3944
Sök

Mekonomen, varför finns dom?

GREASEMONKEY
822 Inlägg
4 mars 2013
caromania skrev:
Kollan skrev:
kunnig personal

Var då? Har aldrig någonsin under snart 30 år träffat på en kunnig person på Mekonomen.

Mekonomen är som Byggmax, man går bara dit om man vet exakt vad man vill ha och vet att de har det. Aldrig annars. Faktiskt...

Precis så är Tage Rejmes i Örebro också.
Man köper bara delar där om man har art.nr redan.
Mekonomen är tvärtom, finns det inte i sortimentet så fixar dom det ändå, med 24h varsel, beställer man innan 08:00 så får man grejerna till 16:00 också iofs.

Mvh S.Österdahl

Bärs!
3 456 Inlägg
4 mars 2013
Kollan skrev:
caromania skrev:
Kollan skrev:
kunnig personal

Var då? Har aldrig någonsin under snart 30 år träffat på en kunnig person på Mekonomen.

Mekonomen är som Byggmax, man går bara dit om man vet exakt vad man vill ha och vet att de har det. Aldrig annars. Faktiskt...

Karlskoga.

...och Enköping, om du ber att få prata med Jimmy eller Ted. smile

Garaget.org peakade 2008.

1 067 Inlägg
4 mars 2013
Det som är det krävande som reservdelsman..    Först få klart för sig vad kunden har för produkt.  Vad kunden behöver för komponent och vad som passar.. 

En reservdelsman är som en dator..   Fel input så får du bara ut skit lol

242 Inlägg
4 mars 2013
Aga_Diff skrev:
Kollan skrev:
caromania skrev:

Karlskoga.

...och Enköping, om du ber att få prata med Jimmy eller Ted. smile

Jimmy är ju helt klart bäst där, det märks att han har fixat en hel del med bilar!

GREASEMONKEY
822 Inlägg
4 mars 2013
Hool skrev:
Det som är det krävande som reservdelsman..    Först få klart för sig vad kunden har för produkt.  Vad kunden behöver för komponent och vad som passar.. 

En reservdelsman är som en dator..   Fel input så får du bara ut skit lol

Väldigt sant ! folk har klart i skallen vad dom söker men förklarar dåligt lol

Mvh S.Österdahl

388 Inlägg
4 mars 2013
Skulle ha såna där "skarv-adaptrar" till bromsrör som man inte behöver kona bromsröret för att få ihop det, Mekonomen i Avesta påstod att sådant inte fanns utan var helt påhittat, åkte till Hedemora och Mekonomen där och han slängde upp en på disken direkt.. så skiljer mellan butiker.

2 174 Inlägg
4 mars 2013
JsoooN skrev:
Skulle ha såna där "skarv-adaptrar" till bromsrör som man inte behöver kona bromsröret för att få ihop det, Mekonomen i Avesta påstod att sådant inte fanns utan var helt påhittat, åkte till Hedemora och Mekonomen där och han slängde upp en på disken direkt.. så skiljer mellan butiker.

riktigt bra jävla broms skarv-adapter! slippa dyra koningsverktyget är guld värt om man vill göra lite meck själv

110 Inlägg
4 mars 2013
caromania skrev:
Kollan skrev:
kunnig personal

+1

18 Inlägg
4 mars 2013
Navkapsel skrev:
Volvo bygger inga egna bromklotsar, det som skiljer Volvos från mekonomens är förpackningen.

Då måste volvos förpackning vara sjukt mycke bättre. för håller bra mycke längre än dom som kommer från en mekonomen förpackning wink

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
4 mars 2013
Mekonomen skulle ha 1600:- för ett laddningsrelä till polarens Hitler-Porsche.
'Nuff said.

Här i Västerås håller jag mig till Carfix. Trevlig personal, otroligt snabb leverans, dom har allt även till jänkare ovanliga som min.
Senast redigerat av Thunderbird88 (4 mars 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

57 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Lyfter tråden igen apropå följande inslag om vansinniga priser på svenska reservdelsmarknaden, luktar oligopol..

http://www.teknikensvarld.se/2013/06/13 … i-sverige/

7 435 Inlägg
24 juni 2013
skiljde ca 100 kr mellan laitis och mekonomen på en påskjutsbroms,

441 Inlägg
24 juni 2013
Beställde delar idag vid 8 som inte fanns på lager i butiken, men nu vid 12:00 fanns de där. Så jag klagar inte, är inte alla som får hem delar så fort.

7 435 Inlägg
24 juni 2013
dasboot skrev:
Beställde delar idag vid 8 som inte fanns på lager i butiken, men nu vid 12:00 fanns de där. Så jag klagar inte, är inte alla som får hem delar så fort.

det betyder ju att delarna redan var på väg  wink för du förstår väl själv att om delarna ska skickas så tar det inte 4 timmar wink

431 Inlägg
24 juni 2013
granadadr skrev:
dasboot skrev:

det betyder ju att delarna redan var på väg  wink för du förstår väl själv att om delarna ska skickas så tar det inte 4 timmar wink

Det kan visst stämma.
Jobbade på Autoexperten i 08-området.
Vi hade 5 (FEM) leveranser per dag.  Från beställning till att prylarna var uppackade. ca 3,5-4h.

smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
24 juni 2013
770_EVOLVE skrev:
caromania skrev:
Kollan skrev:
kunnig personal

Precis så är Tage Rejmes i Örebro också.
Man köper bara delar där om man har art.nr redan.
Mekonomen är tvärtom, finns det inte i sortimentet så fixar dom det ändå, med 24h varsel, beställer man innan 08:00 så får man grejerna till 16:00 också iofs.

det beror verkligen på vem man pratar med på Rejmes.

finns eller fanns någon trög gammal gubbe som f-n inte kunde ett skit.
det slutade alltid med att jag fick ställa mig bakom datorn och ta fram artikelnummret åt honom smile

men sen finns det några som är riktigt hjälpsamma.
såg dom som är vättiga när jag var där och hämtade några tätningar till en ac förr förra veckan

Meknomen örebro tycker jag är så där.
karlskoga därimot så är det aldrig något strul.
fast så har polarn kontakt med dom flera gånger per dag oxå smile

bäst är att planera allt och beställa utomlands istället

som ett exempel till tantens Seat Arosa
beställde bromskivor+belägg brembo från frankrike

meknomen tar 1826:- då är det troligen bara brembo skivor och mekonomens orginal belägg
autoexprten tar 1795:-  då är det brembo skivor och roadhouse belägg?! säkert något skrot belägg
Biltema tar 827:- då vet man att det inte är kvalite alls.

sen från frankrike då kostade grejerna 875:- bara brembo grejer iof tillkommer frakten på 89kr oxå

Kör fort så hinner inget hända...

4 767 Inlägg
820 Inlägg
24 juni 2013
Mekonomen på Torp i Uddevalla har jag handlat ofta och är det några som har haft bra koll på det jag frågat om iaf, sen är ju priserna som dom är, men köper aldrig något "större" eller "dyrare" därifrån, då får man leta lite så brukar man ju hitta billigare, men bra om man vill ha lite rådgivning.

Det skiljer ju en hel del från butik till butik, Mekonomen i Nödinge t.ex verkade väl kanske ha koll på särskilt mycket, alls.

Om man säger

Smålänning
7 887 Inlägg
25 juni 2013
Hittade mister-auto.se för några dagar sen, billigt som tusan.

Jag brukar dock köpa begagnade delar. I princip allt utom just bromsar och spindel/styrleder.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
25 juni 2013
twin_cam skrev:
Hittade mister-auto.se för några dagar sen, billigt som tusan.

Jag brukar dock köpa begagnade delar. I princip allt utom just bromsar och spindel/styrleder.

har hört mycket bu och bä om mister auto ... vågar inte riktigt handla där ännu

Sök