2054
Sök

OBD2 ELM327 Bluetooth (blåtand) adapter - Lista över testade bilar.

194 Inlägg
1 augusti 2013
Niiko skrev:
it_mutt skrev:
Mack skrev:

Glöm inte som jag, och slå igång blåtandsfunktionen på telefonen - eller wifi eller vad man nu kör via för kontakt..
Det händer liksom inte så mycket om man inte slår igång det..

Det är ju ett bra och väldigt grundläggande tips ja wink

Krist skrev:
Du måste först para ihop telefonen med elm327 (kod 1234) sen öppnar du appen och då ska den koppla. Om du inte slagit in nån kod så har du ju inte kopplat mobilen med elm327...

Behöver inte vara sant.

Jag har/hade ingen kod på min, och den fungerar uppenbarligen finfint (i allt som jag testat den i utom A3:an). Så det där är tydligen från enhet till enhet.

precis, jag har inte skrivit in nån kod och den ska va kopplad till telefonen, går det att göra om/ändra vilken telefon den ska vara kopplad till alternativt nollställa allt på hela torque ?
Står "not connected to ecu, connect to ecu first then try again" får fråga min kompis och ta hjälp med ev inställning eller prova hans elm327 för att se om det funkar fast med min mob ist för hans smile annars får ja försöka vidare eller reklamera varan

Provade min elm327 på min A6, tog ett litet tag men tillslut så connectade den mot ECU:n.

Så där var Audi A6 '09 bekräftad att fungera också smile uttaget sitter vänster sida ovanför pedalerna, inget lock bara och pressa in läsaren smile

Avstängd
10 388 Inlägg
1 augusti 2013
Niiko skrev:
it_mutt skrev:
Mack skrev:

Glöm inte som jag, och slå igång blåtandsfunktionen på telefonen - eller wifi eller vad man nu kör via för kontakt..
Det händer liksom inte så mycket om man inte slår igång det..

Det är ju ett bra och väldigt grundläggande tips ja wink

Krist skrev:
Du måste först para ihop telefonen med elm327 (kod 1234) sen öppnar du appen och då ska den koppla. Om du inte slagit in nån kod så har du ju inte kopplat mobilen med elm327...

Behöver inte vara sant.

Jag har/hade ingen kod på min, och den fungerar uppenbarligen finfint (i allt som jag testat den i utom A3:an). Så det där är tydligen från enhet till enhet.

precis, jag har inte skrivit in nån kod och den ska va kopplad till telefonen, går det att göra om/ändra vilken telefon den ska vara kopplad till alternativt nollställa allt på hela torque ?
Står "not connected to ecu, connect to ecu first then try again" får fråga min kompis och ta hjälp med ev inställning eller prova hans elm327 för att se om det funkar fast med min mob ist för hans smile annars får ja försöka vidare eller reklamera varan

Testa annars; Settings-> OBD2 Adapter Settings-> Disable ELM327 auto timing...

(om det hjälper? Inte en blekaste)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 Inlägg
2 augusti 2013
Kör ELM327 mini BT på min Saab 9-3 2.0t 2004 med samsung galaxy s4 och dashcommand. Funkar felfritt smile

Edit: Min polare köpte samtidigt till sin Volvo XC70 -02. Kör samma enhet och program som mig och funkar felfritt där också
Senast redigerat av accerhawk92 (2 augusti 2013)

101 Inlägg
14 augusti 2013
Vad finns det för läsare som fungerar ihop med iphone? fungerar det att köra med bluetooth eller måste man ha nått annat? samt vilket program är bäst?

Avstängd
10 388 Inlägg
14 augusti 2013
Johan_VW skrev:
Vad finns det för läsare som fungerar ihop med iphone? fungerar det att köra med bluetooth eller måste man ha nått annat? samt vilket program är bäst?

Som sagt tidigare i tråden;

Nej, du får skaffa motsvarande WiFi

Vilket program som är bäst är ju helt beroende på vad du ska/vill göra.

Of World
3 370 Inlägg
14 augusti 2013
Vilken app rekomenderas  till android? Har planer på att skaffa detta :-)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Avstängd
10 388 Inlägg
14 augusti 2013
opel_vectra_gts skrev:

Torque? tongue

Avstängd
1 031 Inlägg
14 augusti 2013
opel_vectra_gts skrev:

obdautodoctor.com är också bra.

9 Inlägg
14 augusti 2013
it_mutt skrev:
opel_vectra_gts skrev:

Torque? tongue

eller Dashcommand smile vilket jag använder till min s4. Funkar super

215 Inlägg
18 augusti 2013
Fungerar till Audi B6 2004 också (OBD2 Blåtand från teknikmagasinet + Torque betalversion)

Alla funktionen fungerar förstås inte men några.
Senast redigerat av damn_fast (18 augusti 2013)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Of World
3 370 Inlägg
20 augusti 2013
nu har jag fått hem en såndär manick med bluetooth och.. ja den funkar ju får kontakt med surfplatta och ECU i bilen inga felkoder lagrade enligt den.. så den funkar så långt men, jag får inga mätare att fungera i själva programmet ? Vad kan det bero på? måste man ha PRO .. kör med gratisvarianten för att testa.

Provat på Opel Omega -01 kontakt sitter under ratten bakom en kåpa där säkringar och allt är.

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

Driver
2 111 Inlägg
20 augusti 2013
opel_vectra_gts skrev:
nu har jag fått hem en såndär manick med bluetooth och.. ja den funkar ju får kontakt med surfplatta och ECU i bilen inga felkoder lagrade enligt den.. så den funkar så långt men, jag får inga mätare att fungera i själva programmet ? Vad kan det bero på? måste man ha PRO .. kör med gratisvarianten för att testa.

Provat på Opel Omega -01 kontakt sitter under ratten bakom en kåpa där säkringar och allt är.

Du behöver inte ha PRO för att mätarna ska fungera. Så något annat fel är det, testat "alla" olika mätare?.

Fick testa min idag när det gäller felkoder, lite härliga lampor tändes på instrumentpanelen. Tack vare Torque kunde jag snabbt konstatera att det var det fel jag trodde smile ( hmm )

Mvh Janken
Senast redigerat av Janken (20 augusti 2013)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

640 Inlägg
20 augusti 2013
opel_vectra_gts skrev:

Om jag har förstått det rätt så kan du ta upp listan över mätare att lägga till, då kommer alla mätare som ger ett värde att ha grön bakgrund. Får du några såna?

Of World
3 370 Inlägg
20 augusti 2013
Jag har listan med mätare men det händer inget när te.x jag sätter på speed så står de *no data* på alla mätare förutom en som heter accel

Edit: skaffade Torque PRO och nu får inte den kontakt med ECU längre.. vad kan detta bero på?
Senast redigerat av opel_vectra_gts (20 augusti 2013)

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

27 Inlägg
27 augusti 2013
finns det något annat program till denna lilla obd som kan mäta av abs och airbag och allt de? typ en annan app än torque?

eller är det själva obd2 som inte kan läsa abs och allt det?

Avstängd
10 388 Inlägg
27 augusti 2013
dalahest skrev:
finns det något annat program till denna lilla obd som kan mäta av abs och airbag och allt de? typ en annan app än torque?

Det är appen

Torque läser ex.vis inte av alla felkoder hos Audi (men en del)

215 Inlägg
27 augusti 2013
dalahest skrev:

Jag har testat ett antal applikationer till Android och de kan tydligen bara läsa VISSA felkoder för motorn.

dalahest skrev:

Begränsningen ligger inte i OBD2. Jag var och köpte en enhet på Biltema igår, ingen
större förlust om det inte skulle fungera tänke jag.

Kom hem och testade den och den fungerade perfekt big_smile
Senast redigerat av damn_fast (27 augusti 2013)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Avstängd
10 388 Inlägg
27 augusti 2013
damn_fast skrev:
dalahest skrev:

Jag har testat ett antal applikationer till Android och de kan tydligen bara läsa VISSA felkoder för motorn.

dalahest skrev:

Begränsningen ligger inte i OBD2. Jag var och köpte en enhet på Biltema igår, ingen
större förlust om det inte skulle fungera tänke jag.

Kom hem och testade den och den fungerade perfekt big_smile

OBD2 är ju gränssnittet som tillverkarna själva använder, så tokigt skulle väl vara om begränsningen låg där

35 Inlägg
6 september 2013
Funderar på o köpa denna pryl.
Boost mätaren? Är det till turboladdtryck?
Funkar den bra i såfall?

50 Inlägg
27 oktober 2013
Är också intresserad av denna grej.

Har någon testat den på Volkswagen golf 3 (årsm.1996, 1.6 liters motorn med 75 hk)?
Funkar det?

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-

Sök