2646
Sök

Knackande motor i en 1969 dodge charger big block

55 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej,

Har problem med min motor, den har borjat att knacka.
det knackande ljudet foljer vartalet.
Jag bytade fran grenror till full length headers, startmotor och tandstift.
kan det ha med nagot av det att gora? jag provade ocksa att byta tillbaka till dom gamla stiften men det gjorde ingen skillnad

Just det motorn ar en strokad 400 (451)

den lat inget innan.

tacksam for svar

MVH William


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
22 juli 2012
#2
Narco skrev:
Hej,

Har problem med min motor, den har borjat att knacka.
det knackande ljudet foljer vartalet.
Jag bytade fran grenror till full length headers, startmotor och tandstift.
kan det ha med nagot av det att gora? jag provade ocksa att byta tillbaka till dom gamla stiften men det gjorde ingen skillnad

Just det motorn ar en strokad 400 (451)

den lat inget innan.

tacksam for svar

MVH William

Hur har du det med oljetrycket? Kan vara en lyftare, vippa som är skadad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

55 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#3
Jo oljetrycket ar bra.
glomde att skriva att tomgangen ar forhojd, den brukade ligga pa nagra hundra varv men nu ligger den pa mellan 1500-2000


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
22 juli 2012
#4
Narco skrev:
Jo oljetrycket ar bra.
glomde att skriva att tomgangen ar forhojd, den brukade ligga pa nagra hundra varv men nu ligger den pa mellan 1500-2000

Det ska ju inte knacka mer med förhöjd tomgång om det inte är nåt fel. Lagerknack?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

55 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#5
jag har ingen aning, kanske far se om man hittar nagon i narheten som ar bra pa yankee v8


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
22 juli 2012
#6
Narco skrev:
jag har ingen aning, kanske far se om man hittar nagon i narheten som ar bra pa yankee v8

Du kanske inte ska köra med den så himla mycket eftersom det kan vara ett allvarligt fel. Men det kan ju vara nåt enkelt oxå. Lycka till!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 763 Inlägg
22 juli 2012
#8
Jag är inte speciellt bra på jänkare men jag gissar på att något lager är kasst! hmm

Volvo - For Life

55 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#9
ja formodligen ar det det.
nogon som vet vad en verkstad skulle ta for ett sadant jobb?

fresten det kan inte ha nagot att gora med att en av tandkablarna lag emot headersen och blev lite skadad?


48 Inlägg
22 juli 2012
#10
vevlager... låter det som att det kan vara. smidigt att monterasjälv=)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
22 juli 2012
#12
Narco skrev:
ja formodligen ar det det.
nogon som vet vad en verkstad skulle ta for ett sadant jobb?

fresten det kan inte ha nagot att gora med att en av tandkablarna lag emot headersen och blev lite skadad?

Näe.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
22 juli 2012
#13
Möjligt att det läcker mellan topp å header? rentav avgaspys som låter som lagerknack?


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 juli 2012
#14
blabban85 skrev:
Möjligt att det läcker mellan topp å header? rentav avgaspys som låter som lagerknack?

denna teorin tror jag också på smile om du precis bytt grenrör och de kom direkt efter så kan du nog ha vänt en packning fel

hände mig nydligen också när jag bytte limpor i en båt mitt i natten hehe


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
22 juli 2012
#15
CHEEVA skrev:
blabban85 skrev:
Möjligt att det läcker mellan topp å header? rentav avgaspys som låter som lagerknack?

denna teorin tror jag också på smile om du precis bytt grenrör och de kom direkt efter så kan du nog ha vänt en packning fel

hände mig nydligen också när jag bytte limpor i en båt mitt i natten hehe

min första tanke oxå kom det direkt efter är det avgasläcka risken är väldigt liten att ett lager ger sig i samma veva

vissa läckor kan låta riktigt illa

att tongången ökar är inte direkt konstigt då motorn andas bättre och det blir mindre motryck
och då går den lättare på tongång och den ökar

bara ställa ner den till lämpliga varv

Kör fort så hinner inget hända...

269 Inlägg
22 juli 2012
#16
Growe skrev:
CHEEVA skrev:
blabban85 skrev:
Möjligt att det läcker mellan topp å header? rentav avgaspys som låter som lagerknack?

denna teorin tror jag också på smile om du precis bytt grenrör och de kom direkt efter så kan du nog ha vänt en packning fel

hände mig nydligen också när jag bytte limpor i en båt mitt i natten hehe

min första tanke oxå kom det direkt efter är det avgasläcka risken är väldigt liten att ett lager ger sig i samma veva

vissa läckor kan låta riktigt illa

att tongången ökar är inte direkt konstigt då motorn andas bättre och det blir mindre motryck
och då går den lättare på tongång och den ökar

bara ställa ner den till lämpliga varv

Ett avgasläkage kan låta skarp och precis som ett knack, eftersom det kom när du bytte till headers så är chansen rätt stor att du ej fått riktigt tätt vid ett av utblåsen och det puffar till högt där.

När bilen är kall, starta och gå och känn under headersen om det flåsar till någonstans, men skynda dig och känna för de blir elakt varma fort, eller om du som jag har vita packningar så kan man se om det är sot på den runt utblåset.

För att eliminera bort fel så kan du ta en bit slang som passar lagom i örat, sedan lyssna utmed ventilkåporna så du inte har enm vippa som hamnat på sned, kommer du också under bilen (brygga eller grop) så kan du även lyssna på tråget efter lagerknack.

Men som sagt, jag gissar på att du ej fått helt tätt vid headersen..

Lycka till..

Mopar or no car:)

55 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#17
Det var for att grenroren lackte som jag bytade till headers.
Men det later valdigt skarp, kan det anda vara att det lacker vid headersen?


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 juli 2012
#18
Narco skrev:
Det var for att grenroren lackte som jag bytade till headers.
Men det later valdigt skarp, kan det anda vara att det lacker vid headersen?

kan ju som sagt va så enkelt att du vänt packningen upp och ner ...

kan låta väldigt illa om de läcker ja smile


55 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#19
ja man far hoppas det!
Vill inte kora sonder denna motorn forran jag far rad med en strokad 440:)


1 365 Inlägg
23 juli 2012
#20
Hände mig också när jag använde headers packningen som följde med. köpte en orginal GM därefter och problemet försvann. Låter precis som att det knackar i motorn

Byt grenrörspackning och se till att bultarna sitter åt rejält.

Narco skrev:
Det var for att grenroren lackte som jag bytade till headers.
Men det later valdigt skarp, kan det anda vara att det lacker vid headersen?



Sök