HereComesTrouble skrev:
Under rätt förutsättningar kan man få dom flesta suvar att uppträda sådär.
Får dom justera däck mm så blir det nog ordning där med.
Uppenbart så klara sig xc90, x5, touareg, q7 samma test utan tendenser till att välta. Tidigare Jeep modeller klara samma test, med samma förutsättningar utan problem. Kan inte se det som en flopp. De visa på film att de kan återskapa scenariot gång på gång.
Vid älgtestet med Jeep Grand Cherokee följde vi – som alltid vid älgtest – följande parametrar till punkt och pricka:
*Bilen lastas enligt uppgiften för maxlast i det svenska registreringsbeviset, med andra ord Jeeps officiella viktuppgifter som lämnats till Transportstyrelsen. Det innebär i fallet med Jeep Grand Cherokee förare plus fyra passagerare samt last i form av sandsäckar i bagageutrymmet. Sandsäckarna surras fast i bagageutrymmets förankringsöglor med så låg tyngdpunkt som möjligt.
*Bilen testas med originalmonterade däck. Den bil som Jeep försett oss med till testet har Continental CrossContact i dimension 265/50 R20. Dessa däck är standard på alla versioner av Grand Cherokee förutom instegsversionen som har 18-tumshjul som standard och SRT8-versionen som har 295/45 R20-däck som standard.
*Däcken pumpas med korrekt lufttryck enligt tillverkarens anvisningar som finns att läsa på lappen på B-stolpen alternativt i bilen användarhandbok. För Jeep Grand Cherokee ska trycket vara 2,5 kilo (250 kPa/36 psi) på alla fyra däck. Detta vid kalla däck. När däcken är varma uppmäter vi alltid däcktrycket igen och i det här fallet innebär det 2,7-2,8 kilo (270-280 kPa/39-41 psi). Chrysler/Fiat bekräftade att dessa lufttryckuppgifter är helt korrekta.
*Bilen testas alltid med alla system, chassisättningar, luftfjädring och liknande i normalläge.
När man vägde bilen med fiat och gjorde testet med dem så minska man vikten med 50kg, bilen välte inte upp lika mycket. Men 6 av 11 körningar så krängdes däcket av fälgen. Något som tidigare modeller inte hade problem med, slump eller konstigt test det vet jag inte. Men när likvärdiga bilar klara testen i högre fart utan att välta och med däcken kvar på fälgen så borde man fundera på vad som hänt.
En Jeep ska köras i skogen, men att inte klara en undan manöver i 63km/h måste ju ses som ett misstag.