sends


v1.3
    - Adaptive Timing tuned a little differently
    - Several J1939 improvements
    - New CAN CRA commands to help setting masks and filters
    - New CAN D0/D1 commands for printing of message dlc
    - New CAN RTR command for sending same
    - Added space character control in responses
    - New STOPPED message for user interrupts during searches
    - Introduced LV RESET message for resets from low voltage
    - New @2 and @3 commands for storing of unique identifier
    - Added ability to state the number of responses desired


v1.3a  (still available)
    - Added wiring checks for when the J1962 CAN pins are used for other functions


v1.4
    - Added Low Power mode ('sleep' function)
    - Added extended addressing mode for CAN protocols
    - Added 4800 baud ISO 9141 and ISO 14230 support
    - Allow manual control over ISO 9141 and ISO 14230 initiation
    - Provided a single EEPROM byte for user data storage
    - All interrupts now say STOPPED (not just when searching)
    - Many new Programmable Parameters and additions


v1.4b  (still available)
    - New CSM command to have active or passive CAN monitoring
    - New CRA command to quickly reset changed masks and filters
    - Several SAE J1939 updates


v2.0
    - New Activity Monitor watches OBD pins
    - Wake from Low Power now retains settings
    - AT CRAs accept 'don't care's (X's)
    - New PP's provide extensive ISO/KWP control
    - Increased the RS232 Tx buffer to 512 bytes
    - Brownout reset voltage reduced to 2.8V

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

42 Inlägg
29 juni 2013
#191
så mao klarar man sig/räcker det med v1.4, kanske dom flesta använder sig av.


Avstängd
10 388 Inlägg
29 juni 2013
#192
Niiko skrev:
så mao klarar man sig/räcker det med v1.4, kanske dom flesta använder sig av.

Det tror jag absolut. Inga revolutionerande förändringar, iaf inte för "oss vanliga dödliga".

Däremot har jag märkt stora skillnader i programversionerna, så där gäller det däremot att hålla sig uppdaterad smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

42 Inlägg
29 juni 2013
#193
it_mutt skrev:
Niiko skrev:
så mao klarar man sig/räcker det med v1.4, kanske dom flesta använder sig av.

Det tror jag absolut. Inga revolutionerande förändringar, iaf inte för "oss vanliga dödliga".

Däremot har jag märkt stora skillnader i programversionerna, så där gäller det däremot att hålla sig uppdaterad smile

Okej tack för det svart smile. då vet jag det smile


Sir
935 Inlägg
3 juli 2013
#194
Testat Volvo V70 -01 funka.
Audi a8 -95 funka inte sitter framför växelspaken under askkoppen.
Audi a8 -04 funka inte sitter på vänster sida under ratten.
Min vag com funkar på audisarna så inget fel där.

Bara så ni vet.
Senast redigerat av marcus80 (3 juli 2013)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
3 juli 2013
#195
Har haft min i 2 år så vet inte hur uppdaterad den är.. men den fungerar på min Audi A3 8p 2004 iaf! smile
Kontakten sitter på förarsidan, bakom spaken till huven, Inget att plocka bort, bara plugga in! smile
Den kan sitta där förevigt wink
Senast redigerat av MadeByMe (3 juli 2013)

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

640 Inlägg
5 juli 2013
#196
Fick hem min idag och testade den mot min Volvo S80II -07. Realtime fungerar klockrent via Torque på min SGS3 (kör CM10.1). Har dock inga felkoder i bilen så har inte kunnat testa att radera några.

ODB-uttaget på de här bilarna sitter på vänster sida, under handtaget för att släppa på p-bromsen.


9 Inlägg
10 juli 2013
#197
Tänkt köpa en ELM 327 OBD 2 Wifi till min saab 9-3 -04. Har en Samsung G S4. Tänkte kolla om det är någon som använder sig utav denna OBD 2 enhet utan att behöva göra en så kallad "jailbrake" för att få det att funka med WIFI?


grön aktivist
846 Inlägg
10 juli 2013
#198
Varför inte bluetooth om jag får fråga? Billigare, garanterat enklare att koppla upp och lika snabb smile?


9 Inlägg
10 juli 2013
#199
Confide skrev:
Varför inte bluetooth om jag får fråga? Billigare, garanterat enklare att koppla upp och lika snabb smile?

Okej, är BT verkligen lika snabb? Läst runt lite och wifi ska ha snabbare respons. Men det kanske inte är märkbart?


Avstängd
10 388 Inlägg
10 juli 2013
#200
accerhawk92 skrev:
Confide skrev:
Varför inte bluetooth om jag får fråga? Billigare, garanterat enklare att koppla upp och lika snabb smile?

Okej, är BT verkligen lika snabb? Läst runt lite och wifi ska ha snabbare respons. Men det kanske inte är märkbart?

Det är inte märkbart. Det är så fruktansvärt lite information som skickas över så det är inget du behöver oroa dig för. Det microlagget du kan få på ex.vis varvräknare eller annat är, i mitt tycke iaf, försumbart.

Sivan jailbreakar man inte, det gör man med Ajphöne f.ö.
Senast redigerat av it_mutt (10 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök