3599
Sök

Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felkoder

1 112 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
Som sagt, jag har en cadillac seville 94 års modell och mera specifikt en STS för å vara noga. Det sitter en Northstar 32v V8 under huven.
Jag känner till att växelådan nyligen är renoverad och att det efter renoveringen har vart strul/glapp eller liknande med solenoiderna i lådan. De var uppmätta när lådan var renoverad och dom var 100% vid det tillfället, ca ett år eller lite mer sedan det jobbet gjordes. Min pappa tog över bilen och vid något tillfälle efter han köpt den så gjorde datorn i bilen precis som den skall är något är fel. Den slår ifrån och stänger av alla utan första växeln. Hur jag än gör så vägrar den att växla upp på grund av felkod P117. När pappa var med om detta så trodde han att loppet var kört men han fick omgående kontakt med någon som tydligen sa att det är inte lådan, det sitter i datorn i bilen.
Killen hoppa in i bilen och (lekte lite) med datorn i bilen och efter drygt 5 minuter så sa han att nu är den klar, låt bilen stå avstängd ett dygn å sen är den som ny att köra. Pappa trodde inte på honom en gjorde som han sa och det funkade. Efter det så har han kört bilen helt problemfritt i över 6 månader och tydligen så visste den där killen vad han prata om. Utan några som helst misstankar så går bilen perfekt och jag köper den av pappa. Kör den en vecka och givetvis så har jag sån otur att felkoden kommer tillbaka. Nu är mitt problem att jag inte vet hur jag skall hantera datorn för att göra den den där killen gjorde och inte heller pappa. Vi får inte heller tag på honom så jag hoppas att någon här på garaget kanske vet vad jag pratar om å kanske känner till hur man gör en bypass eller overide i systemet. Hur gör man för att släcka eller koden eller på något sätt få datorn att åsidosätta just den felkoden så jag kan få köra min bil igen. Fick krypa 10 mil längs med E6 i ca 30 kmh å det var jävligt segt kan jag lova.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Sök