3548
Sök

Skillnad mellan Volvo TIC 156hk/182hk

Försöker iaf
1 998 Inlägg
23 juli 2012
#21
För att klargöra lite här då...

B230 fram till och med 88a har klenare grejer. 88B och framåt har de grövre

B230ft finns i både lh2.4 och lh2.2 och som jag förstått de så ska senare 89 med säkerhet vara 2.4. 1990 har iaf 2.4

Chippar man en b230ft och fixar en annan wastegateklocka så den laddar ett bar får man ca 190whp

Har själv Vikingchip ecomax och chippad guldbox i 945an och laddar 0,9. Den går skapligt men inte bra...
Kör original avgassystem från turbon. 3" behövs inte på långa vägar med standardturbo.

Däremot så gick 244an med samma boxar fast en turbokonverterad f-motor med k-kam betydligt bättre. Fast då väger ju den några kilo mindre också så kan ju varit de som gjorde skillnaden men va rätt trevlig karaktär med den kammen
Senast redigerat av Boostrider (23 juli 2012)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

131 Inlägg
23 juli 2012
#22
tycker du ska ha den än Et maskinen . den är mer trimm vänlig , jag körde Et förufrån en 760 88a och alla 4a stakarna gick ur blocket !  ft har grövre o håller bättre .

Av små grisar blir det stora svin

Försöker iaf
1 998 Inlägg
23 juli 2012
#23
Nja stakarna håller för rätt mycke effekt MEN de är ingen nackdel med de nya blocken då de är bättre på alla vis.

Känner en som kört sin 240 med skaplig effekt och den gamla f-motorn i 3 år. Dock kör han med Nira
Men minsta tendens till spik så är de kört typ... De blir ju enorma cylindertryck vid spikning och ligger de på gränsen så är de precis vad som behövs för att knäcka en

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Volvonörd
121 Inlägg
23 juli 2012
#24
Men när fanns det 156 hk turbomotor? Är 2.2orna 156 hk? Isåfall har jag idag lärt mig något nytt smile


Försöker iaf
1 998 Inlägg
23 juli 2012
#25
Denesfay skrev:
Men när fanns det 156 hk turbomotor? Är 2.2orna 156 hk? Isåfall har jag idag lärt mig något nytt smile

Aha. Gud va fel de kan bli när man är trött tongue Läste 165 roll

Har motorn 156hk är de lh2.2 lol

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Volvonörd
121 Inlägg
23 juli 2012
#26
Boostrider skrev:
Denesfay skrev:
Men när fanns det 156 hk turbomotor? Är 2.2orna 156 hk? Isåfall har jag idag lärt mig något nytt smile

Aha. Gud va fel de kan bli när man är trött tongue Läste 165 roll

Har motorn 156hk är de lh2.2 lol

Men om det är en 89a lär det knappast vara 156 hk motorn om det bara fanns LH 2.4 den årsmodellen. Nu blir det rörigt här. Upp med regnr så gör vi en sökning så vet vi exakt:D


930 Inlägg
23 juli 2012
#27
Det som skiljer är väl att ena har 156hk och den andra 182?

haha förlåt men jag kände att jag inte kunde låta bli och skriva det big_smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
23 juli 2012
#28
Lh 2.2 hade 156hk  (satt fram till och med 89)
lh2.4 165hk
motronic som satt på b230et hade 182hk

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

TBM NINJA
917 Inlägg
23 juli 2012
#29
182 hästars et håller inte för lika mykt mos då där e mindre lager (vafan varre nt 85-87 som körde klena?) å et motorn kommer ju från dom årtalen, hade jag vatt du hadde jag satsat på en fk/ft då dom kör på lh2.4 som är mykt lättare att hitta chip till än etmotorns styrsystem lh2.2

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
23 juli 2012
#30
Denesfay skrev:
Men 1989 fanns väl ändå inte LH 2.2? 88B kom ju LH 2.4? Eller är jag helt ute och cyklar? Och 156 HK motor 1989 låter också konstigt? Det är väl ändå 165 eller 190 (turbo+)?

B234f GLT 16v motorn kom me lh2.4 88b, sen 90 kom lh2.4 på alla andra samt regina på vissa gl. b230ft 156hk har lh2.2 kass topp klena stakar klena ramlager sämsta motorn med turbo. tom b230f 89 e bättre

...........Team T-Röd Racing.............

Bonntrimmare
620 Inlägg
23 juli 2012
#31
Men varför krångla till allt så in i helvete köp ingen Volvo tic tillverkad före -89 dom e kass på ett eller annat sätt

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

2 656 Inlägg
23 juli 2012
#32
90-92 satt väl ändå ftmotorn på 156 hk i 740

sen kom ft/fk 92-98

90-92 har inget oljesprut på kolvarna orginal heller som 92- har


Emelie Hallberg
829 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#33
Haha vad rörigt de blev ;-)  det är en årsmodell 1989 med 156hk dock tråkigt att de är aut :-(  importerad är den :-)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 juli 2012
#34
ekelund88 skrev:
90-92 satt väl ändå ftmotorn på 156 hk i 740

sen kom ft/fk 92-98

90-92 har inget oljesprut på kolvarna orginal heller som 92- har

FT 87-89 som ju har LH 2.2 ligger på 156hk
Men 90-92 har de LH 2.4 och 165hk, bättre innehåll i blocket, men inge oljesprut och fortfarande kantiga kugg på kamrem.

1993 kom rundkuggen och oljesprut på alla B230, även sugmotorer. Fortfarande LH 2.4 och 165hk i FT

Jonas

2 656 Inlägg
23 juli 2012
#35
Volvo_Mannen skrev:
ekelund88 skrev:
90-92 satt väl ändå ftmotorn på 156 hk i 740

sen kom ft/fk 92-98

90-92 har inget oljesprut på kolvarna orginal heller som 92- har

FT 87-89 som ju har LH 2.2 ligger på 156hk
Men 90-92 har de LH 2.4 och 165hk, bättre innehåll i blocket, men inge oljesprut och fortfarande kantiga kugg på kamrem.

1993 kom rundkuggen och oljesprut på alla B230, även sugmotorer. Fortfarande LH 2.4 och 165hk i FT

konstigt att jag hade en 90 med med 156 hk utan oljesprut då wink

edit..fel av mig smile den hade vist 164
Senast redigerat av ekelund88 (23 juli 2012)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 juli 2012
#36
Gabbbe skrev:
B230ET Har Mekaniskt insprut, B230FT har elektroniskt insprut. Jag har haft ET Och den krånglade aldrig, dom säger att de sitter klenare stakar i ET motorn osv, men jag pressa mig rätt så bra och de va aldrig något som gick sönder mer än bakaxel.

Nej B230ET har inte mekaniskt sprut. Det är B21ET som har

Jonas

Emelie Hallberg
829 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#37
Men det går alltså inte att chippa en b230ft på 156hk? smile


DEVIL
1 171 Inlägg
23 juli 2012
#38
Oceanmist skrev:
Men det går alltså inte att chippa en b230ft på 156hk? smile

Jo, varför skulle det inte?

bmw m power

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 juli 2012
#39
Oceanmist skrev:
Men det går alltså inte att chippa en b230ft på 156hk? smile

Jo men utbud av chip till LH 2.2 är mycket mer begränsat än till LH 2.4

Jonas

Emelie Hallberg
829 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#40
Okej de var ju tråkigt sad dessutom en aut så blir väl ganska slö? får kanske byta låda sen



Sök