BMW 1602 -73 får en andra chans efter 15 år i vila.
Nya projektet efter min M3a som såldes i våras. Vill lära mig mer om bilar och eftersom M3an var i så fint skick så fanns det inte så mycket som jag kunde göra med den. Så då kom denna BMW 1602 från -73 in i bilden. Är min... Visa mer
Mycket trevligt projekt! Helt rätt stuk! Vad är planerna för motorn?
/Andreas
Tackar kul att höra Just nu sitter det en helt orginal 2002 motor i, sen har jag ytterligare en 2002 motor. Tanken är att stressa den lite i vinter på gammalt hederligt vis, dubbla Weber 40or, Dr Schrick 284g kam, extraktorgrenrör, lättat svänghjul så får vi se vad vi hamnar på Nästa logiska steg efter det blir turbomotor
Tackar Ja visst är det roligare med äldre bilar, din GT är sjukt fin! Opel har verkligen lyckats med designen
Jo, de var bättre på 60, 70-talet; kadett c coupé, a manta, gt osv... sen så gick det utför...
Bilar med en äkta mekanisk själ utan elektroniska hjälpmedel Var och kollade på STCC i Falkenberg i sommras, kördes även lite klassisk racing Kadett coupe', Capri, Escort, Camaro, P1800 det var en häftig upplevelse att se dem och höra ljudet
Uppdatering: Det har varit lite strul med att få tag på rätt soppapump men till slut kom rätt pump från Gete motordelar
Får säga att den sticker ut lite i motorutrymmet då det är det enda som är nytt för tillfället Har kört en liten sväng på asfalt nu men tog det väldigt lugnt, men väghållningen känns helt klart spännande och något hårdare än vad M3an var.
Blev en snabb tvätt samtidigt som bilen fick stå igång och "mjuka till sig" i motorn.
Ser verkligen fram emot att kunna börja köra med bilen
Har dock lite problem med elen i bilen.... Får inte halv/helljus att funka, mäter att jag har 6V på halv och sen 12V på sockeln till lampan men inte f-n lyser lampan. Har renoverat jorden och samt filat på diverse bleck samt använt elspray. Tar tacksamt emot tips och råd
Hoppas på att den nya Turbo front samt tjäderlister jag beställt från RP glasfiber kommer i veckan, så exteriören kan bli visuellt klar.
Har dock lite problem med elen i bilen.... Får inte halv/helljus att funka, mäter att jag har 6V på halv och sen 12V på sockeln till lampan men inte f-n lyser lampan. Har renoverat jorden och samt filat på diverse bleck samt använt elspray. Tar tacksamt emot tips och råd
Hoppas på att den nya Turbo front samt tjäderlister jag beställt från RP glasfiber kommer i veckan, så exteriören kan bli visuellt klar.
Det är lite olika på olika årsmodeller och så... På min hade jag hel och halvljus upp och ner på den ena spaken. Minns inte vilken nu. Men det var helt omvänt. Men man kan flytta runt spakarna har jag för mig så att det blir lite "modernare" snitt på upplägget.
På min sitter spaken på vänster sida om ratten. Upp hel ljus, Ner Halv ljus om jag minns rätt. Kan även va tvärt om. Sen ljustuta. Och det är en 73 1602. Men hade även en reservdels bil. En 69a och den hade spaken på höger sida.
Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Glädjen är total!!! Nu har jag både hel och halvljus "Pillade" på några spännande lådor på vänster sida vid batteriet, putsa rent stift och elspray på sen funkade det. På min sitter ljusspaken på vänster sida med helljus upp och ljustuta "mot kroppen", blinkers spaken på höger. Hade ju klart varit lite mer praktiskt att haft dem tvärt om men men Tack för kommentarerna, det gillas