3187
Sök

OBD2 ELM327 Bluetooth (blåtand) adapter - Lista över testade bilar.

3 860 Inlägg
14 juni 2013
rekord_sport skrev:
spokenratt skrev:
En sanbb fråga... Hur exakt och snabb är ELM327 när den mäter till exempel laddtryck?

EDIT: Och en grej till... Det finns nu 2 versioner av ELM327. Med och utan Wifi. Det skiljer nästan 200:- i pris på dessa, är det värt att ha wifi på den om man har android telefon? Läser skickar den info snabbare eller det är endast för att Iphone ska fungera?

funnits länge. verka va samma responstid

Frågade åf, ang wifi'n är den versionen mer för de med iphone eller liknande. Så jag klarade mig utan, skiljer inget i hastighet å dom.
Jag tycker min hänger med helt perfekt i realtime loggen, ställde den till "extra snabb" eller mer exakt eller något i menyn och då värker den hänga med riktigt bra.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
26 361 Inlägg
14 juni 2013
Har editerat mitt tidigare inlägg nu.
Vill bara flika in att det funkar alldeles utmärkt mellan min SonyEricsson Xperia och min V70 2.5T AWD, från 1998.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 853 Inlägg
14 juni 2013
Jag har testat på Torque och Super Mini ELM327 Bluetooth OBD2 V1.5 Car Diagnostic Interface Tool - Blue
http://imageshack.us/a/img819/7217/bm4y.jpg
På följande bilar och de fungerande bra:

VW Golf GTI -07
VW Polo 6R -11

Testade med följande enheter HTC Desire och Sony Ericsson Xperia X10 Mini Pro lika smidigt på båda telefonerna förutom att skärmen på mini:n inte riktigt är så optimal smile

Jag kan rekommendera just denna: Super Mini ELM327 Bluetooth OBD2 V1.5 Car Diagnostic Interface Tool - Blue adapter till Volkswagen (Säkert andra bilar också). Då den inte sticker ut så mycket så det är ingen risk att man kommer åt den med benan och knäcker den eller kontakten när man stiger in och ur bilen.

Finns att köpa på tradera, ebay och länken i detta inlägg.

/mvh soyd

35 Inlägg
16 juni 2013
Jag skulle vilja skaffa OBD läsare till bmwn (e36 -93)
då det är OBD 1 på bilen skulle en såda adapter fungera med en elm327 tex
har Htc Desire HD Nu men funderar på en samsung S4

OBD2 - 20 pin anslutning för BMW 1987- 2001

OBS! Kontrollera att din scanner/interface är kompatibel med BMW.

Stiften är anslutna enligt nedan:

OBD2 (Hona) - BMW 20-pin

4 + 5 -19(Ground)
7 - 17+ 20(K Line)
15 - 15(L Line)
16 - 14(Power)

Någon som har provat detta recept ? eller är det någon som tror att de har en chans att fungera
//

8 Inlägg
24 juni 2013
Fick min OBD2 idag http://dx.com/p/obdii-bluetooth-car-dia … -12v-42825
Funkar fin fint på min XC70 -06.
Enda jag undrar är om den drar ström när nyckeln är av,det lyser en röd diod när bilen är avstängd och nyckeln är av.

28 Inlägg
24 juni 2013
JePeSWE skrev:
Enda jag undrar är om den drar ström när nyckeln är av,det lyser en röd diod när bilen är avstängd och nyckeln är av.

Glömde min i saaben över natten...då var bilen inte så villig att starta på morgonen så för mig drar den ström hela tiden. Vet inte om det är samma på volvo, men det lät ju på din beskriving som den också drar ström när bilen är avstängd

11 Inlägg
24 juni 2013
Är det någon som har provat den på volvo v70 -99?

8 Inlägg
25 juni 2013
FireTux skrev:
JePeSWE skrev:

Glömde min i saaben över natten...då var bilen inte så villig att starta på morgonen så för mig drar den ström hela tiden. Vet inte om det är samma på volvo, men det lät ju på din beskriving som den också drar ström när bilen är avstängd

Jepp,det var det jag misstänkte.

Fotograf
1 319 Inlägg
25 juni 2013
FireTux skrev:
JePeSWE skrev:

då måste du ha ett dåligt batteri för min bil kan stå ett par veckor utan att jag ens funderar på den där lilla dioden som drar 0,00001w eller liknande.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Elektriker
718 Inlägg
25 juni 2013
Kan ju vara så att det är mer än bara dioden som drar ström? smile

Som att kasta vatten i sjön.

No Shame Racing Crew
680 Inlägg
25 juni 2013
soyd skrev:
Jag har testat på Torque och Super Mini ELM327 Bluetooth OBD2 V1.5 Car Diagnostic Interface Tool - Blue

VW Golf GTI -07
VW Polo 6R -11

Testade med följande enheter HTC Desire och Sony Ericsson Xperia X10 Mini Pro lika smidigt på båda telefonerna förutom att skärmen på mini:n inte riktigt är så optimal smile

Jag kan rekommendera just denna: Super Mini ELM327 Bluetooth OBD2 V1.5 Car Diagnostic Interface Tool - Blue adapter till Volkswagen (Säkert andra bilar också). Då den inte sticker ut så mycket så det är ingen risk att man kommer åt den med benan och knäcker den eller kontakten när man stiger in och ur bilen.

/mvh soyd

Vet du hur denna funkar på iPhone. Jag kan ej parkoppla  den med min iPhone 4s :-/
Ska man ha bilen på tomgång när man ska aktivera den eller räcker den med första nyckel vridet??

No Shame Racing Crew

Avstängd
10 388 Inlägg
25 juni 2013
sebbe666 skrev:
soyd skrev:

VW Golf GTI -07
VW Polo 6R -11

/mvh soyd

Vet du hur denna funkar på iPhone. Jag kan ej parkoppla  den med min iPhone 4s :-/
Ska man ha bilen på tomgång när man ska aktivera den eller räcker den med första nyckel vridet??

Till Ajphöne behöver man väl wifi-varianten?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
25 juni 2013
monno skrev:
Kan ju vara så att det är mer än bara dioden som drar ström? smile

Fast som elektriker borde du också kunna räkna ut att den måste dra "en hel del ström" för att suga ut batteriet över natten om batteriet är friskt.

Menar, även om den så skulle dra 12w (vi räknar på tolv för att göra det lättare) så borde det inte under en "natt" (vi säger igen 12h) göra bilen startlös för att 12ah "försvunnit"

Kan ju jag tycka iaf

Elektriker
718 Inlägg
25 juni 2013
Som elektriker pysslar man oerhört lite med bil el. smile

Nä nog behöver den dra en del effekt. Man vet ju inte vad en såndär kina pryttsel påverkar mer än att en diod lyser.
Antagligen är batteriet dåligt ja, men samtidigt är det ju inte helt otroligt att det är mer än bara en diod som drar lite ström.
Än troligare är väl att när man har sin OBD inne så sitter man nån timme eller två å leker å petar bara med tändningen på första gången man använder den.

Men sen är det ju även så att, många bäckar små.

Men det är ju bara att testa för dom som har. Själv har jag dåligt med ladd/starthjälps möjligheter så orkar inte "chansa". Samtidigt som jag inte har något behov att ha OBDn ikopplat varje gång jag kör bil. Behöver jag den ligger den i bilen, bara dunka i.

Avstängd
10 388 Inlägg
25 juni 2013
monno skrev:
Som elektriker pysslar man oerhört lite med bil el. smile

Nä nog behöver den dra en del effekt. Man vet ju inte vad en såndär kina pryttsel påverkar mer än att en diod lyser.
Antagligen är batteriet dåligt ja, men samtidigt är det ju inte helt otroligt att det är mer än bara en diod som drar lite ström.
Än troligare är väl att när man har sin OBD inne så sitter man nån timme eller två å leker å petar bara med tändningen på första gången man använder den.

Men sen är det ju även så att, många bäckar små.

Men det är ju bara att testa för dom som har. Själv har jag dåligt med ladd/starthjälps möjligheter så orkar inte "chansa". Samtidigt som jag inte har något behov att ha OBDn ikopplat varje gång jag kör bil. Behöver jag den ligger den i bilen, bara dunka i.

Ja jo, tänkte mer på att du lite snabbt borde kunna räkna ut förbrukningen.

Men givetvis är det som du säger, när man sitter o leker och håller på så har man väl kanske oftast lite mer "skit" igång, tror snarare det är där "problemet" ligger.

Ska, om jag tänker på det, göra en mätning när jag ska ut i garaget sen, o se vad "viloströmmen" är med och utan den inpluggad smile

1 915 Inlägg
25 juni 2013
Ja, funkar bra både med mobilen och laptop.
Kommer åt motor och växellådan på min -99.

volvo_x70 skrev:
Är det någon som har provat den på volvo v70 -99?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Elektriker
718 Inlägg
26 juni 2013
it_mutt: Ja nu tror jag inte den drar nån hiskelig ström. Men jag skulle inte bli förvånad om den drog mer än vad bara 1W led lampa drar.
Nu kanske det är olika på olika bilar. Det jag menade med bilel, jag har ingen aning hur elektroniken i bilen reagerar på den där pryttseln. tongue

Bluetooth borde ju drar nån mA den awink

Fotograf
1 319 Inlägg
26 juni 2013
några som provat att köra adaptern mot en dator?
testade lite igår på min dodge och verkar finnas lite mer roliga möjligheter om man har vida datorn. men har inte så mkt att komma åt då de är gammal diesel å inte mkt el som går att styra.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Jackass
799 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
fredda_king skrev:
några som provat att köra adaptern mot en dator?
testade lite igår på min dodge och verkar finnas lite mer roliga möjligheter om man har vida datorn. men har inte så mkt att komma åt då de är gammal diesel å inte mkt el som går att styra.

Informera gjärna om vilka programvaror du prövat på datorn :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

Jackass
799 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
Är det ngn som har lust att läsa igenom alla sidorna och skriva ihop en liten summering så skall jag uppdatera första sidan med detta. Har varit lite upptagen på annat håll (sjukt barn) så har inte orkat ta itu med det själv.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

Sök