2426
Sök

Saab 9000 går inte upp till mer än 3000 varv, vad kan felet vara?

Kalle9K
29 juli 2012
Trådstartare
#1
jag har problem med min 9000 (IGEN!), Bilen gick som en dröm efter att jag monterat ihop motorn igen, så var jag ute o provkörde den häromdagen och så ladda inte turbon som den skulle och bilen ville inte alls över 3000 rpm, vilken växel jag än hade i och hur mycke man än pressade bilen...

Inhandlade för ett tag sedan en "bättre begagnad" orginal turbo då eftersom min gammla skar sig, köpt denna ifrån lagat.se och de påstår sig att den är nyrenoverad hmm vill bara kunna utesluta att det är turbon som är kass, men tanken har slagit att det kan vara membrandsdosan som kan vara sönder?. Eller om den bara behöver justeras lite?.
Någon som känner igen problemen?, Snälla hjälp mig!

MVH .

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
#2
du har inte satt luftfiltret åt fel håll bara? då laddar den inget o varar inte mer än typ 3k rpm


Kalle9K
29 juli 2012
Trådstartare
#3
Funkiee skrev:
du har inte satt luftfiltret åt fel håll bara? då laddar den inget o varar inte mer än typ 3k rpm

inte tänkt på men skulle inte förvåna mig om jag lyckats me de hehe, ska kolla de genast...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
Kalle9K
29 juli 2012
Trådstartare
#5
Funkiee skrev:
gör det!

nää filtret satt rätt....

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
#6
med den täckta delen neråt o de öppna mot turbon?


Kalle9K
29 juli 2012
Trådstartare
#7
Funkiee skrev:
med den täckta delen neråt o de öppna mot turbon?

ja precis..

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
#8
btw, du får inte ha öppen dump på din bil, o sen kolla alla vacumslangar, stift o tändkasett


Kalle9K
29 juli 2012
Trådstartare
#9
Funkiee skrev:
btw, du får inte ha öppen dump på din bil, o sen kolla alla vacumslangar, stift o tändkasett

nehe?.. e inte de bra då?, aldrig haft en tanke på att de skulle vara skadligt till min hmm... men tror du att problemet som är nu kan ha med tändkasetten o göra då?.. Vacumslangarna kan jag kolla upp lite noggrannare för de skadar aldrig o kolla de igen ju, sen va de inte alls längesedan tändstiften de byttes...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
#10
eftersom du har lmm ska du ha vanlig återcirkulerande, men var det NGK BCPR7ES-11 du använde? stiften alltså. vacumslangar kan göra mycket, byt dom endå, inte dyrt, tändkasett om du har en eller så testa o byt


Kalle9K
29 juli 2012
Trådstartare
#11
Funkiee skrev:
eftersom du har lmm ska du ha vanlig återcirkulerande, men var det NGK BCPR7ES-11 du använde? stiften alltså. vacumslangar kan göra mycket, byt dom endå, inte dyrt, tändkasett om du har en eller så testa o byt

aha okej, yes de e dom stiften som används, har en extra tändkassett liggandes som jag kan ta o prova byta imorgon.. ska nog ta o beställa ny dump me nu när jag endå e igånga, förslag på några bra dumpar?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
#12
orginal dumpen wink


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
29 juli 2012
#13
gissar på trasig vevaxelgivare eller igensatt katalysator!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Kalle9K
29 juli 2012
Trådstartare
#14
Funkiee skrev:
orginal dumpen wink

hehe nää smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
#15
du får inte ha öppen på din bil, sätt tillbaks orginaldumpen o sen kör öppet filter istället!


Kalle9K
29 juli 2012
Trådstartare
#16
kwansa skrev:
gissar på trasig vevaxelgivare eller igensatt katalysator!

aha okej. e de svårt att byta vevaxelgivarn då?

Kalle9K
29 juli 2012
Trådstartare
#17
Funkiee skrev:
du får inte ha öppen på din bil, sätt tillbaks orginaldumpen o sen kör öppet filter istället!

men så de spelar ingen roll om jag har fulltrycksturbo på min då?. fått de för mig att de  skulle bara vara ifall man har lättrycksturbo?..

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
#18
spelar ingen roll, det är styrsystemet som begränsar, du har bosch, med LMM, då får du bara ha en återcirkulerande dump, sätt istället dit ett öppet filter


Kalle9K
29 juli 2012
Trådstartare
#19
Funkiee skrev:
spelar ingen roll, det är styrsystemet som begränsar, du har bosch, med LMM, då får du bara ha en återcirkulerande dump, sätt istället dit ett öppet filter

ah okej.....

saab nisse i målilla
41 Inlägg
29 juli 2012
#20
lyssna på patrik han vet mycket om 9000 :-)

renoverar upp gammla saabar


Sök