Hade sedan tidigare problem med att motorn lät dovare än innan, tomgången pendlade och den bluddrade i någon sekund vid varje gassläpp.
-Kollade tändstiften och de var mycket sotiga, så troligen får den för mycket bränsle?
-Kollade fördelarlock och rotor, skrapade bort lite beläggningar på stiften inne i fördelarlocket, annars såg det bra ut.
-Luftfiltret är bytt.
-Tändkablarna ser okej ut (byttes för tre år sen)
Efter att jag satt tillbaka fördelarlocket så har motorn börjat varva av sig själv (dvs varannan sekund i tomgång går den upp i 1400-1500 varv sen tillbaka), något den inte gjorde innan. Testade med andra tändstift, samma fel. Jag ritade upp hur tändkablarna var kopplade innan jag kopplade bort dem så de ska sitta rätt.
Jag har funderat på att skaffa en felkodsläsare för att på det sättet få något hum om vad det kan vara som strular. Grejen är dock att ingen varningslampa lyser på instrumentpanelen. Kan det ändå finnas felkoder i systemet fastän ingen varningslampa lyser?
Det jag funderar på om det kan vara:
-trasig spjällägesgivare?
-lambdasonden?
-katalysatorn? hur kollar jag det i så fall?
-läckage i avgasrör?
-läckage någon annanstans?
Fler idéer om vad det kan vara?
Senast redigerat av Kugghjulet (3 juli 2012)