2102
Sök

Fördelar/Nackdelar Med E85

337 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så funderar jag på för och nackdelar med E85 Jag vet att bilarna drar mer bränsle och att man behöver underhålla motorn mer med E85.

Men finns det några fördelar med att köra med E85 istället för tex E95 Eller Disel?

( förutom att E85 är billigare då wink )

Mvh Eric

460 Inlägg
23 juli 2012
#2
Eric91 skrev:
Som rubriken lyder så funderar jag på för och nackdelar med E85 Jag vet att bilarna drar mer bränsle och att man behöver underhålla motorn mer med E85.

Men finns det några fördelar med att köra med E85 istället för tex E95 Eller Disel?

( förutom att E85 är billigare då wink )

Mvh Eric
Jag kanske tolkade det hela fel men det är ju inte att rekomendera E85 i en Dieselmotor.

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

886 Inlägg
23 juli 2012
#3
Snällare mot klimatet.

När bensinen tar slut så är det bra att vara beredd med en bil som klarar alternativet.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

2 763 Inlägg
23 juli 2012
#4
GasGlad1337 skrev:
Eric91 skrev:
Som rubriken lyder så funderar jag på för och nackdelar med E85 Jag vet att bilarna drar mer bränsle och att man behöver underhålla motorn mer med E85.

Men finns det några fördelar med att köra med E85 istället för tex E95 Eller Disel?

( förutom att E85 är billigare då wink )

Mvh Eric
Jag kanske tolkade det hela fel men det är ju inte att rekomendera E85 i en Dieselmotor.
Han menade fördelarna/nackdelarna med en motor som går på E85 gentemot en motor som går på vanlig 95 eller diesel.

Volvo - For Life

337 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#5
BOLIN_ skrev:
GasGlad1337 skrev:
Eric91 skrev:
Som rubriken lyder så funderar jag på för och nackdelar med E85 Jag vet att bilarna drar mer bränsle och att man behöver underhålla motorn mer med E85.

Men finns det några fördelar med att köra med E85 istället för tex E95 Eller Disel?

( förutom att E85 är billigare då wink )

Mvh Eric
Jag kanske tolkade det hela fel men det är ju inte att rekomendera E85 i en Dieselmotor.
Han menade fördelarna/nackdelarna med en motor som går på E85 gentemot en motor som går på vanlig 95 eller diesel.
Kunde inte sagt det bättre själv wink

337 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#6
Wicca skrev:
Snällare mot klimatet.

När bensinen tar slut så är det bra att vara beredd med en bil som klarar alternativet.
Se där jag trodde det var tvärt om att 95 var mer skonsam mot naturen. smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 164 Inlägg
23 juli 2012
#7
Vad behöver man i stort göra för att en bil ska gå på högre inblandning av etanol än vad det är idag?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 164 Inlägg
23 juli 2012
#8
Lite off topic kanske. Vad skiljer mellan OK/Q8:s 98 och Shells V-power? Är det bara lite högre oktantal eller är det nån tillsats i den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

886 Inlägg
23 juli 2012
#9
Eric91 skrev:
Wicca skrev:
Snällare mot klimatet.

När bensinen tar slut så är det bra att vara beredd med en bil som klarar alternativet.
Se där jag trodde det var tvärt om att 95 var mer skonsam mot naturen. smile
Njah, mjah. Ska man ta det till sin spets är det inte helt självklart. Etanol görs ju av spannmål till största delen idag, vilket innebär att koldioxiden som släpps ut inte är ny för atmosfären eftersom den bands i spannmålet för inte alls längesen.

Detta till skillnad från oljan som bands för många hundra tusen år sedan och när man istället bränner den och släpper ut den koldioxiden så förändrar man atmosfärens sammansättning och gör att klimatet blir varmare t.ex.

Så ur det perspektivet är etanol bättre. Däremot har det funnits problem med att man hugger ner regnskog, antingen direkt eller indirekt, pga att man vill odla spannmål för etanol istället. Detta håller man dock på och jobbar med och man forskar bland annat på att genmodifiera alger för att producera etanol.

Jag har också för mig att man talat om att etanol släpper ut en värre blandning av VOC(volatile organic compounds)-gaser när de förbränns än bensin och diesel. Detta är dock mest skadligt för oss människor i första hand. De är dock ganska kortlivade så det är störst problem med det i städerna där det är mycket trafik.

Vettemannen skrev:
Vad behöver man i stort göra för att en bil ska gå på högre inblandning av etanol än vad det är idag?

/Benny
Det beror på vad du har för utgångspunkt. Jag kan till exempel köra min Volvo 945a på 40-50% Etanol utan problem, och om jag köper en liten box som gör att spridarna är öppna längre kan jag köra på E85(har en kompis som gjort det utan problem).

http://www.flexitune.se/products.php

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead


Sök