3276
Sök

Opel Omega MV6 1996

Min dröm är att återskapa bilen till sitt orginal skick. Jag har skippat min ide om xenon till bilen. Ska först och främst försöka att få bilen att gå bra.

8 454 Visningar
Projektet avslutat 3 januari 2013
63 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#1
Har införskaffat mig en Omega Mv6 vilket inte är dålig i plåten och så. Men Jag påbörjar nu mitt projekt att återställa den till orginalskick och få motorn att prestera som den gjorde en gång i tiden.

Den har gått 19000 mil och det finns ännu många mil kvar i bilen.

Det första är nu att jag ska byta termostat och få den att inte koka under stadskörning och jag ska göra rent vevhus ventilationen så att den inte pressar ut olja. Skulle behöva byta oljefilter i automaten med och göra ett oljebyte.

63 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#2
Har kommit en bit på väg men det har uppstått lite problem. Bilen kokar på tomgång och det är glapp i någon koppling under motorhuven för bilen har börjat gå på 5 cyl emellanåt.

63 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
#3
Dags att byta vattenpump. Troligen har impellern eroderat bort.

63 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#4
AC påfylld och problemen med en kokande bil försvann. Och att bilen har stått still i 3 år och inget lekage på AC (otroligt). Således behöver jag kanske inte byta vattenpumpen. Men det ska mekas lite till i motor rummet, byte av tändkablar är nästa projekt.

63 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#5
Hittade en länk till hur man byter kamrem.
http://www.opelsportclub.com/forums/sho … hp?t=21783

63 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#6
Resultat av avläsning DTM felkoder.

89 O2 sensor Open Circuit
Not Present
13 O2 sensor Open circuit
Not present
17 Knock Signal Circuit 2
Present
94 Hall Sensor voltage High
Not present
16 Knock sensor Circuit 1
Not present
31 No Engine RPM Signal
Present

Nu var det bara att översätta detta till klarspråk om vad som är fel på bilen.
Någon som vet?

63 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
#7
Sakta men säkert blir bilen återställd. Bytte blinkers omkopplare och se nu funkar ljus tutan igen.

63 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
#8
Blir nog att byta vattenpump i alla fall.

63 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#9
Har man inte att göra så skaffar men. En smärre trafikolycka i dag och en bula i motorhuven samt en krökt kondensor. Och Extraljusen pajade. :-( Ja ja men det är bara att bita i det sura äpplet och reparera.

63 Inlägg
5 oktober 2012
Trådstartare
#10
Skadorna är nu åtgärdade ochg har bytt tändkablar och bilen går som en klocka. Desvärre så brände jag ur en CAT när bilen gick så dåligt. 1850 spänn att byta.

63 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
#11
Reparation av CATen blir på tisdag. Och nu hoppas jag på att det inte uppstår fler problem.

63 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#12
Catten bytt och bilen blev mycket snabbare. Det kan nog bero på att hela avgas systemet var igensatt med bitar från den gamla catten.

63 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#13
Lamda sonderna larmar om att dom inte har någon krets så jag får lov till att byta dem. Nu var dom ganska dyra här i Sverige så jag ska se om jag kan få tag i dom billigare i england eller tyskland.

63 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#14
På något underligt vis så luktar det avgaser eller vevhusventilation i bilen när den blir varm och står på tomgång. Jag hittar inte felet. Är det någon som har varit med om detta fenomen förut? Vad kan det vara för fel?
Senast redigerat av v855 (15 oktober 2012)

63 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#15
Byte bromsar i dag.

63 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#16
Märkte nu när det blev lite kallare ute att det inte finns någon eller mycket lite värme inne i bilen. Termostaten är bytt och tempmätaren ligger på c:a 95 grader men ändå ingen värme inne i bilen. Jag får värme när jag sätter på bensinvärmaren (rastvärmaren) men inte utan. Vad kan det vara för fel? Jag har hört att det sitter 2 elektriska cirkulationspumpar i den här bilen och jag undrar var sitter dom jag har bara hittat en. Samt att när dom har monterat rastvärmaren så har man tagit bort eller flyttat värmeväxlaren eller ventilen som styr värmen till kupen, jag kan inte hitta den. är det någon som har erfarenhet om detta? Jag behöver hjälp.

63 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#17
Nu när jag har fått igång värmen så blev det genast roligare att jobba med bilen.

63 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#18
Man ska aldrig ropa hej... Värmen funkar bra när det är plus grader ute men när vi kommer under nollan så finns det ingen värme i bilen. Måste jag riva hela instrumentbrädan för att byta värmepaketet?

63 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#19
Har kommit underfund med varför lambdan larmar hela tiden. Förre ägaren har tydligen bytt den med att klippa kabeln och skarvat ihop med den nya med abico kabelskor och utan att isolera denna skarv. Så det är glappkontakt där.

63 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#20
Nu läggs det på is med den här omegan. Ställer av den för att det inte finns någon värme i den och ska skaffa mig en Vectra istället.


Sök