4296
Sök

Blir tokig vart tar vattnet vägen???? hjälp!!!!!

27 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#1
Jag har en volvo v 40 -00 som INTE ryker vitt INTE har brun olja .den ser ut som den ska oljan och bilen går bra under färd dock lite ojäm på tomgång . har bytt termostat spolat rent kylsystemet men ändå försvinner vattnet någonstans . hittar inget blött på baken. bubblar inte i behållaren. vad kan det vara .ska sägas att bilen blir mkt varm om man står stilla på tomgång men svalnar när man kör på värme eller kör. hoppas på lite tips- trodde det var topplockpackningen men symptomen stämmer inte fullt ut tycker jag. vad mera kan jag göra eller felsöka efter. . blir galen!!mad

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 juli 2012
#2
kollat inne i bilen om mattorna blir blöta,
kan vara så att tex locket på behållaren är spräckt då läcker de bara när du får upp tryck å de är kanske bara lite lite vattenånga som sticker, behöver ju inte spruta vatten.


131 Inlägg
17 juli 2012
#3
Tyvär så tror jag på topp packningen ! hade samma som dig , men jag kan ha fel oxå !

Av små grisar blir det stora svin

Ford-människa
72 Inlägg
17 juli 2012
#4
Hade i läcka i en slanganslutning en gång, vattnet är så varmt att det dunstar omedelbart, och när den är kall så är inte trycket nog högt för läckage. Så när bilen är varm så stäng av den och titta på alla anslutningar och kylaren, har du tur så dyker det upp en droppe i nån anslutning efter en kvart/halvtimme. Jag hittade min läcka på det viset iallafall, har du tur så funkar det för dig.


27 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#5
mattorna är torra .ska kolla upp alla slangar igen och hoppas på tur. kan det vara packningen trots att inte oljan är gegig och att inte bilen rycker vitt. någon sa till mig att kolla kylen den kan vara dålig så att vattnet dunstar. lite samma som med slangarna .

604 Inlägg
17 juli 2012
#6
Mät om du har avgaser i kylvattnet.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

27 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#7
nej det luktar inte skit eller smakar skit, detta gör mig galen,!!! bilen går ju att köra men inte så kul när den bara helt plötsligt blir varm. detta är nog pgu av att kylarvattnet är borta vart det nu tar vägen.

604 Inlägg
17 juli 2012
#8
maiden skrev:
nej det luktar inte skit eller smakar skit, detta gör mig galen,!!! bilen går ju att köra men inte så kul när den bara helt plötsligt blir varm. detta är nog pgu av att kylarvattnet är borta vart det nu tar vägen.

Ok förtydligar. Om du mäter om du har avgaser i kylvattnet (krävs en avgasmätare el dyl, näsan räcker inte) så har du en kass topplockspackning alt sprucket topplock.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

27 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#9
ok men varför rycker den inte vitt eller att oljan är kass?. den är lite ojämn på tomgång men går klockrent under färd.kan packnigen vara kass ändå?

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 juli 2012
#10
maiden skrev:
ok men varför rycker den inte vitt eller att oljan är kass?. den är lite ojämn på tomgång men går klockrent under färd.kan packnigen vara kass ändå?

japps! vet om några bilar som haft spräckta topplock där vattnet bara försvunnit utan å visa några fel... varit svårt å hitta dom.


27 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#11
men då!! i dag efter en fasligt massa luftande av systemet efter termostatbyte så försvann det vatten vet ej vart. men gjorde om det och åkte till staden 2.5 mil gick klockrent ,han svarar direkt inte slö inte vit rök.ska kolla alla slangar som en förgående skrev. kan det vara så att kylen är kass?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 juli 2012
#12
köp ett komptest o där ser du om topp packningen e kass, det kan faktiskt bara vara så att toppen / packningen är så liiiiite skadat så det knappt märks.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (17 juli 2012)

C H E V R O L E T <3

73 Inlägg
17 juli 2012
#13
Vanligt att blocken spricker på 2,0liters motorerna (83mm borrning). hade en som inte rök, inget i oljan, blev varm på tomgång, och satte ett jävla tryck i kylaren tyvärr smile


1 277 Inlägg
17 juli 2012
#14
Har samma problem på min, dock har jag 1.6 litersmotorn, ska trycksätta kylsystemet, rekommenderar dej att göra samma sak för har du inte några synliga läckor vid trycksättningen är det invändigt läckage

27 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#15
aj då! har kört bilen i dag och gått utmärkt är det så att ev topppackningsfel att det kan komma och gå?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 juli 2012
#16
Vanligt annars att o-ringen till motorvärmaren läker, då rinner kylvätskan längst motorblocket och hinner avdunsta av värmen och är nästintill omöjligt att se.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

360 Inlägg
18 juli 2012
#17
Ryck ur stiften och kolla om nån/några utav kolvarna är rentvättad/e, eftersom den blir varm och du har bytt termostaten så ja låter som toppackningen. Kollat vid vattenpumpen om den är slut och läcker vid axeln/packningen?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 juli 2012
#18
te_wik skrev:
Vanligt annars att o-ringen till motorvärmaren läker, då rinner kylvätskan längst motorblocket och hinner avdunsta av värmen och är nästintill omöjligt att se.



Mvh Tommy

Men på det viset borde det ju bli ganska rejäla avlagringar längs blocket som man ser lätt om man kollar.

Om det inte läcker så lite att det bara droppar ur precis under elementet men då skulle det väl inte försvinna så fort ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 juli 2012
#19
TBOC_Razor skrev:
te_wik skrev:
Vanligt annars att o-ringen till motorvärmaren läker, då rinner kylvätskan längst motorblocket och hinner avdunsta av värmen och är nästintill omöjligt att se.



Mvh Tommy

Men på det viset borde det ju bli ganska rejäla avlagringar längs blocket som man ser lätt om man kollar.

Om det inte läcker så lite att det bara droppar ur precis under elementet men då skulle det väl inte försvinna så fort ??

Visst, men precis! OM man kollar vill säga. Oftast är inte motorvärmaren direkt synlig, iaf inte ovanifrån.

Nä, några jätteläckage kan ju inte avdunsta/förångas helt men nu står det ingenstans hur mycket vätska det är som försvinner.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (19 juli 2012)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

27 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#20
massa tips har jag fått . hade den till stan i dag dog på tomgången för mig så det blir nog till att kolla alla tips jag fått , i värsta fall byta packningen. återkommer med info. tack alla för tipsen.körde in den i garaget i kväll den går inte klockrent på tomgång .och allt detta kom bara så där i tisdags inte kul, men det ska nog gå att fixa.


Sök